Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Projekt: Renovering av hydrauliska S45 pallgafflar med kilstångsstyrning

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera grävredskap och -fästen här

prosten (trådstartaren)

#1 » 19:58:35, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har postat i min ECR88 tråd att jag köpt ett par nya pallgafflar:
prosten @ [Grävmaskiner] Min ECR88 Plus och dess liv och leverne

...men vill gärna göra en separat efterlysning här för de som inte följer min tråd (hoppas det är ok!) då jag verkligen skulle behöva lite hjälp med att identifiera dessa pallgafflar för att förstå hur jag bäst skall underhålla dem och få koll på vilket hydraultryck man "vågar" utsätta dem för.

Här är en bild på gafflarna, de går att bredda till 3m(!), på bilden är de dock ej fullt breddade.
I efterhand (syns tydligt) så har ett grävmaskinsfäste monterats.

Bild


Breddningen sker med hjälp av en hydraulcylinder och två kuggstänger, här är kuggstängerna frilagda:
Bild


Det finns inte en enda fettnippel på dessa och jag undrar om det är mening att man skall fetta in dem genom att ta bort bultarna som sitter för dessa "hål" på "baksidan". Vad tror Ni?

Bild

Slutligen undrar jag om jag vågar koppla upp dem (igen, de gick sönder första gången, se min ECR88 tråd) mot grävmaskinens hydraulik utan att sätta en tryckbegränsningsventil? Misstänker att dessa gafflar har suttit på en större truck tidigare(?) (eller hjullastare??) och min ECR88 ger ett maxtryck på 300bar, vilket jag misstänker är betydligt högre än vad de varit designade för?!?!??!!!

Det kan faktiskt vara så att det sitter en tryckbegränsningsventil på dem redan, är osäker på vad "övergången" längst ner till vänster i sista bilden ovan egentligen är till för...
Senast redigerad av ja-bond77 11:57:51, 11-08-2015, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Rubrikjustering
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07



Turbodiesel

#2 » 20:27:43, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Övergången är troligen bara en svivel, på trucken satt de kopplade mot en slangrulle & när stativet höjs övergår slangarna från att gå ovanifrån till att gå nedifrån. Och sviveln gör att slangarna inte böjs.

Trycken till gaffelspridning på truckar brukar vara mycket lågt, runt 120bar, dels för att ge en lite ledtråd innan pallarna blir skrot, dels för att inte gaffelvagnarna är byggda för högre tryck. Och slutligen för att gafflarna helst inte ska användas som klämaggregat :grin:

Håller inte skruvarna en kil som hindrar gaffeln från att vrida sig på axeln?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

prosten (trådstartaren)

#3 » 21:32:39, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka bra svar! Visst svivlade "övergången" och jag misstänkte att den just bara var det, men förstod inte varför den behövdes och trodde därför att den kanske hade någon mer funktion också.... men baserat på det du skriver så tycker jag det verkar klokt att sätta in en tryckbegränsningsventil(?). Eller är trycket begränsat i extrauttagen på en RT?
Bra att få en ide också om vilket tryck man isf skall reducera till också. I "normalfallet" så skall ju hydraulcylindern bara flytta gafflarna som är helt obelastade och då behövs ju verkligen inte mycket kraft.....

Jag misstänker att du har rätt om att skruvarna håller fast en kil, det verkar ju väldigt troligt nu när du säger det och jag ser på bilden! Jag har väl bara sökt efter någonstans att smörja/fetta gafflarna så desperat att jag var lite fokuserad på det. Dessutom satt alla dessa bultar väldigt löst vilket gjorde att jag trodde de var avsedda för smörjning...

Hur fettar/smörjer man en sådan här best då? Gällande kuggstången så misstänker jag att man helt enkelt monterar bort skyddet och smörjer den direkt, den skall väl knappast underhållas så frekvent. Jag är däremot mer fundersam på "teleskopförlängningen" med tillhörande kilar etc. Ska man bara kladda på fett direkt på "järnet" och köra gafflarna fram och tillbaka några gånger...?

Gällande tryckreducering så har jag hittat följande:
http://www.flowfitonline.com/hydraulicvalveshydrauliccartridgevalves/hydraulic-dual-cross-line-relief-valve-vau-38-pressure-preset
Den borde väl göra jobbet? 40 EUR var ju inte så illa och dessutom kör ju Flowfit med fri DHL frakt till Sverige... :)



Tack igen för ett riktigt bra svar.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

prosten (trådstartaren)

#4 » 21:33:09, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en uppdatering gällande mitt pallgaffelprojekt:

Här har jag monterat tryckreduceringsventilen. Bultade fast den med två genomgående m6:

Bild

Skippade rören och sviveln ovan och drar slang direkt till hydraulcylindern. Fick trasiga gängor i "svivelprylen" som rören satt i och då allt där var metriskt (vilket jag gillar i ALLA andra lägen), m16 med rörgänga, så var det inte helenkelt att hitta lämpliga prylar föra att ordna till den. Så nu blir det BSP gänga på allt från cylinder till snabbkoppling... :)

Just nu väntar jag på att få svetshjälp (man ser fästet som skall svetsas ovan där det "sitter fast" med en bult), sedan skall jag återmontera mekanik och hydraulcylinder. Är lite nervös då jag nu märkt att det bara är ett par mm tollerans mellan kuggstängerna... ;)
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Stridis2

#5 » 22:46:10, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

prosten skrev:Bild

Är det bara denna kil som hindrar gafflarna att vrida sig bakåt / nedåt? I så fall verkar det vara en mycket klen konstruktion i mina ögon. Var i så fall försiktig med hur mycket du belastar gafflarna med.
Men visst, tre meters gaffelbredd är rätt häftigt! :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

prosten (trådstartaren)

#6 » 11:14:20, 11-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp det är bara kilen som hindrar att de vrider sig.... men kilen har klarat sig bra så jag tror den håller och räknar man på att den går in ca 5mm och är 20cm lång så är det ju 1000mm2 stål som "hålller emot". Jag är dålig på hållfasthetsberäkningar, men visst finns det någon väldigt förenklad "tumregel" som man kan räkna på för hur mycket en mm2 orkar?


Fråga till ev. moderator som läser denna tråd:
Kan man ändra rubrik? Det har nu blivit lite mer av en projekttråd: "Projekt: Renovering av hydrauliska pallgafflar" vore kanske mer lämplig?
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

prosten (trådstartaren)

#7 » 11:26:43, 11-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering:

Efter att ha monterat tillbaka all mekanik och hydraulik igen så visade det sig att jag hade exakt samma problem som innan fästet (och hydraulkolv) gick sönder; gafflarna vill inte bredda fullt ut (iaf inte "enkelt"). Men med reparationen i färskt minne så var jag betydligt försiktigare nu och valde att plocka isär allt för att hitta exakt vad som "kärvade". Det visade sig att ena gaffeln har fastnat (eller iaf glider väldigt dåligt) på "röret":

Här har jag plockat av gaffeln och försöker få loss den (röret sticker fram någon centimeter). Trots att jag hamrade på allt vad jag orkade med slägga så rörde den sig inte en millimeter, så den sitter ordentligt fast:
Bild


Vad jag tyckte var RIKTIGT märkligt var att det låg en gigantisk fjäder inne i röret:

Bild

Kan någon komma på en anledning till detta?
Jag tänkte först att det kunde vara så att den suttit på en truck med enkelverkande hydraulik förut och att fjädern drog den åt ett håll och hydrauliken åt det andra, men med tanke på att fjädern är ca 1.8 i sitt normalläge så strävar ju fjädern åt detta vilket kräver hydraulisk kraft för att uppnå både minsta och största breddning (dvs dubbelverkande hydraulik).... ?
Förstår inte poängen alls med denne fjäder utan tycker den bara ställer till med problem (se nedan)....?
:klia: :klia: :klia:

Jag lutar iaf att ta bort fjädern helt och hållet då det är otrevligt att ha "spänningar" i gaffeln om man råkar slå av maskinen när gaffeln inte har "normalläge"..
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

prosten (trådstartaren)

#8 » 23:49:46, 11-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har någon bra gissning eller förklaring till fjädern?

Nåväl; en trasig slägga och blåsor i handen blev det, men till slut fick jag iaf isär gaffeln som satt fast idag:

Bild

Det var ganska mycket repor och skador på röret (och lite inne i gaffeln) så jag har slitit på med slippapper för att få bort ojämnheter, men än så länge är jag inte nöjd. Det glider inte på enkelt utan man måste "slå in" röret med slägga så det blir mer slipning imorgon....

Försökte i desperation bygga en variant där jag kopplade ett utochinvänt slipband till en borrmaskin som skulle driva det runt röret, men det projektet blev ingen succe.. ;) så det blev fortsatt handslipning..... Någon som har bra tips på hur man kan slipa insidan av gaffeln (eller röret) effektivt?
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Martin.Eriksson

#9 » 00:03:21, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjädern kanske gör så att gafflarna rör sig i takt på nå vis?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

prosten (trådstartaren)

#10 » 00:07:04, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Fjädern kanske gör så att gafflarna rör sig i takt på nå vis?


Äntligen ett förslag! :grin:

Men att de bägge gafflarna är synkroniserade och breddas lika mycket löser de bägge kuggstängerna, med tillhörande kugghjul...
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Martin.Eriksson

#11 » 00:11:28, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedol säljer honings verktyg som är stort, dock är ju slipstenarna inte så aggressiva på den. Kan ju vara nå å slipa med invändigt.. Ja fjäderns funktion är mystisk..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

prosten (trådstartaren)

#12 » 00:20:52, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Swedol säljer honings verktyg som är stort, dock är ju slipstenarna inte så aggressiva på den. Kan ju vara nå å slipa med invändigt.. Ja fjäderns funktion är mystisk..


Wow, visste inte det fanns ett sådant verktyg. Tack för tipset! Fanns på biltema också, men den är kanske inte lika bra...
Får fundera på om vill lägga pengarna på en sådan,...... kommer väl inte att använda så ofta.....

Finns det något liknande verktyg för att slipa rör/kolvar....?

mvh
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Martin.Eriksson

#13 » 00:25:51, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

prosten skrev:
Martin.Eriksson skrev:Swedol säljer honings verktyg som är stort, dock är ju slipstenarna inte så aggressiva på den. Kan ju vara nå å slipa med invändigt.. Ja fjäderns funktion är mystisk..


Wow, visste inte det fanns ett sådant verktyg. Tack för tipset! Fanns på biltema också, men den är kanske inte lika bra...
Får fundera på om vill lägga pengarna på en sådan,...... kommer väl inte att använda så ofta.....

Finns det något liknande verktyg för att slipa rör/kolvar....?

mvh

Jag köpte sån på swedol och hona ur larvspännarn, i vanliga fall är det ju små slipar för bromscylindrar men den här stor jäkel. Dock körde ja sönder den rätt fort. Vet inte om ja kom för långt ut mot kanten elle nå men stenarna flög bort.. tror inte de finns nån för å köra på utvändiga rör..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Molnia

#14 » 00:49:18, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag kunde inte låta bli att tänka på dig prosten för någon vecka sedan. Skadad som man är har man inte glömt detta projekt.
Så när jag fick köra lite truck för några veckor sedan så fotade jag trucken.
så om du hittar en återförsäljare/reparatör av BT truckar borde du kunna få utförligare svar om dessa gafflar.
trucken jag körde;
Bild
gafflarna bör komma från en BT fre 270
Den klarar en last av 2,7 ton.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... ug&cad=rja

bildsök på "bt fre 270 forklift"
https://www.google.se/search?q=bt+fre+2 ... 67&bih=953

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia

#15 » 00:52:21, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

anledningen att dessa gafflar kan spridas så mycket är för att trucken är för att köra långgods (hela virkespaket) på tvären, trucken kan styras med 2 av de 4 hjulen, så kallad fyrvägstruck.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se