dimorep skrev:Du kan ju ta några foto ...
Vid tillfälle!
dimorep skrev:... Enligt säkra källor (ritning) så har faktiskt en "känd skoptillv." just en 90* profil med de måtten som förstärkning under skoptaket på sina skopor i den storleken. ...
Åh f*n. Låter klent i mina öron.
Planerskopan borde nog ha längre botten om du frågar mig. Det där är nästan en dansk skopa. Det går att planera med såna också men inte lika bra.
Det kanske är läge att skissa upp en skopa med längre botten och sen testa dessa båda profiler på maskinen i olika positioner?
Typ:
*Lasta på flak.
*Stryka med skopbotten, både längst ut och längst in.
*Skrapa med skäret, långt ut och långt in.
Det där är ju de tre vanligaste sätten att använda en planerskopa.
Når du in till schaktbladet med skoporna? Det är positivt att kunna använda bladet som mothåll. Den där EC15 nådde bara ända in om man vek bommen först men den hade oerhört kort sticka.
Och ska skäret sitta under botten?
Snarare som en förlängning tror jag. Då blir insidan slät = materialet släpper bättre ur skopan. Utsida av botten blir inte fullt så "trappstegad".
Jag tycker om "rotortiltprofil" på planerskopa även om den bara används med tilt. Man kommer åt betydligt bättre med skäret efter väggar och liknande.
Vad blir det för volymer på skoporna? Viktigt att anpassa efter maskinen.
Tänk på att rotortiltprofil påverkar volymen.
32 mm tjältand blir nog bra men jag skulle åtminstone kolla om den tjockleken "harmonierar" med bredden på lösa tandspetsar, för framtida bruk. Det går ju faktiskt att kapa utsliten spets och svetsa på ett tandfäste men då bör ju tjockleken stämma någorlunda.
Och apropå tjocklek, mina är 50 mm breda men den gamla har jag dels brutit av tandfästet två gånger (frestande att sätta ner tandspetsen mellan en stor rot och sten/berg och "spettbryta"), dels har jag böjt tjältanden i sidled med tilthuvudet. Så det är nog inte fel att ha bra bredd i materialet, även om det "bara" är en liten maskin.
Och ditt material håller även i kyla? Tänker på jänkarnas misstag under WWII med båtarna i ishavet.
Det var väl i och för sig en elektrodfråga.