Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Gallerskopa

404 inlägg • Sida 23 av 27
Diskutera grävredskap och -fästen här

Grisen

#331 » 09:27:47, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser inte fästet klent ut på så stor skopa?
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)



Mats i Myrhult

#332 » 09:32:30, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avancerad arborrning. :vissla:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Stridis2

#333 » 10:10:47, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Hittade en intressant utveckling på temat klo kontra gallerskopa. Varför inte ha hål för stänger i klorna! Attans att man inte tänkte så långt... Då skulle man ju slippa diskussionen om gallerskopan ska ha tänder eller skär. Gallerskopan ska ha skär. Klon ska ha hål för stänger(och därmed tandspetsar). :smile:

Skulle jag ju ha haft på min klo... Men att få hål skurna i 50mm hardox utan "inspårningssnitt"... Eller skulle de kanske t o m hålla om man svetsade ihop såna snitt efteråt... :klia:


Det är bara att plocka fram handborrmaskinen. :mrgreen: :lmao:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

petterekman

#334 » 00:09:01, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tänkte lyfta denna tråden lite för att rådfråga alla kloka människor här inne lite kring mina gallerskopsplaner.

Jag har köpt mig en Åkerman H10b som jag ska använda till att gräva en tomt för mitt husbygge. Markförhållandena är ganska snälla, med mestadels jord, sand och lera, och ganska mycket sten. Tänkte då att en gallerskopa inte vore så dumt! Har frågat runt och sökt efter en att hyra/köpa, men inte hittat något utöver alldeles för dyra nya skopor, och eftersom jag gillar att pilla på saker tänkte jag att det vore kul att försöka bygga en egen.

Har läst igenom denna tråd två gånger, och även lite andra gallerskopstrådar, och tagit till mig så mycket som möjligt av ja-bonds, robbans och connys tips och kunskap, och även tittat mycket på maglomans skopor. Min tanke ser ut som följer:

En bred skopa (2m?) med lång botten (plan yta på runt 1.2m tror jag, total skopdjup knappt 1.6m) och flack takvinkel (10° i nuläget) samt ganska lågbyggd. Sållningsstänger av kamprofilstål, 50mm höga, med runt 100mm mellanrum. Som jag ritat det nu tänkte jag att man längst fram har ett ganska tunt skär som man svetsar fast på en stabilare förstärkningsplåt. Tror det var ja-bond som pratade om någon skopa där de hade gjort så, och att även ett trubbigt, tunt skär är vassare än ett vasst, tjock skär. Plus att tunnare skär är betydligt billigare?
Tanken är ändå att göra detta med hyfsat enkla medel, det behöver inte bli någon skopa som håller för yrkesverksamhet om det blir mycket dyrare, men jag är samtidigt en fast anhängare av att inte vara dumsnål och att det gärna får kosta lite extra om slutresultatet blir mycket bättre. Men att bygga skopan i unobtanium eller andra exotiska material känns kanske lite svårmotiverat?

Sen kommer min totala okunnighet inom grävmaskiner i allmänhet och skopor i synnerhet in. Vilka material och i vilka tjocklekar för sidor, tak och övriga bitar? Jag har nu ritat vanligt stål, 15mm tjockt. Borde man göra på annat sätt? Tunnare sidor och tak, men med förstärkningar? Jag försöker visualisera mig hur krafter går genom skopan när man gräver, men inser att min obefintliga grävmaskinserfarenhet gör att jag säkert endast tänker på en bråkdel av alla tänkbara scenarier! :idee:

Vilket material till B20-fästet?

Funkar det med, så som jag ritat, en VKR-profil istället för ett runt rör? Kändes som att det var lättare att passa in VKR-en och att svetsa delar mot den, än vad det är med det runda röret, och rent hållfasthetsmässigt tycker jag VKR-en borde klara sig närmast likvärdigt.

Behöver man förstärka taket mera än så som jag ritat, med mittförstärkningar som går hela vägen runt fram till VKR-en?

Mycket frågor nu kände jag, men var bättre lämpat att ställa dessa än här!? Hoppas ni kan komma med något gått råd i någon av alla frågor! :)
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Torpöbo

#335 » 00:31:56, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jorden du arbetar med kräver volym. Jag hade öppnat upp avståndet mellan taket o skäret mer. Kamprofil levereras i 3 meterslängder, där med är det bra o göra en skopa som är något smalare än 1,5 m. För att undvika sprickbildning bör hålen för kamprofilerna skäras med rundade hörn. Kamprofilerna bör sedan fästas med "ändstoppar" modell jabond. Svetsar man kamprofilerna kommer det att spricka. Skopan sidor överför stor kraft till skoptaket. Taket bör därför göras med något högre låda jämfört en vanlig skopa. Vidare utsätts mittenjärnen för stora krafter då du lyfter maskinen, gjorde min 100 hög o i 20 mm, de har inte hållit.


O sist men inte minst, byt skopa ist för att bända med gallerskopan. De håller sällan för långvarig bändning.
Senast redigerad av Torpöbo 08:51:12, 06-06-2016, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

danne mähl

#336 » 00:38:39, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med att det ska vara mera plats mellan skopbotten och tak
Men också för att det är lättare att låta materialet rulla fram och till baka utan att skaka sönder maskin
Blir lite som en trumma att rulla med materialet i men förstås det går inte helvarv om du fårstår hur jag menar
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

ja-bond77

#337 » 07:32:49, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

VKR kan du nog glömma, den har väl inte speciellt tjockt gods? Du ska nog ha en minst 15 cm höjd på ämnesröret där och gods kring 15 mm minst till en 20 tonnare skulle jag säga. Det är den vitalaste delen på hela skopan och som bara inte får gå sönder, då blir det MMYYYCCCKKKKEEEEEEEEEEEEEET jobb... Men har du kollat begagnat marknaden/skrotarna/grävmaskinsföräljarna? Där kan ligga nån udda engelsk avart till skopa som ingen vill ha och som slumpas billigt. Skoptaket där kan vara helt perfekt för ditt bygge...

Löst liggande kammar låsta med fastsvetsade brickor är som sagt the way to go...

Personligen skulle jag skippa första ribban närmast skäret och förlänga skäret motsvarande istället. Då får man upp lite mer material om det har tendensen att vilja rinna igenom innan man gör skakrörelser. Så djupa skär hittar man inte om man inte satsar på två skär som man svetsar ihop... Men en vanlig hardox 400 plåt på 15-20mm håller nog bra där på baksidan om grävskäret också.

Mittstöden gjorde jag i 40mm hardox. Detta var onödigt tjockt 25-30mm hade nog räckt. Men du kan gärna låta förstärkningarna sticka ner på undersidan ribborna också liksom jag gjorde. Det stör inte fast dessa sticker ut 50 mm ovan och under ribborna. Och du får betydligt mer järn att slita på. Då du inte har nån balk baktill att fördela ut skopkraften ut till gavlarna så skulle jag absolut ha grövre järn på mittstöden så kraften kan gå den vägen. Risken enligt bilden tror jag kan vara att mittstöden spricker rakt av nära skoptaket nånstans. Eller närmare skäret. Känns kanske märkligt att stålet kan spricka av tryckkrafter men man vet aldrig... Märkliga äro materialspänningarnas vägar...

Skopan ska du göra den bredd du ska ha, ribborna blir så pass hållbara när de ligger löst i sina hål så det gör inget fast du svetsskarvar dessa, speciellt ribborna baktill.

Håller med att skopan får vara högre. Gallrar man hyffsat lättgenomrinnande massor så skopar man gärna upp så mycket som det bara går att få på skopan och börjar det då rinna över jord och stenar över skoptaket är det lite irriterande...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

e_pettersson

#338 » 19:44:07, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbade med skoptillverkning för par år sedan då bockade vi u- profil till liknande skopor som balk i skoptaket. 150* 300*150 12mm 355 plåt vill jag minnas... De vart stadigt :mrgreen:
Vi gjorde aldrig skopor med ämnesrör, men lagade desto fler. sprack i svetsen mot skopgavlarna, beror på hur vida passform tillverkarna fått till eller fyllt igen med svets. Hänger lite ihop med priset på skopan..
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

petterekman

#339 » 11:18:48, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, tillbaka till ritbordet fullständigt då! :bira:

Jag är, precis som ja-bond inne på att göra skopan lagom bred och inte stirra på kamprofilslängder. Att kapa upp järnen så att 2/3 är fullängd och resterande skarvas på mitten tycker jag inte borde bli så dumt.

Ni tycker alltså att skopöppningen bör göras högre, frågan är då: vad vore lagom höjd? Just nu är öppningen närmare 600mm.

Att inte svetsa järnen i sidorna förstår jag att ger bättre hållfasthet, men är det värt merjobbet? Och blir inte skopan ganska slattrig då?

Bör jag satsa på att ha ämnesrör både i fram- och bakkant för att föra ut tryckkrafterna ut i sidorna?
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

ja-bond77

#340 » 11:40:09, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en 80cm hög öppning?

Det är absolut värt merjobbet med lösa kammar om du menar gallra lite större mängder och kasta runt lite halvstora stenar inne i skopan. Har du svetsad stödbricka på in- och utsidan är nog skopan helt tillräckligt stadig.

Ämnesrör baktill är nog överkurs. Hellre då den där VKR eller förstås allra helst lite kraftigare mittstöd ner till skäret.

Måste fråga, ska åkermanskopan ha så där plant skoptak? Om du inte fyller igen undersidan av skoptaket med nån mer plåt så har du en riktig stenfälla där som kommer att irritera från första skoptaget. Det måste abslolut kona utåt-framåt mellan tak och ribborna. I o m att botten är spaltad så fastnar det ändå stenar emellanåt dit. Kolla vid 3:17:

https://youtu.be/zVc1ED0NpwY?t=3m17s
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Torpöbo

#341 » 13:46:02, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man lösa Kamprofiler så måste man ta hänsyn i skopans konstruktion till att kamprofilerna ej hjälper till att "stötta" den bärande konstruktionen. Med andra ord kan man ,om man inte tänker sig för, få en skopa som böjer sig som en romb o blir sned, detta har till viss del drabbat min skopa.

En smalare skopa kan man givetvis kompensera med lite längre sållyta, jag ångrar att jag inte har en eller två profiler till i längd på min, dock kräver detta högre krav på dimensionen i mittstödet då momentet blir större på detta. För att utveckla mina tankar om mittstödets höjd, så är mitt 100 mm med kamprofilöppningarna. skulle jag göra i dag, skulle jag göra det minst 100 mm över kamprofilöppningarna, sedan skulle jag komplettera med en fläns som följer mittstödets underkant med bredden minst 50 mm från mittstöd åt varje sida, för att öka skopans stabilitet i sidled. Detta kan vara ide att även göra utmed underkant på skopans sidor.
På min skopa har jag böjt lådan som jag bedömer ha höjden ca 30 cm i den bärande delen pga. att mittstödet gick av.
Senast redigerad av Torpöbo 15:25:11, 07-06-2016, redigerad totalt 1 gång.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

petterekman

#342 » 13:56:10, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Måste fråga, ska åkermanskopan ha så där plant skoptak? Om du inte fyller igen undersidan av skoptaket med nån mer plåt så har du en riktig stenfälla där som kommer att irritera från första skoptaget. Det måste abslolut kona utåt-framåt mellan tak och ribborna. I o m att botten är spaltad så fastnar det ändå stenar emellanåt dit.


Hänger inte riktigt med på hur du menar, menar du som på min vackra skiss nedan?

Bild
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

ja-bond77

#343 » 15:57:29, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis. Så är ju alla fabriksskopor gjorda om man kollar in lite noggrannare. Stenar är ju runda så en sten av kritisk storlek når knappast längst bak i taket så nedre takplåten behöver kanske inte gå hela vägen bak. Som du ser på din bild är det helt möjligt att man hamnar att antingen pika sönder nån sten som tvingat sig in där. Eller spänna undan gallret/taket med domkraft så du kan plocka ut stenen. Den röda plåten ska dessutom ha bra stöd från övre takplåten så att den inte bucklar upp i taket så mycket. Även dessa bucklor är verkliga stenfällor. Skopan jag har till lännen har hela nedre taket intryckt över hela skopbredden, inte så mycket att det stör på allvar men i alla fall...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77

#344 » 16:16:28, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär tycker jag... :wink: Ytterligare 20 grader på taklutningen från dina 10 grader. Detta får du kolla med din maskin förstås... Raka skopsidor för mer jordvolym och mindre risk att man tappar sten över kanten. Skoptaket lite längre baktill så att man inte vevar in RT i stenarna det första man gör när man vill knuffa nån jord/stenhög utåt. Eller lyfter maskinen eller nåt. Och den streckade ytan är stödtrianglar bakom nedre takplåten. Funkar också med ett längsgående flatjärn på högkant. Notera att utrymmet i skopan kilar utåt mellan det gröna skoptaket och kamstålen. VKR fixar du förstås till nåt rejälare...

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77

#345 » 10:28:14, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Bild


Blev att satsa i ett skär till nu åt gallerskopan så den får slutlig form, mina skopsidor är dock onödigt låga visade det sig. Oh well, nånting måste man väl ha att göra vid nästa verkstadsbesök också...

Bild
Bild

Back in business: :cool:

Bild
Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se