Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Storlek planeringsskopa

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Roggan (trådstartaren)

#1 » 14:46:59, 27-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att uppgradera min Poclan 75 (Ca: 17 ton) med en planeringsskopa med tilt.
Funderar hur stor skopa man ska ha? Det sitter en 750 liters skopa på nu och det är väl lagom till att bara gräva.

När jag ändå skriver så undrar jag om någon har ett snabbfäste liggande till en sån maskin?

Mvh Roger Luleå
Roggan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:58:53, 02-02-2006
Ort: Luleå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi ex22



håkan öhlund

#2 » 23:57:23, 27-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Roggan!

Jag tror att du ska ha en liknande skopa som min släntskopa till H7an som är på ca 700 liter och är 155cm bred i stålet.
Endel vill ha ännu bredare släntskopa men eftersom jag ha en hjulare och gräver där det är torrt så räcker den brädden till.

Sedan så behöver du ett fäste av typ B18 eller B20.
Du kan kolla hos Nevo maskin i Gammelstan om han ha något lämpligt fäste liggandes. Eljest så ha då älmeboda dom.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Marcus

#3 » 21:31:05, 30-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roggan skrev:Funderar på att uppgradera min Poclan 75 (Ca: 17 ton) med en planeringsskopa med tilt.
Funderar hur stor skopa man ska ha? Det sitter en 750 liters skopa på nu och det är väl lagom till att bara gräva.

När jag ändå skriver så undrar jag om någon har ett snabbfäste liggande till en sån maskin?

Mvh Roger Luleå


Om maskinen är stabil med en 750l grävskopa så hade jag gått på lite större slänt skopa. Kanske en 900l eller nått. Hellre lite bredare och inte ta fulla skopor vid fullt utlägg. Skall du lasta mycket material så räcker det ju emd grävskopan...
Jag har ung. det förhållandet och är nöjd (H3 hjulgrävare iofs...)
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Jocke Sundberg

#4 » 19:51:50, 07-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du har rototillt skulle jag rekomendera att inte gå över 800 lit,
jag har på min hjulsjua lång sticka 20 fäste o en rt60 B och en skopa på 900 lit o det är lite i största laget när man sträcker ut över bakaxel,
kan ju tillägga att jag satte på större motvikt i våras, :bira:
Jocke Sundberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 06-11-2006

Marcus

#5 » 00:31:57, 10-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jocke Sundberg skrev:om du har rototillt skulle jag rekomendera att inte gå över 800 lit,
jag har på min hjulsjua lång sticka 20 fäste o en rt60 B och en skopa på 900 lit o det är lite i största laget när man sträcker ut över bakaxel,
kan ju tillägga att jag satte på större motvikt i våras, :bira:


Hmm... han skriver att han vill ha släntskopa med tilt... troligtvis inte rotortilt då nej... :mrgreen:

Lite större släntskopa än 800 kan han nog ha om maskinen står fint med en 750 gräv... iofs så kommer ju snabbfästet att lägga till några kg med...
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se