Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Tilt,powertilt,rototilt,tiltmellandel etc.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Thomas Frisk (trådstartaren)

#1 » 17:39:56, 20-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Grävmaskinister.

Synpunkter på tiltar. Själv hade jag på min 26 t Hitachi endast tilt på en planerskopa och tyckte det gick alldeles utmärkt. Har skaffat mig en 6 tonnare och funderar nu om jag ska skaffa en tiltmellandel så att jag kan tilta samtliga skopor. En del säger att en rototilt är ett måste.
Synpunkter på det?
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta



john85

#2 » 18:37:18, 20-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej vi har rotortilt på våran 5 tonnare och tycker det är en onödig vikt, kan tänka mig att rotortilt är bra om man kör dränering runt hus men en dyr och tung lösning på såpass små maskiner enligt mig

1 person gillar det här inlägget.
john85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:19, 06-12-2009
Ort: Västra Götaland, Svenljunga
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sampo Rosenlew 1046 pro
Hitachi zx50pu

Thomas Frisk (trådstartaren)

#3 » 18:26:15, 22-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon som har en tilt (mellandelstilt S40) så hojta till. Tror att det duger gott till mig.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

Stridis2

#4 » 20:44:42, 22-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte mitt livs första grävmaskin i våras. I min tänkta kravspes så ingick det absolut inte någon rotor, möjligen tilt men knappt det. Jag ville ha en maskin på mellan 5 och 10 ton. Jag var helt säker på att, med tanke på den lilla mängd grävning jag skulle göra skulle jag aldrig lära mig använda en rototilt. Nu råkade maskinen jag köpte bli en 12 tons larvgrävare med rototilt. Jisses, vilken nytta jag har haft av RT:n. Jag hade, som glad amatör, inte klarat av den grävning jag gjort utan RT:n. Jag blev så förtjust att jag funderar på att bygga en RT till kompaktlastarens grävaggregat också, fast jag inte har en aning om vad jag ska med det till. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Thomas Frisk (trådstartaren)

#5 » 15:18:11, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom en rototilt kostar en månadslön (för ministrar inte för mig) eller tre så blev det till slut en fastmonterad tilt så att jag kan tilta alla skopor, tycker det verkar vettigt. Vågade inte köpa en beg rototilt eftersom en renovering även den kostar skjortan. resonerar så att en mindre grävare är ju så pass smidig ändå att ändra läge så en vanlig tilt räcker länge för mig och den är väl ändå bäst då det gäller planering, så har man mest grävning så klarar man sig utan. Dels så är det ju ett visst tapp i lyftstyrka då en rototilt väger en del.
Nu blir det spännande att se när den dimper ner på gården. slangar och kopplingar måste skaffas, synpunkter på det?
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

RolfsRolls

#6 » 00:29:14, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Föreslår en direktinfäst Powertilt eller tilt med cylindrar i kombination med en 170 grader vridbar släntskopa.
En Powertilt klarar arbete med slaghammare och bergschakt och tiltar 180 grader. Tillkoppla en 170 grader vridbar släntskopa för planeringsjobbet.
Bild
Bild
Bild
Bild

https://www.youtube.com/watch?v=FuYxl8FVU-A
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se