Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Bygga egen Rototilt, är det möjligt/försvarbart?

318 inlägg • Sida 5 av 22
Diskutera grävredskap och -fästen här

Janson1 (trådstartaren)

#61 » 15:31:03, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger B: tag gärna en bild på reglageriet och förklara.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Roger Berglund

#62 » 16:24:09, 01-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Roger Berglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:44, 16-05-2007
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: egna maskiner schaeff hr 18 -00 john deere 3050 valmet 343

Janson1 (trådstartaren)

#63 » 08:05:07, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, om jag förstår detta rätt har du 2 vipp-pedaler en för varje fot. Nu har jag inte denna lösning utan bara en vipp-pedal som för mig känns ganska oexakt, men det får ju testas...
Jag går i valet/kvalet hur jag skall göra tiltlagringen, antingen göra eget från skratch eller ta en befintlig lagring från min gamla tiltskopa och använda dess kolv.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mathiast

#64 » 08:59:00, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig lösning på enklaste rototilt är att man använder slänthydraliken dubbelverkande och sedan sitter det en liten 6/2ventil som byter mellan tiltkolv och rotormotor tex du styr tilten med pedalen åt båda hållen och när du trycker på en knapp så blir det istället rotatorn som du styr åt båda hållen
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Janson1 (trådstartaren)

#65 » 19:48:02, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu måste det mekaniska smidas ihop först, min gamla planérskopa fick sätta livet till, jag har tagit dess leder och skall operera in dom mellan fästet och taket på rotolilten så det blir en ny tiltdel. 32 mm axeldiameter blir det.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#66 » 19:45:24, 04-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt med motivationen just nu, jag går ut i garaget och "glor" men kommer inte igång...
Jag går i valet och kvalet om jag skall ha 2 tryckoljekanaler i rototilten eller inte, jag vet egentligen inte vad jag skall med dom till men å andra sidan är det ju lättast nu att förbereda med hålen, sviveln mm som behövs. Det är ju en del extrajobb för att få till det, är det behövligt, kom med förslag!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ja-bond77

#67 » 20:20:10, 04-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 kanaler behövs väl bara för låset? Och så ska du väl ha några aux uttag också?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Janson1 (trådstartaren)

#68 » 20:35:08, 04-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

4 kanaler får inte plats med nuvarande prylsamling, men två skulle gå (ett 12 mm hål med ett 8-6 rör invändigt ger ca 1/4 tums prestanda). Jag har manuella lås på bägge S40 fästena, än så länge... Jag har en skogsgrip som i dag hänger på stickan med kardanupphängning och egen rotator, den är jag lite sugen på att göra om till S40 och då behöver jag 2 tryckuttag.
Får väl tänka om ang konstruktion mm.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ja-bond77

#69 » 11:27:18, 05-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt ok att ta slangarna ytterom RT ännu idag. Trots det allmänt bekväma levernet med svivlar, oilquick o gud vet allt... :smile: Man kan förstås planera för en svivel i framtiden om man får bättre motivation nån gång. Minns heller inte att nån byggt egen svivel på forumet men det kan ju inte vara så svårt så det är nog bara en tidsfråga... :grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Janson1 (trådstartaren)

#70 » 21:22:16, 05-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från början tänkte jag mig en genomgående axel på 30 mm med ett 11-12 mm hål rakt igenom men jag tror jag väljer en 38 mm axel istället. Jag hade tänkt ett nav från en bil som ena sidans upplagring men nu vet jag inte lika säkert längre. Själva snäckhjulet (det stora) är gjort i gjutgods och är väl inte sådär jättestarkt så jag vill inte att det skall ta några brytkrafter. Jag har på prov svarvat in två koniska rullager (38x65x15 IxYxB) som skall ta snäckhjulets krafter.
Får tänka vidare...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jörgen.ottosson

#71 » 21:30:06, 05-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ha en lagring på "ytterdiametern" du kan inte bygga rotorns lagring på ett hjulnav eller något annat koniskt rulllager, det är för klent för brytkrafterna. mindre diameter störrekraft, större diameter mindre kraft. Där för vill man hålla lagringen så långt ur som möjligt. Glidlager brukar fungera bra i en rotor.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Janson1 (trådstartaren)

#72 » 21:39:55, 05-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, jag skall bygga en ytterdiameterlagring med, det blir nog med kulor men detta blir svårt att beskriva på skrift hur det är tänkt och rita kan jag inte, inte ens så jag själv förstår det efter några veckor... Jag har tänkt mig en rund skiva med ett spår i ytterkanten och ett likadant spår i ytterringen (den fasta) och så ett gäng kulor emellan det blir väl ett par hundra stycken runt så tar dom brytkrafterna. Direkt på denna runda platta skall S40 fästet svetsas fast. Då jag inte är riktigt där än så kommer nog konstruktionen att ändra sig under resans gång.
Däremot kommer det att bli en två kanals koaxialsvivel, det är bra att ha.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#73 » 21:42:14, 05-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har även funderat på en gripklo som skall sitta på den rörliga delen så en två kanals hydraul behövs.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#74 » 22:17:58, 17-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänt nåt än, nja... Jag har ritat en axel (försökt) som har lagersäten, koaxial oljekanaler, svivel (heter det så?) och sen lämnat ritningen till min kompis som har en mekanisk verkstad. Så nu väntar jag på den.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#75 » 17:03:18, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag hämtade jag axeln, den blev som jag hade tänkt och även försökt rita.
Bild
Snäckdrevet skall lagras upp av axeln via dom två koniska rullagren. Sedan syns det ena inloppet och sviveldelen med tre O-ringar. Det är mest bara drevet som lagras upp via axeln, S-40 fästet skall få ett eget stort kullager på 250 mm med 6-7 mm kulor så många som får plats, jag gissar på ca 100-150 stycken.
Nu skall jag i alla fall tänka vidare och kanske bygga lite på detta i kväll...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se