Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Bygga egen Rototilt, är det möjligt/försvarbart?

318 inlägg • Sida 7 av 22
Diskutera grävredskap och -fästen här

Janson1 (trådstartaren)

#91 » 23:20:31, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På plussidan... Att eftermontera två elventiler kommer nog inte ställa till några problem. Den ena ventilen hamnar ute på stickan och kommer att matas av skopcylinderoljan. Den andra kommer att hamna under stolen och kommer att matas av rotations/swingcylinderoljan, ventilen måste sitta innan väljarspak swing/rotation. Det enda problem är att maskinen är mm och det jag eftermonterar är tum. Inne i maskin kommer jag att beställa färdigpressade slangar med mm i ena ändan och tum i andra, alt adapternipplar. Jag tar det som blir lättast/bäst lösning per problem.
Ute blir väl samma lösningar...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#92 » 21:36:35, 11-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga bilder i dag men i morse så eldade jag ihop det så den ena tiltkolven fungerar, jag vet inte om det behövs två stycken så jag väntar med den andra tills betydligt senare... Den tiltar 47 grader åt höger och 45 grader åt vänster, detta är nu bara syftat med en vinkel men det ligger i det häradet. Nu är det bara resten kvar...
Jag har plockat loss grejerna från grävaren och monterat tillbaka det fasta S-40 fästet igen. Nu är det "bara" garagejobb kvar. Bilder kommer!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#93 » 19:42:23, 13-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lovade ju bilder, nu blev det inte på själva tiltdelen men på snäckhjulet och snäckdrevet, jag har gjort en upplagring i aluminiumklossar som jag sen bultar fast i takdelen på rototilten. Jag har tänkt börja med 4-8 st M10 12-9 bult och 2 st M6 12-9 och så 2 M10 bultar rakt igenom på tvären så dom tre bitarna blir så stabila i hop som möjligt.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#94 » 10:01:40, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lovade ju en förhands på tiltdelen. Här syns även rotormotorn och snäckdrevet. Det sitter brickor emellan taket och drevet bara för att motorn är lite för stor. Jag skall fräsa ut en 8 mm djup halvmåne ur taket där motorn skall vara. Jag har även testat så motorn aldrig tar i stickan och det är långt kvar.
Bild
Här syns inbultningen av motorn i plattan, den har fem osymetriskt placerade skruvhål varav jag kunde använda fyra, det får duga. Plattan skall sen kapas till lämplig längd men det gör jag på slutet...
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ja-bond77

#95 » 11:07:06, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nått kraftigt skydd kring motorn kan jag tänka... Var det bästa placeringen att ha den framtill tillsammans med allt material som når eller rinner över skopan?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Janson1 (trådstartaren)

#96 » 20:05:11, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte optimalt nånstans... Men jag anser rotormotorn vara minst i vägen där samtidigt som jag har god sikt på den så jag kan undvika att klämma sönder den. Det kommer med största trolighet bli ett rejält skydd över motorn när jag kommit så långt som att den fungerar.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#97 » 20:16:39, 19-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga bilder men motorn sitter där nu efter lite fräsning, slipning och övertalning.
Nu är det nog dags att ge sig på det stora 120 kulors lagret. Jag tror jag tar plasmaskäraren och skär ut det sista på denna 240 mm skiva (5-6 mm gods kvar att skära i). Jag vet inte, men det verkar hända nåt med plåten då jag använder plasmaskäraren, härdar den sig tro? Det blir gnistor när jag svarvar/fräser i skärningens omedelbara närhet. Någon annan som varit med om nåt liknande?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#98 » 21:56:50, 19-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att sticka av den med en gammal omgjord gängtapp blev ju ingen hit så jag borrade ett 1,5 mm hål i spåret och tog sen plasmaskäraren och skar ut innercirkeln från yttercirkeln och det blev nog bra. Framsidan
Bild

Baksidan med sitt slagg.
Bild
Efter det att jag petat bort slagget med en gammal fil så lossnade bitarna nästan av sig självt, det har jag inte varit med om förut...
Bild

Efter lite finsvarvning så kanten blev rak så skall jag ju ha ett spår med 4 mm radie, hur göra? Jag provade med att rigga fast pelarborrmaskinen i svarven och sen köra med en 8 mm pinnfräs, det går men kommer att ta otrolig tid.
Bild

Så ser det ut. Jag tror jag gör ett eget skär med radie 4 mm och grovkör och sen åker "toppfräsen" in och gör det "sista"
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

pelle3

#99 » 00:17:02, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte slipa till ett stål med fyra mm radie?
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

jörgen.ottosson

#100 » 06:11:18, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

varför radie 4mm ? (O-ring? ....tänk på att den måste kunna komprimeras, och ha plats att expandera i andra riktningen....rektangulärt spår brukar därför fungera bra.)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Janson1 (trådstartaren)

#101 » 07:02:15, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte O-ring, där skall vara kullagerkulor och dom är exakt 8 mm styck så ett stål slipat som en halvcirkel 8 mm bred som jag sen svarvar in ca 3- 3,5 mm och sen skall jag göra lika dant i ytterringen. Och sen ett litet "tankhål" där man pillar i/tar ut alla kulor. Jag har köpt 10 kulor så länge och skall få hem ett hundratal på onsdag. Själva tätningen blir en O-ring eller två fast det blir nog ett axiellt spår i ytterringen i stället. Jag hade tänkt att detta hembyggda lager skall ta dom mesta vrid/brytkrafterna, sedan skall det sitta en läpp/ringdel på strategiska ställen innanför för att ta dom extrakrafter som blir när man hackar, kör fast mm. Svårt att förklara och rita kan jag som sagt var inte.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

pelle3

#102 » 08:01:20, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på jansson,,,,div flygplan helikoptrar,,,,,är det rc hobby,,,,,,eller riktiga?
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

ja-bond77

#103 » 21:10:57, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja... Han har ju en typ 20 sidig tråd om flygmaskinskonstruktion och -service, så döm själv. Har du missat den? Antingen ett riktigt riktigt seriöst troll eller så kanske han rentav pysslar med flygplan på riktigt! :grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#104 » 21:19:34, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Inte O-ring, där skall vara kullagerkulor och dom är exakt 8 mm styck så ett stål slipat som en halvcirkel 8 mm bred som jag sen svarvar in ca 3- 3,5 mm och sen skall jag göra lika dant i ytterringen. Och sen ett litet "tankhål" där man pillar i/tar ut alla kulor. Jag har köpt 10 kulor så länge och skall få hem ett hundratal på onsdag.
....


:uupps: .....det var lite ambitiöst. Jag hade nog valt glidlager.... :klia: ....känns stabilare, det blir stora kontakttryck i ett kullager. :snow:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Janson1 (trådstartaren)

#105 » 21:37:52, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inge, min flygarkompis som har en mek. verkstad hjälpte mig i dag och slipa till ett lämpligt skär av en gammal avbruten 8 mm pinnfräs och det blev skitbra.
Jag fick själv göra en stålhållare av en aluminiumbit.
Bild

En närbild, så bidde det.
Bild

Däremot klarar inte min svarv att spänna fast ytterringen så det får bli en annan större svarv som en annan flygarkompas har (nåt med mascot tror jag den heter, kan det vara Bridgeport?)

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se