Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Bygga egen Rototilt, är det möjligt/försvarbart?

318 inlägg • Sida 17 av 22
Diskutera grävredskap och -fästen här

RuneStone

#241 » 10:38:23, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla över koden nån dag när jag får stunder..

1 person gillar det här inlägget.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.



Bådoktorn

#242 » 13:12:56, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ingen expert men skulle det inte gå att ta in PWM signalen efter trissan och jämföra med vad som skickas ut (ex utv). Som en säkerhets funktion.

Skulle inte en http://www.ti.com/lit/ds/symlink/drv101.pdf eller liknade öka säkerheten. Den har någon säkerhetsfunktion inbyggd.


Annars verkar många köpes system använda "hall effect" istället för potentiometrar.


Hitta detta dokument finns lite bilder hur styrsignalen ser ut på köpes grejor ex sida 16
JOYSTICK_Technical Catalogue.pdf


Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#243 » 13:53:50, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bådoktorn: Den här 7 bens drivern är väl egentligen inte säkrare än bara en transistor mot det som jag tror är vanligast: Kortis pga spikar från spolarna. Sen kör dom med 24000 hz, jag vet inte vad spolarna tycker om detta, jag har 490 hz...
Tydligen går den att pulsbreddsmodulera via dutycycle?
Joysticken har inbyggd elektronik verkar vara i stort sett färdig, det skall nog bara dit slutstegstransistorer (ev ej) för att få funktion.
Vad kostar en sådan manick tro?
Annars är det teoretiskt möjligt att jämföra verklig utgång med vad som borde komma ut.
Min säkerhetslösning är ju en extra Arduino som tar speglad signal plus en extra funktion och som bryter + 12/24 volt medans själva pwm-styrning reglerar på minus-sidan. Var detta begripligt?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Bådoktorn

#244 » 17:34:00, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Driven har en felutgång på över/under ström. Fast den blir inte så mycket säkrare för det.

Hitta ett dokument som förklarar pwm.
https://www.hydraforce.com/Electro/Elec-pdf/3-440-1.pdf


En sådan här krets kanske skulle fungera så du får ström svar från spolen så det inte uppstår problem när spolen blir varm och resistansen sjunker. Som det står om i dokumentet ovan.
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.analog.com/media/en/technical-documentation/obsolete-data-sheets/AD8200.pdf&ved=0ahUKEwjqz6flu_7RAhUKiSwKHbsQCZUQFggaMAA&usg=AFQjCNHQVpso1hFH-RAr8DLsDOUGy4y-tg&sig2=zrzdOUjVT8AzgQS2umiqJA
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#245 » 08:25:23, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är lite intressant att veta vad som händer när spolarna blir varma och resistansen ökar. Nu är dom gjorda för 24 volt, mina bottnar vid 18 volt i kallt tillstånd och kommer ju garanterat att bottna vid 24 volt oavsett värme eller ej, så där blir inga problem för mig. Om det är problem så borde det vara tillverkarens huvudvärk, Vickers i detta fallet. Däremot så kanske min styrning bottnar spolarna tidigare vid kall styrning än vid varm, det återstår att utprova. Jag har fyra analoga ingångar över så jag skulle i princip kunna sätta fyra NTC motstånd, en per spole men det är nog overkill utan dess like...Men en NTC på själva ventilpaketet räcker förmodligen långt om det nu behövs alls?
(NTC= Negative Temp. Koefficient, dvs tempkänsligt motstånd som minskar ohm vid ökad temp)
Får väl köra en spole på full dutycycle (ca 98%) i en timma och jämföra värmen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#246 » 09:20:32, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att impedansen är mycket högre i spolen vid 24kHz än vid 470Hz.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Jac

#247 » 10:03:48, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ja det är lite intressant att veta vad som händer när spolarna blir varma och resistansen ökar. Nu är dom gjorda för 24 volt, mina bottnar vid 18 volt i kallt tillstånd och kommer ju garanterat att bottna vid 24 volt oavsett värme eller ej, så där blir inga problem för mig. Om det är problem så borde det vara tillverkarens huvudvärk, Vickers i detta fallet. Däremot så kanske min styrning bottnar spolarna tidigare vid kall styrning än vid varm, det återstår att utprova. Jag har fyra analoga ingångar över så jag skulle i princip kunna sätta fyra NTC motstånd, en per spole men det är nog overkill utan dess like...Men en NTC på själva ventilpaketet räcker förmodligen långt om det nu behövs alls?
(NTC= Negative Temp. Koefficient, dvs tempkänsligt motstånd som minskar ohm vid ökad temp)
Får väl köra en spole på full dutycycle (ca 98%) i en timma och jämföra värmen?


Det är ju strömmen som är intressant för spolen, inte spänningen. Styr du strömmen så slipper du bry dig om temperatur.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bådoktorn

#248 » 10:32:52, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kommer hydraulikoljans viskositet vid olika tempraturer påverka hur mycket ström spolen drar.



Titta vad jag hittade!
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=306376.0
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#249 » 14:46:22, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänning och ström hör ju lite ihop. Jag anser mig inte ha något problem med detta än så jag låter det bero tills det ev blir ett problem...
Jag funderar lite i samma banor ang impedansen men samma sak där, inga problem än. Men man borde väl kunna se på amperemätaren, om frekvensen blir för hög drar väl spolen mindre ström och orkar sämre? Så länge den drar exakt enligt typskylten så är väl PWM frekvensen i rätt härad?
Hydrauloljans viskositet gör väl mest att ventilen går lite långsammare vid tillslag, frågan är väl om det märks?
Nu tänkte jag inte ändra nåt innan allt är provat live ett tag, så nästa grej blir att bygga ett hydraul-aggregerat och når G-rotormotor, nån hydraulkolv och sen kunna testa ett tag.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jac

#250 » 15:50:37, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Spänning och ström hör ju lite ihop.

Reglerar strömmen är kanske ett bättre ord, alltså man har en feedback loop som ser till att strömmen hålls konstant så får spänningen bli vad den blir.
Jag tippar på att det är så det går till i ett vanligt förstärkarkort. Det krävs ju att man kan mäta strömmen såklart.


Janson1 skrev:Nu tänkte jag inte ändra nåt innan allt är provat live ett tag, så nästa grej blir att bygga ett hydraul-aggregerat och når G-rotormotor, nån hydraulkolv och sen kunna testa ett tag.


Förnuftigt. :thumme: Själv har man knappt energi till att byta en glödlampa, än mindre hålla på med såna här monsterprojekt.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Janson1 (trådstartaren)

#251 » 19:40:07, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt monsterprojekt är mitt flygplan PA-24-250 Commanche, allt annat är småkrafs...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#252 » 20:42:03, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första testen avklarad. I kallt tillstånd drar spolen 0,94 Amp som det står stämplat, redan efter nån minut drar den 0,93 0,92 osv tills den stannar på 0,82 Amp. I kallt tillstånd bottnar ventilen vid ca 17 volt och vid varmt tillstånd ca 19 volt. Jag tror inte detta med värme blir nåt större problem.
Edit: Sluttransistorerna förblir helt kalla...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#253 » 23:20:39, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi skall (är tvungna) dra nytt avlopp/vatten till fritidsstugan i Morup och då skall jag ta ner Bobcaten och dess rototilt för lite praktiskt arbete. Jag har min lilla grävare där sedan ett par år tillbaka men min lite större grävare kommer nog klara att dels larva gränsle bättre över det grävda diket och dels gräva lite djupare då det blir runt 2 meter som djupast. Detta ger mig lite energi att slutföra, täta, få upp finishen och förstärka/helsvetsa rototilten innan hårdkörningen. Jag har sett ett längre tag lite sprickor i färgen i bommen längst ner och vid lyftkolvens öron, det måste också lagas innan nertransport. Bilder ja? kommer nog också.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ulf

#254 » 10:04:26, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller drivningen av spolarna så brukar man ha konstantströmsgenerator.
Oavsett spolens resistans/impedans så blir strömmen konstant.
En konstant ström ger ett konstant magnetfält som i sin tur ger en konstant kraft.

Vid PWM så blir kraften proportionell mot pulsbredden.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf

#255 » 10:38:04, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag pysslade med spak-styrning och AVR (hette den Atmega128 tro?), före Arduinos tid, så tjuvkikade jag lite på Åkermans Emac system. Om jag inte minns fel så hade dom en variabel konstantströmsgenerator.
Dessutom så var det alltid lite grund-PWM så att ventilen inte skulle "sitta fast".

Jag använde fast konstantströmsgenerator och några tabeller för att mappa spakutslag mot pwm.
Det senare hade även Emac. Jag kunde välja vilken tabell en viss spak (2st) skulle använda.
Jag hade tabeller i MSExcel och Open Office-Calc som exporterades och exporterade data till ett program som tryckte upp det i eepromet. I kalkylprogrammen så kunde jag oxå se reglerkurvan, spakutslag på x och pwm på y.
Jag använde inte den inbyggda pwm funktionaliteten, fick inte till det riktigt.

Tyvärr finns inte koden kvar, då ett diskhaveri gjorde att den försvann.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se