Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

MAXBRO Tiltrotor

50 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera grävredskap och -fästen här

RolfsRolls (trådstartaren)

#1 » 09:03:21, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Läser på olika ställen i maskinisten.net undringar om mina tiltrotatorer.
Vi har nu renoverat en B20-S1 Tiltrotor som gått i 15000 timmar på en 18 tons maskin. Den har 2 hydraulmotorer med integrerade friktionsbromsar med tillsammans ett bromsmoment på 1,4 tonm, motorernas vridmoment 1,2 tonm. Rotatinshastighet 15 varv/min (optional 25 varv/min).
Det enda vi gjorde vid renoveringen var att byta lameller i motorerna och göra nya slangar. Vi tar upp tillverkningen igen i slutet på året 2010.
Förfrågningar välkomnas. Finns även med 4 korta cylindrar. Även i kombination med Powertilt med 1 st friktiomnsbromsad eller i motorn hydrauliskt/hydrostatiskt bromsad rotor. En tiltrotor för S-2, S80 med kompakta tiltcylindrar och dubbla friktionsbromsade motorer på rak invändig kugge kan levereras.
Bild

Hälsning Rolf Mannbro

Bild Tillägg efter 56 minut(er):

test
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Senast redigerad av RolfsRolls 14:36:34, 06-06-2011, redigerad totalt 9 gånger.
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Sebastian

#2 » 11:18:56, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

De e roligt att de experimenteras med andra metoder inom detta område
Men hur funkar den där friktionsbromsen, slår den till när motorerna inte får flöde?
Vad är fördelen med att använda denna konstruktionen jämfört med en snäckväxel?
Hur mycke tiltmoment får man med en sån tiltkolv? du skulle inte kunna lägga upp en bild bakifrån så man ser hur den är monterad?
"Huddig - Vi har lagt grunden för en maskin utan begränsningar - Du utvecklar möjligheterna"
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

RolfsRolls (trådstartaren)

#3 » 11:38:22, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sebastian skrev:De e roligt att de experimenteras med andra metoder inom detta område
Men hur funkar den där friktionsbromsen, slår den till när motorerna inte får flöde?
Vad är fördelen med att använda denna konstruktionen jämfört med en snäckväxel?
Hur mycke tiltmoment får man med en sån tiltkolv? du skulle inte kunna lägga upp en bild bakifrån så man ser hur den är monterad?

Bild
Med två tiltcylindrar blir det segt med en pall tegel åt sidan, med 4st OK.

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

RolfsRolls skrev:
Sebastian skrev:De e roligt att de experimenteras med andra metoder inom detta område
Men hur funkar den där friktionsbromsen, slår den till när motorerna inte får flöde?
Vad är fördelen med att använda denna konstruktionen jämfört med en snäckväxel?
Hur mycke tiltmoment får man med en sån tiltkolv? du skulle inte kunna lägga upp en bild bakifrån så man ser hur den är monterad?

Bild
Med två tiltcylindrar blir det segt med en pall tegel åt sidan, med 4st OK.

Negativ bromsverkan. Bromsen slår till med fjäderkraft när trycket till motorerna försvinner.
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

RolfsRolls (trådstartaren)

#4 » 12:40:50, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sebastian skrev:De e roligt att de experimenteras med andra metoder inom detta område
Men hur funkar den där friktionsbromsen, slår den till när motorerna inte får flöde?
Vad är fördelen med att använda denna konstruktionen jämfört med en snäckväxel?
Hur mycke tiltmoment får man med en sån tiltkolv? du skulle inte kunna lägga upp en bild bakifrån så man ser hur den är monterad?

Så finns MAXBRO tiltrotor förstås med gängse stående cylindrar.
Bild
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sebastian

#5 » 13:45:10, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

RolfsRolls skrev:Negativ bromsverkan. Bromsen slår till med fjäderkraft när trycket till motorerna försvinner.

Okej men om man då roterar samtidigt som de hamnar full belastning ute på ena gaveln av en planeringsskopa så får väl motorerna hela belastningen, klarar dom av det eller löser en chockventil ut?
På en snäckväxel överförs väl inte denna kraften utan de är skruven i snäckväxeln som får ta belastningen? :klia: många funderingar blir de
"Huddig - Vi har lagt grunden för en maskin utan begränsningar - Du utvecklar möjligheterna"
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

RolfsRolls (trådstartaren)

#6 » 14:06:43, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sebastian skrev:
RolfsRolls skrev:Negativ bromsverkan. Bromsen slår till med fjäderkraft när trycket till motorerna försvinner.

Okej men om man då roterar samtidigt som de hamnar full belastning ute på ena gaveln av en planeringsskopa så får väl motorerna hela belastningen, klarar dom av det eller löser en chockventil ut?
På en snäckväxel överförs väl inte denna kraften utan de är skruven i snäckväxeln som får ta belastningen? :klia: många funderingar blir de

Vridkraften på rotorn är ca 3 ggr så stor som en motsvarande tiltrotor med snäckskruvsrotor, den har dessutom bättre förmåga att starta mot hög belastning vilket inte en snäckskruv har pga hög fiktion mellan snäckskruv och snäckhjul, detta i sin tur gör att de blir värmeutveckling, ca 50% av input energi går åt i värme. Så, om du roterar en snäckskruv en längre tid så börjar oljan fettet att koka. Med en rak kugge blir det ingen märkbar värmeutveckling.
Det går att vinscha, jorborra och rotationssikta hur länge som helst med stor kraft och hastighet med rak kugge teknik. Två korta tiltcylindrar är det begränsad tiltkraft i men oftast tillräcklig. Med fyra tiltcylindrar lyfter man som sagt pallen med tegel sidledes.
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AntonNormark

#7 » 15:59:40, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med fler fabrikat, men det som får mig att rygga är allt småpjoller, slangar,ventiler och koppel i en salig blandning inne i snurran, det måste ju gå att göra simplare.. börjar det läcka där inne räcker ju knappst en timme ståtid för att lokalisera läckan...
Sen blir jag allergisk när jag ser en slangdragning som på bilden där snurran sitter på maskinen, som gjort för att häckla i saker och ting, dra upp det mot fästet istället så slangarna kommer upp, man ska aldrig ha slangar sådär..

//Anton
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Robban_C

#8 » 16:16:05, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

AntonNormark skrev:... Sen blir jag allergisk när jag ser en slangdragning som på bilden där snurran sitter på maskinen, som gjort för att häckla i saker och ting, dra upp det mot fästet istället så slangarna kommer upp, man ska aldrig ha slangar sådär..

Håller med men man ska komma ihåg att det faller på den som installerat, inte på Maxbro.
Dock kan det ju vara Maxbro som installerat men det vet vi inte (än). :grin:


En kommentar om snäckskruvar till snurran:
Lyckas man överbelasta en sådan växel (ex vis genom att få tag i nåt med skophörnet som inte ger sig) så går den ju sönder. Snäckväxeln är ju självlåsande, alltså måste ju snäckhjulet eller skruven ge sig om man tar i (misshandlar) alldeles för mycket.
En friktionsbromsad snurra borde alltså vara tolerantare mot överbelastningar? Frågan ställd bl a till Rolf.

Inte så att jag förespråkar stubbrytning med hörnet på extrabreda planerskopan, bara så ingen missförstår!


Helt klart är det intressant med annorlunda lösningar. :thumme:
Dessutom är det kul att få läsa lite om dom. Informationen på er hemsida är ganska så knapphändig (ja, jag har läst där flera gånger).
Jo, jag förstår att det är (tidsödande) att hålla på med hemsidan. Jag är ganska säker på att RM är en man som hellre står i verkstan och klurar ut lösningar på tekniska problem. :thumme:


Hur ser sortimentet ut för maskiner i mini- och midistorlek?
Finns det några data om sådant som vikt, bygghöjd med mer?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

RolfsRolls (trådstartaren)

#9 » 16:30:50, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

AntonNormark skrev:Kul med fler fabrikat, men det som får mig att rygga är allt småpjoller, slangar,ventiler och koppel i en salig blandning inne i snurran, det måste ju gå att göra simplare.. börjar det läcka där inne räcker ju knappst en timme ståtid för att lokalisera läckan...
Sen blir jag allergisk när jag ser en slangdragning som på bilden där snurran sitter på maskinen, som gjort för att häckla i saker och ting, dra upp det mot fästet istället så slangarna kommer upp, man ska aldrig ha slangar sådär..

//Anton

Det är sant. Bilden togs då vi höll på att slutmontera så den blev upphängd bättre. Övrig slangdragning kan bli bättre, men det blir ett antal ledningar för att få två motorer att snurra samtidgt.

Bild Tillägg efter 6 minut(er):

Robban_C skrev:
AntonNormark skrev:... Sen blir jag allergisk när jag ser en slangdragning som på bilden där snurran sitter på maskinen, som gjort för att häckla i saker och ting, dra upp det mot fästet istället så slangarna kommer upp, man ska aldrig ha slangar sådär..

Håller med men man ska komma ihåg att det faller på den som installerat, inte på Maxbro.
Dock kan det ju vara Maxbro som installerat men det vet vi inte (än). :grin:


En kommentar om snäckskruvar till snurran:
Lyckas man överbelasta en sådan växel (ex vis genom att få tag i nåt med skophörnet som inte ger sig) så går den ju sönder. Snäckväxeln är ju självlåsande, alltså måste ju snäckhjulet eller skruven ge sig om man tar i (misshandlar) alldeles för mycket.
En friktionsbromsad snurra borde alltså vara tolerantare mot överbelastningar? Frågan ställd bl a till Rolf.

Inte så att jag förespråkar stubbrytning med hörnet på extrabreda planerskopan, bara så ingen missförstår!


Helt klart är det intressant med annorlunda lösningar. :thumme:
Dessutom är det kul att få läsa lite om dom. Informationen på er hemsida är ganska så knapphändig (ja, jag har läst där flera gånger).
Jo, jag förstår att det är (tidsödande) att hålla på med hemsidan. Jag är ganska säker på att RM är en man som hellre står i verkstan och klurar ut lösningar på tekniska problem. :thumme:


Hur ser sortimentet ut för maskiner i mini- och midistorlek?
Finns det några data om sådant som vikt, bygghöjd med mer?


Bromsarna slirar vid ett visst moment c 1,5 tonm. Två modul 6 med 13 taggar har ingrepp med upp till 3 kugg i den invändiga kransen.
Det är svårt att bygga med bromstekniken till mindre maskiner så där får snäckskruven råda än så länge.


Anpassade citat-koden /Holger
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#10 » 20:59:49, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

RolfsRolls skrev:... Det är svårt att bygga med bromstekniken till mindre maskiner så där får snäckskruven råda än så länge.

Jaha där ser man ja. Då får vi hålla oss till dom gamla beprövade grejorna. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jonny Modin

#11 » 22:34:10, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En undran, hur går det med Helac rotortilten?
Jonny Modin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:36, 04-11-2009
Ort: Strömsund Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 384
Belarus T42

RolfsRolls (trådstartaren)

#12 » 23:58:58, 05-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonny Modin skrev:En undran, hur går det med Helac rotortilten?

Den hårdtestas i bänk och i fält. Leveranser kan börja vid årsskiftet om alla prov går bra.
Bild
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sebastian

#13 » 10:54:41, 06-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

När nu hydraul motorerna påverkar kuggkransen med rakdrev så borde de väl gå att få den till å snurra med en jäkla hastighet
Indexator anger på RT40 att ett varv ska ta sju sekunder vid 50L/min, har nu någon data att jämföra med på nån utav dina rotortiltar i samma storlek?
Hur många liter i minuten tål rotormotorerna på Maxbro?
"Huddig - Vi har lagt grunden för en maskin utan begränsningar - Du utvecklar möjligheterna"
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

RolfsRolls (trådstartaren)

#14 » 19:33:07, 06-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sebastian skrev:När nu hydraul motorerna påverkar kuggkransen med rakdrev så borde de väl gå att få den till å snurra med en jäkla hastighet
Indexator anger på RT40 att ett varv ska ta sju sekunder vid 50L/min, har nu någon data att jämföra med på nån utav dina rotortiltar i samma storlek?
Hur många liter i minuten tål rotormotorerna på Maxbro?


Begränsningen är vad svängkransen tål att rotera. Vi har kört en tiltrotor med 2 motorer i 28 varv / min, den glufsar då i sig 140 liter/min.
Jag har en tiltrotor med koniska rullager den har vi kört i 43 varv/min men den kan gå fortare.
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

olle67

#15 » 00:10:51, 07-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer detta finnas till mindre maskiner,kör själv en take job tb.135 på el fel,så de skulle va skönt och slippa stående tilt kolvar som ofta är i vägen mellan kablarna,om de kommer va kan de hamna på i pris???
olle67
 


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se