Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Svenskt namn för Road Header?

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera grävredskap och -fästen här

dimorep

#16 » 22:16:50, 29-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:"Road header" är ju en maskin för att "fräsa berg" vid tunnelarbete, vet inte om den är så vanlig i Sverige..

Har bytt motor i en sådan maskin i Malmös undre värld (nere i Citytunnelen), sällan de är synliga i dagsljus... :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



Dunder69

#17 » 22:19:10, 29-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok men letar man ordet för stubbfräs på engelska så blir det iaf stump grinder så jag antar den kan göra mer än bara fräsa stubbar då . Vad jag menade var att maskinen inte orkade driva den som du själv sa :mrgreen: såg lite avigt ut :bira:
Det var inte bättre förr..det var du som var bättre förr.
Användarvisningsbild
Dunder69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:45, 28-12-2010
Ort: Sandviken
Maskintyp: Hjullastare

bucklan99

#18 » 10:43:01, 30-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bonken skrev:Den var ju helt kass. En motordriven fräs roterar ju bra mycket fortare och med mer kraft.


Fräser själv med motordriven fräs som snurrar fort som fasen. Nackdelen med den metoden är att man kan skjuta iväg stenar å bröte nått innihästväg om man har otur. I det här fallet med biltrafik precis inpå så ser ja bara fördelar med att den inte går så snabbt. (+ att maskinisten säkert jobbar på timme) :razz:
bucklan99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:01, 07-04-2006
Ort: Lilla Edet
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take-Job 035

Roine.e

#19 » 11:56:14, 30-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi byggde "RoadHeaders" på Essverk för hundra år sen när jag jobba där kalla vi dom för skrotnings huvuden för det är vad det egentligen är, används för att skrota begr t.ex vid tunnelbyggen som tidigare nämndes. Hastigheten på rullarna är givetvis anpassad för det arbetet, man vill inte ha sten flygande som projektiler i tunneln :uupps: ...
Roine
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Hansborg

#20 » 15:30:18, 30-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är jag som fräser i filmen och det spelar ingen som helst roll om man fräser från fram sidan, baksidan, uppe eller nere på stubben... det är lika jävligt hur som helst. träden är averkade sent i vintras och stubbarna är väldigt sega.


Det var så här jag tänkte, blev en paintbild utifall... :klia:


Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Mats i Myrhult

#21 » 19:52:17, 30-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: erkännes men,
Hansborg, när ska du vernissage?
Kanske Holger fixar en tråd med Hansborgs illustrationer?

Det är så underbart att se dina tolkningar våra problem, funderingar och önskemål. Happy Valborg :bira:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Melancholy

#22 » 21:00:27, 30-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:
det är jag som fräser i filmen och det spelar ingen som helst roll om man fräser från fram sidan, baksidan, uppe eller nere på stubben... det är lika jävligt hur som helst. träden är averkade sent i vintras och stubbarna är väldigt sega.


Det var så här jag tänkte, blev en paintbild utifall... :klia:


Bild


jo jag förstod att du menade så där och nog går det att fräsa så också men det går inte nå fortare på det viset, tar lika lång tid hur man än gör. det är även en nackdel att fräsa så och det är att fräsen som stockar igen och det fastnar små stenar mellan kaveln och motorhuset på fräsen så att den nyper fast och då får man hålla på å backa fräsen och jävlas för att få lös stenarna. bästa sättet är att fräsa närmast sig och hålla rent i hållet och sen bara tugga successivt framåt. man ska även komma ihåg att den här fräsen och dubben inte är gjord för att fräsa stubbar utan den ska fräsa betong, tjälle och andra hårda material, där producerar den bäst.

en av anledningarna till att dom valde den här metoden är att det sprättar väldigt lite från fräsen i och med att den går så pass sakta och det är en stor fördel när bilar och massa folk är så tätt inpå. sen så fräste jag bort stubben totalt ända ner i jorden + att jag tog bort alla grova rötter och det tror jag inte man kan göra med en riktig stubbfräs.
kör Volvo EC300DL 2012 Indexator RT80 med grip, Topcon Maskinstyrning
Melancholy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:58, 30-11-2006
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kör Volvo EC300DL 2012 Indexator RT80 med grip, Topcon Maskinstyrning

bm1113 (trådstartaren)

#23 » 21:12:33, 30-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nä det var bra att det inte sprätte så mycket med :) därför jag stod ett tag längre bort för att se hur mycket de sprätte men när man såg att det gick så bra så kom man närmare så blev finfint :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Hansborg

#24 » 21:14:16, 30-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för en bra redogörelse, Melancholy. :thummar:


Nu kan jag börja fundera på vernisagen!
Skål Mats & Co :bira: :thumme:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se