Nej, nu måste jag nog ta till orda...
Den där axelinfästningen på bilderna ovan håller inte om man har maskinstorlek i övre delen av segmentet, var det 6-12 ton eller nåt sånt i standarden? Jag vet att många tillverkare verkar svetsa axlarna enligt den där principen som jag visar som "fel" nedan, men själv har jag svetsfogarna på axlarna spruckna på två eller tre skopor som har denna konstruktion.
De grindar jag svetsat själv enligt "rätt" skissen visar inga sprickningssymptom. Jag skulle tro det beror på den röda pilens markerade detalj. Nersvarvningen av grindaxlarna för att enkelt få distansmått för grindgavlarna vid ihopsvetsning medför en betydlig
reducering av svetsfogens hållbarhet. Mindre svets helt enkelt. Om man däremot gör som jag gjort mina egna grindar enligt den vänstra skissen så får man maximalt med svetsfog kring axeln, vid en större
diameter dessutom(eller "främst" kanske). Nackdelen är att man hamnar att slipa ner den inre fogen vilket man slipper med den rationellare metoden. Annan nackdel är att man hamnar att ha en jig att hålla axlarna parallella och med rätt avstånd relaterade varandra under svetsningen eftersom det inte finns några ytor som ligger emot varandra och stöder.
Jag kommer att behöva skära bort axlarna från mina köpta grindar och skära ur större hål och montera lite längre, ej nerfassasde axlar istället. Är lat, så eventuellt låter jag det räcka med att byta övre axeln eftersom den är närmare skopleden och rimligen utsetts för större belastning då...
Den värsta skopan glappar flera mm i "svetsfogen" numera, dock ingen bild på den. Det här är en av de mindre söndriga skoporna: