Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Direktmonterat tiltfäste på 1.5 t minigrävare.

86 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera grävredskap och -fästen här

dimorep (trådstartaren)

#61 » 00:04:21, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Det där blir nog bra men håller du dej med en "grovis" dygnet runt? :mrgreen:

Du kan inte ana hur glad en arkeolog blir när de får hålla på med riktiga skopor (om än små..) i stället för med småslevar och tandborstar som de annars har som redskap. :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



63an

#62 » 00:10:35, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

De var tur du hade dykardojorna på nu! :mrgreen:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dimorep (trådstartaren)

#63 » 17:43:13, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, "dykardojor"... :klia:
-Någon annan (förutom 63:an själv) som fattar vad han menar med det?!? :???:

Måste vara något snällt och positivt då han skrev det till / om MIG! :mrgreen: :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

63an

#64 » 17:51:43, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja är tyngdpunkten långt ner så är det svårt att falla :lmao:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dimorep (trådstartaren)

#65 » 23:26:56, 17-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länge sedan det hänt något här.. :sad:
Men i helgen så blev äntligen gallerskopan färdig. :grin:

Bild
Delar till ännu ett S30 fäste.

Bild
Fick färdigutskurna bitar (byteshandel är bra..) bara att punkta ihopa och borra.
Hade några bitar 16mm armeringsjärn sen tidigare, borde hålla då det inte är så långt mellan stöden.

Bild
Byggt skopan med en lös hel "tandrad" som sitter skruvat upp i skopskäret. Tänderna är av ett någerlunda svetsbart axelämne och har plattjärnsbitar i mellan som distanser med gängade hål i till infästningen.
Inget "äkta slitstål" (men bättre än vanligt "bonnajärn") på skopan så det gick hyffsat lätt att borra och försänka till infästningsskruvarna i det.

Bild

Nästa redskap (förh.vis det sista..) som ska byggas är en räfsa, basserat på klena modellen av efterharvspinnar. Har ej bestämt om den ska bli en eller två radig ännu.
Så är det någon som har sådana (typ den modellen som bla sitter / satt på de g:a Nordsten / Saxsona såmaskinerna) över så är jag intresserad, nya eller beg. :wave:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#66 » 23:35:35, 17-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra att du har "durkmetallsvårtor" inåt och galler av armeringsjärn, då fastnar inte leran så mycket. :lmao:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Conny Kolsjö

#67 » 00:03:17, 18-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Det är bra att du har "durkmetallsvårtor" inåt och galler av armeringsjärn, då fastnar inte leran så mycket. :lmao:


Mmm o varför förlängde du inte mittjärnen upp på stålet som jag gjorde?? Ser ut som en brått punkt.

Bortsett från dessa tre små punkter så :thumme: :buga: Snyggt jobb.
Senast redigerad av Conny Kolsjö 00:16:08, 18-01-2012, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

dimorep (trådstartaren)

#68 » 23:58:57, 18-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja-ja, har ni två aldrig hört talas om "spa-släpp på burk"..? :skratta3:
Var inte meningen att det skulle bli sidor av durkplåt (såg det när jag fick bitarna) men har sett några andra skopor med sidor av sådant och de har faktiskt fungerat bra.
Sen brukar det vara mera damm än jord/lera som fastnar på mina redskap, så färgen lär nog sitta kvar länge också... :mrgreen: :screwy:

Helt rätt Conny, men bitarna var redan utskurna innan du la ut bilderna på ditt skopbygga. Sen behöver man inte ha så grova grejor när man har S-fäste och tiltled då de ändå stjäl den mesta av kraften... :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Conny Kolsjö

#69 » 00:55:52, 19-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Ja-ja, har ni två aldrig hört talas om "spa-släpp på burk"..? :skratta3:
. Sen behöver man inte ha så grova grejor när man har S-fäste och tiltled då de ändå stjäl den mesta av kraften... :wink:


:mrgreen: :lmao: :lmao: :skratta3:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

dimorep (trådstartaren)

#70 » 14:13:52, 11-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, nu har jag äntligen fått tillfälle att köra lite med grävaren och kunnat utvärdera tiltfästet i "skarpt läge" då jag börjat att drän. runt ett hus. :driver:

Fungerar i stort mycket bättre än förväntat, så jäkla smidigt att kunna tilta alla redskapen. Vilken skilnad i åtkomst det är att "lägga över" skopan mot tex en vägg och ändå kunna ha maskinen rak och fortfarande hålla aggregatet en bit ut från väggen. Blir samma effektiva åtkomst som med en bred skopa. Eller för att komma runt ett hinder utan att behöva flytta runt maskinen för att komma åt i annan vinkel och sen efteråt behöva flytta tillbaka till utgångsposition igen.
Kan nog bli en bekväm ovana att bara rota lite med ett skophörn, istället för att gå ur maskinen och se - flytta på något... :???:

Har hitentills inte upplevt de minskade skopvinklarna som något problem, dock har jag ännu inte behövt att lasta / lägga upp något mtrl högt upp..
Själva gräv / skoprörelse -geometrin upplever jag faktiskt som bättre med den ökade bygghöjden. Tidigare kändes det som att sveprörelsen för skopskäret var för kort, typ "tog slut för tidigt" på något vis i förh. till de andra funktionerna / rörelserna.
Helt klart har maskinen tappat lite kraft i "skopbryten" med den ökade bygghöjden (trots att geometrin / skopvinklarna minskades), tidigare var det den funktionen som kändes helt klart starkast på maskinen. Men nu känns det som om alla funktioner i agg. "ger sig" ungefär samtidigt och då är det igentligen inget problem med det heller.

Vad som däremot har blivit sämre är förmågan att kunna "rysta ur" skopan för att bli av med fastnat mtrl. :(
Vet inte om det beror på den nya geometrin (långsammare skoprörelser) eller att allt glapp försvunnit i samband med att jag bytte bussningar och bultar i hela länkaget, eller kanske kombinationen av det.

Kan även meddela att den (sedan tidigare) nybyggda planerskopan blev helt perfekt, både i gräv och storlek / utformnings -hänseende. :grin:
De andra redskapen (förutom tandskopan) har jag ännu inte behövt använda.

Har heller inte monterat in det nya hyd.blocket (inkl. handtag) så tiltleden manövreras fortfarande av den odugliga fotpedalen. :x
Måste göras nästa gång maskinen kommer in i verkstan igen, troligtvis i samband med omlackeringen som heller inte blivit gjord än...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

PerJohansson

#71 » 16:14:51, 11-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

De avsvarvade ändarna på 30-axlarna, är det för att få rätt breddmått eller är det någon mer tanke bakom detta?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Robban_C

#72 » 23:04:28, 11-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:... Kan nog bli en bekväm ovana att bara rota lite med ett skophörn, istället för att gå ur maskinen och se - flytta på något... :???: ...

Tur att du inte har rotortilt. Framförallt med gripkassett. :grin:

Jag tog bort en en i gräsmattan hemma, jag stack mig jämt på den när jag klippte gräset.
Jag tog upp den med stubbe och allt, ett bra tag med gripen runt stammen, lade den på rishögen för eldning. En halv skopa grovsållad matjord lades ut och ströks till där stubben varit.
Alltihop tåg åtta minuter inklusive pill med kameran.
Jag klev inte ens ur hytten! Perfekt trädgårdsjobb! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep (trådstartaren)

#73 » 12:56:28, 12-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:De avsvarvade ändarna på 30-axlarna, är det för att få rätt breddmått eller är det någon mer tanke bakom detta?

Tanke jag.. Nä-nä mera, -kan man överarbeta ett moment så varför inte göra det (så slipper någon annan säga det)... :mrgreen:

Jo, det finns faktiskt några olika anl. till att jag valt att göra så: :wink:

*Lättare att bygga ihopa fästet om alla avstånden är "givna" av konstruktionen. Bara att sätta samman alla delarna och spänna ihop med en skruvtving under svetsningen.
*Ville ha bra styrning / passning av axlarna i sidostyckena för att undvika att få en parallellogramformad grind. Hittade inget bra 30 mm borr, men väl ett nytt (nyslipat) 28 mm. Och när jag ändå hade axeltapparna uppe i svarven för att göra avfasningen på de för svetsfog och anpasnning av längd så var det snabbt gjort att ta ner 2 mm på diametern också.
*Då axelmtrl:et inte är det absolut bästa att svetsa i så ville jag bygga bort risken att om svets skulle släppa, riskera att axel "vandrar ut".

Sen tycker jag att det är kul att " småfuska lite" med metallbearbetning ibland också, blir så sällan jag får tillfälle att göra det under arb.tid numera. Och är maskinparken bara ledig på jobb så är det fritt fram att använda de till hobbyprojekten. :grin:


Robban, om du skaffat gräsklippare / slaghack till 160:an så hade du helt sluppit att lämna hytten när du ägnar dig åt trädgårsskötsel.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

dimorep (trådstartaren)

#74 » 11:29:53, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Så, nu har jag äntligen fått tillfälle att köra lite med grävaren och kunnat utvärdera tiltfästet i "skarpt läge" då jag börjat att drän. runt ett hus. :driver:

Fungerar i stort mycket bättre än förväntat..
Har hitentills inte upplevt de minskade skopvinklarna som något problem, dock har jag ännu inte behövt att lasta / lägga upp något mtrl högt upp..

Då var det TYVÄRR dax att dementera detta! :???: :cry:

Måste få till en bättre "skopa ut" vinkling, för som det är nu så är det helt omöjligt att gräva rent in mot tex en vägg eller brunn. Räcker att man kommer en "skophöjd" under markplan så blir det fel.. :x

Sen en lite djupare skopa (större volym) hade inte varit fel heller så man fick lite mera mtrl med upp vid varje skoptag. Speciellt vid nyttjande av max grävdjup (typ 1.80 m) så är det väldigt mycket "hissande av agg. upp och ner" inne vid schaktbladet och då är effektiviteten inte så hög...

Så nästa projekt borde ju vara att bygga (ännu) en ny skopa och då kan den ju göras i "rätt vinklar" från början, så slipper jag ändra på tiltfästet (som vars vinklar faktiskt fungerar helt OK annars).
*Smalare än 430 mm går inte (om grinden ska vara placerad i mitten) för då tar tiltkolven i, troligtvis är 450 mm en optimal skopbredd här.
*Tänder är ju ett måste i de flesta jordtyperna till en sådan här liten maskin, men samtidigt behövs det ett slätt stål ibland också så skopan måste byggas för både och.

-Tar aldrig detta slut med att behöva tillv. nya grävredskap... :svettas: Enda fördelen med att bygga en ny skopa är att då kan jag sälja ett komplett "skoppaket" (smal, gräv och hyd.planer) av det överblivna. :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#75 » 12:47:33, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ökar du "utvinkeln" så minskar du "invinkeln". Klarar du det och ändå kan ex vis lasta på ett flak utan att spilla alltihop?
Dvs det kanske är bättre att ändra på c-c hundben/sticka på tiltfästet?

Att komma intill en vägg:
Backar man undan så man får sträcka ut sticka lite mer så kommer man intill väggen bättre.
Och kommer man djupare ner så får man sträcka ut sticka mer och får då bättre skopvinklar "automagiskt".
Eller så gräver man det man kommer åt och skrapar sen ren väggen med baksidan på skopbotten. Du behöver nog inte vara rädd att trycka skopan rätt igenom källarväggen. :mrgreen:
Eller så vänder du på skopan i fästet och gräver rent mot väggen utåt.

Skopor som har både tänder och slätskär har fullt med sk*t i skopan (skruvar och fästpunkter) vilket gör att fyllningen "fastnar" mer i skopan.
Alternativet är att ha enbart tandholkar i skopan och sen ha tänder eller "tandskär". Nackdelen då är att tandholkarna gör att skopan tömmer sämre.
Ytterligare en lösning är att ha tänderna på undersidan av skäret (typ Kverneland) men det innebär att du inte kan dra till en yta med skopbotten.
Alla lösningar är obra, det är bara att välja vilken nackdel du vill ha.


dimorep skrev:... Enda fördelen med att bygga en ny skopa är att då kan jag sälja ett komplett "skoppaket" (smal, gräv och hyd.planer) av det överblivna. :mrgreen:

Eftersom dom inte fungerar bra så är dom väl inte överblivna, dom är väl efterblivna? :grin: :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se