Sida 2 av 2

Re: Grindfäste S45

InläggPostat: 10:26:47, 19-09-2017
av simon.dahlquist
Fast på den spruckna svetsen i örat, är det en sidoförstärkning som sitter mitt för axeln eller ser jag fel på bilden?

Den förstärkningen ser lite felplacerad ut om jag ser det rätt.

Re: Grindfäste S45

InläggPostat: 11:31:48, 19-09-2017
av ja-bond77
Jo det är sidoförstärkning och den är ju helt rätt placerad mot grindsidan och axeländan som binder ihop de båda grindsidorna. Kilen får då en maximal stödeffekt av både dragande och tryckande. Den har ju inte spruckit heller. Men grindaxeln har.

Slänger in lite fler bilder på sprukna fabriksfästen för de som är lagda åt det hållet. :mrgreen:
Både övre och nedre axel lossnat, kapade av de slitna axlarna på mitten och bitarna föll isär, fabriksfäste med reducerade diametrar samt fasning ute vid fästesgavlarna:
Bild
Bild

Ett till:
Bild

En fabriksskopa med fabriksfäste byggt som det ska. Ignorera reduceringshalvmånarna på insidan för S45->Hymasmått:
Bild

Ännu nån bild, skopan hade inga fästesaxlar från början(eller fel diameter eller vad det var...) så dessa är svetsade av självaste bonden själv... Det jag egentligen tänkte visa var att det är jätteviktigt att konstruktionens stödarrangemang går ut till förbindande element så att belastningen sprids ut i hela konstruktionen. Här har man snålat från fabrik och stannat med grindgavlarna för tidigt utan att följa belastningen ända ut till den stående stödplåten bakpå skoptaket. Och inget stöd fanns mellan yttre och inre skoptak heller. Så då blir det bonden som får rycka ut återigen och lösa vad man inte klarade på fabrik. :ohnej: Det är begränsat hur många tusen sviktningar plåtar klarar av...
Bild
Bild

Annan läsvärd tråd i ämnet om grindkonstruktion:
Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

Re: Grindfäste S45

InläggPostat: 12:01:15, 19-09-2017
av simon.dahlquist
Härligt med bilderna. Ja, här syns det verkligen hur förkastligt det är att reducera axeldiametern så pass rejält innan de svetsas i gavlarna. Varför de gjort så är verkligen svårt att förstå.

Jag tycker det verkar som att de misslyckats totalt med inbränningen av svetsen då den släppt på så sätt att axeln i stort sett ser ut som den gjorde innan svetsningen.

Har skoptaket på gallerskopan börjat att dela sig också?

Jag kan tänka mig att hymans smalare grindfäste där distanser behövs gör att axlarna böjs mer än vad det är tänkt i designen ursprungligen och att det då ger
extra påkänningar i axelfogarna.

Förstärkningen som inte gick ända ut på skoptaket såg ju verkligen dåligt ut från fabrik. Hur tänkte de med att snåla där liksom?

Du verkar ha en hel del erfarenhet i skopor som inte håller. Är det bara sten du gräver i eller?

Härligt med så många bilder. Intressant!

Re: Grindfäste S45

InläggPostat: 12:07:36, 19-09-2017
av ja-bond77
Jo, det finns ingen stenrikare än jag... :grin: Du kan ju kolla länkarna i min signatur...
Jo skoptaket är på väg att bli två... Men ingen panik, det går att sleva med den ännu... Men egentligen betraktar jag den mera som pensionerad, gallrar det mesta med 27-tonnaren numera...

Re: Grindfäste S45

InläggPostat: 14:34:20, 19-09-2017
av toker
Inte så konstigt att det bär grindfästet gick sönder ser ut som en riktig skit svets med minimal inbränning. Har lite svårt att man som tillverkar håller på och svarvar ner axlar till grindfästen det lär gå fortare att göra en jigg och kapa axlarna lite längre då slipper man ju en del moment som kostar pengar.

Re: Grindfäste S45

InläggPostat: 19:22:34, 19-09-2017
av ja-bond77
Men det ser ju snyggt ut!!! Sånt räknas mer än allt annat nuförtiden...

Re: Grindfäste S45

InläggPostat: 19:33:15, 19-09-2017
av toker
Snyggt är inte fel men om det håller sämre och tar mera tid att tillverka då blir det dubbelt fel.