Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Direktmonterat tiltfäste på 1.5 t minigrävare.

86 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera grävredskap och -fästen här

dimorep (trådstartaren)

#1 » 17:25:14, 04-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är era åsikter om detta?!? Funderar nämligen på att bygga mig ett sådant och sälja den hyd.planerskopan jag har i dag. :grin:

Började med att jag skulle bygga en större skopdel till den hyd.planerskopan, men kom på att jag ville ha tiltmöjligheten till andra redskap också (gallerskopa, räfsa...). Har ett nyare mek. snabbfäste (S30) på maskinen som jag tänkte "klyva" och använda som ovan / underdel till det nya tiltfästet, detta gör dock att jag inte kommer att kunna växla tillb. till vanligt fäste igen..

Hur mycket "tappar" jag på att alltid ha tiltdelen sittandes där och kommer det att fungera tills. med vanliga skopor? :???:
Hur breda är de tiltfästena som säljs till denna maskinstorleken?

-Så bara "ös på" nu med tankar, ideer, kritik, förslag och detaljerade byggritningar..! :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



Robban_C

#2 » 19:24:44, 04-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byg, bygg, bygg, bygg, bygg, bygg! :grin:

Tänk på vikten och bygghöjden! Det är viktigt (!) och kanske än viktigare på en liten maskin.
Bygghöjden sabbar ju inte bara brytkraften, den sabbar gemoetrin också. Med mycket bygghöjd blir det väldigt konstiga skoprörelser.

Bra eller dåligt?
Det är faktiskt väldigt trevligt att kunna tilta alla skopor men som sagt, tänk på vikt och höjd.
Själv har jag tilthuvud i snabbfäste. Jag kan inte säga att jag hänger av tilten dagligen men det händer, främst då i samband med hammare eller större "ihållande" schaktning.

På en 1,5:a kan jag tänka mig att direktmonterat kan vara att föredra eftersom det spar en del vikt och bygghöjd på en maskin som redan från början har måttlig kapacitet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bangt

#3 » 19:32:20, 04-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

han som köpte min enoenhalva har köpt ett tiltfäste till den
men han ska ha snabbfästet kvar,kan ta någon bild när han har grejorna
själv skulle jag nog ha direktmonterat för att spara vikt
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

ErikPetersson

#4 » 21:02:15, 04-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har direktmonterat tilifäste på min som är en 3,5t och tycker det är enormt smidigt, använder tilten flitigt med samtliga skopor så jag tycker det är en kanonide. :thumme:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Bonken

#5 » 21:52:48, 04-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har direktinfäst powertilt på vår 1,5:a. Taskig bygghöjd men det funkar rätt bra.
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

dimorep (trådstartaren)

#6 » 11:16:44, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Byg, bygg, bygg, bygg, bygg, bygg! :grin:

Tänk på vikten och bygghöjden! Det är viktigt (!) och kanske än viktigare på en liten maskin.
Bygghöjden sabbar ju inte bara brytkraften, den sabbar gemoetrin också. Med mycket bygghöjd blir det väldigt konstiga skoprörelser.

Klart att jag ska bygga, frågan är bara vad och hur! :mrgreen: -Vill bara först få höra åsikterna om det, från er som har lite erfarenhet av detta. :buga:

Ang. brytkraften så fungerar det bra med kombinationen snabbfäste och hyd.planerskopa i dag. Och det borde bli samma bygghöjd med direktmonterat tiltfäste och "stel" planerskopa, -ELLER?!? :klia:
Är mera orolig över att tilten blir för bred för att kunna utnyttja de smalare skoperna.

Kör ju nästan aldrig med maskinen, men det är ALLTID kul med saker och "bra och ha" om jag skulle råka behöva gräva lite... :mrgreen: :screwy:
Och då jag har fri tillg. till både maskinpark och mtrl. på jobb för att utföra denna typen av bygge så är det väl igentligen bara fantasin och orken som begränsar mig.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#7 » 16:28:55, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:... Ang. brytkraften så fungerar det bra med kombinationen snabbfäste och hyd.planerskopa i dag. Och det borde bli samma bygghöjd med direktmonterat tiltfäste och "stel" planerskopa, -ELLER?!? :klia: ...

Jag törs nästan hoppa upp och sätta mig på att bygghöjden kommer att öka för din djupskopa. :mrgreen:
Och planerskopan är väl inte den du bryter mest med? ELLER? :slag2:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Hur breda är dina smalaste skopor i taket?
Och hur brett blir ditt tilthuvud?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep (trådstartaren)

#8 » 16:59:35, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då min hyd.planerskopa har så pass kort botten så blir avståndet mellan snabbfästet och stålet MINDRE på den än på kabelskopan, tror t.o.m det är det med den "missbildade" djupskopan jag har! :uupps:

-Vem / vad är det som du ska "hoppa upp och sätta dig på" Robban..? :lmao:

De skoperna som det kan bli kritiskt med bredden på är:
Kabel 240mm och VÄLDIGT djup.
Djup 360mm -klen och ful (följde med då jag köpte grävaren).

Den "vanliga" tandade grävskopan på 430mm ska det inte vara några problem med hoppas jag.

Och hur brett ett tiltfäste blir vet jag ej ännu, det är ju det som ni ska berätta för mig... :thumme:
Senast redigerad av dimorep 17:00:23, 05-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

cat 301.8

#9 » 17:12:28, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har snabbfäste med ett tilltfäste på fungerar utmärkt på min cat 301.8. Lite dålig brytkraf i vissa läge.
Vikt ökningen är ingenting jag lider av.
En full planeringsskopa på 110 liter, med sand eller makadam utan att den lyfter, är inga problem tvärs över larverna.


Bild
cat 301.8
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:55, 18-11-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 301.8
IH474
volvo t22

Robban_C

#10 » 20:15:46, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Då min hyd.planerskopa har så pass kort botten så blir avståndet mellan snabbfästet och stålet MINDRE på den än på kabelskopan, tror t.o.m det är det med den "missbildade" djupskopan jag har! ...

Jaså, jag trodde du hade en riktig planerskopa. :mrgreen:


Ett S40 tilthuvud är runt 400 brett.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep (trådstartaren)

#11 » 20:33:51, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jaså, jag trodde du hade en riktig planerskopa. :mrgreen:


Robban det vet du väl att jag inte har..!

-Omb. planerna för planerskopan startade ju här http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=15569
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

hesche

#12 » 13:52:48, 09-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med byggplanerna ?

jag har grävt lite nu några dagar med min hemsnickrade tilt
och det är ju en underbar sak att ha :grin:

jag har ju gjort min direktinfäst och nog känns det att man tappar lite brytkraft med tandskopan men inget man mår illa av egentligen...
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

dimorep (trådstartaren)

#13 » 17:32:15, 09-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det ska bli ett tiltfäste är bestämt, men exakt vad och hur återstår att se. :mrgreen:
Har dykt upp lite olika förslag och det gör det absolut inte lättare att bestämma sig...
-Men om jag börjar med att sälja min nästan oanv. hyd.tiltskopa, så MÅSTE jag komma igång och fixa till både tiltdelen och skopa! :svettas:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

dimorep (trådstartaren)

#14 » 11:21:39, 02-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker upp min g:a tråd igen...

Nu har jag äntligen med lite hjälp (stort TACK till er här som känner er träffade..) införskaffat i princip alla "huvuddelar" som behövs till bygget av tiltfästet.
Ska bara tillv. lite mont.detaljer som axlar, axellåsning och shims, sen är det hopmontering! :grin:

Sen nästa steg, -att montera tiltfästet på maskinen...
Går ju inte att montera en ny detalj med nya axeltappar tills. med slitna bussningar, så de måste också bytas innan slutmonteringen.
Även hydrauliken måste anpassas nu när tiltfunktionen kommer att vara mera "permanet" på maskinen. Som det är i dag så är slänthyd. väldigt ryckig och oexakt (trots att jag monterat en stryp/back-ventil) samt att hyd.ansl. ska flyttas ner från bomen till stickan.

Ang. bussningar: -Är det hårda eller mjuka som gäller?!? :klia:
Inte jättedyrt att köpa nya bussningar om dimensionerna finns hos de som säljer transm.detaljer, men gör man de själv så kan man få de precis hur man vill och i valfritt mtrl.
Axlarna kommer jag att tillv. själv utifrån lämpligt stångmtrl, tex slipad axel. Inte jättebra att svetsa fast fästöronen i, men det går om det är görs riktiga avfasningar och svetsas med tex UTP 65 elektroder.

Sen är det lika bra att se över de andra lederna på grävagg. också när jag ändå håller på, för glapp finns det gott om efter över 5900 h på timräknaren.
Och när kolvarna är avmonterade så är det lika bra att packa om de också, för där börjar bli rejält genomläckage i vissa av de.

OM jag sen skulle råka få dit tiltfästet på maskinen så har jag inte längre någon planerskopa som går att använda (den g:a är ju med tilt), börjar nästan t.o.m att bli jobbigt att ha en "hobbygrävare"... :svettas: -Eklare att bara "sitta och hänga" på ett forum. :mrgreen: :mrgreen:
Senast redigerad av dimorep 19:56:28, 30-07-2011, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#15 » 12:18:56, 02-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Shims vet du var du hittar färdiga.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se