Sådär, nu har jag
iaf fått en förklaring till "fjädermysteriet" från en som jobbade på Toyota!
Breddningen sker i två steg:
Det finns ett "inre rör" som är fast monterat.
På detta glider ett "mellanrör".
På mellanröret glider ett gafflarna som sitter fast i ett _kort_ "ytterrör".
Fjädern sitter fast de bägge mellanrören och ger ett litet
motstånd när det ska glida isär (på det inre röret), därför sker all rörelse i _första hand_ på det yttre röret.
Dvs. fjädern är helt enkelt till för att styra "ordningen" som breddningen sker i.
....och nu när man har förklaringen så är ju det hela ganska uppenbart och logiskt!
Jag tror dock inte jag kommit på detta (iaf inte före jag återmonterat allt) om jag inte fått
kontakt med tillverkaren så tack igen Molnia!
Möjligen kan man fråga sig _varför_ det är viktigt att breddningen sker i denna ordning och den förklaring jag kan tänka mig (förutom att det blir mera logiskt och "estetiskt snyggare") är att man inte vill få en onödigt bred gaffel:
Dvs. man vill undivka fallet att rören sticker ut åt sidan, men gafflarna sitter inte längst ut åt kanterna.
Annars har jag jobbat på med att slipa det skadade röret och det är ett minst sagt utmanande jobb. Det bästa hade varit ifall man haft en
svarv där man hade kunnat fixera röret och sedan slipa det med slippapper där.
Saknar dock både svarv eller vänner med svarv!
Funderar på ifall jag skulle slå in två brädbitar i röret och fixera en gängstång i mitten, för att sedan hänga upp allt med två öglor som sitter i den utstickande gängstången. Då borde jag kunna få skiten att rotera med hjälp av en skruvdragare som man fäster i gängstången.... Hmmmm