Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Skopor till äldre takeuchi TB15A

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Rookie Örebro (trådstartaren)

#1 » 11:00:01, 05-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har fått god hjälp av er i två tidigare trådar. Stort tack

Nu är det dags att köpa nya skopor. Fick med en mindre grävskopa och en mindre planerskopa till maskinen som direktmonterades på bommen.

Jag överväger att helt gå ifrån de skopor jag fick med och istället köpa grävskopa, hydraulisk planerskopa och ev en smalskopa samt snabbfäste.

Snabbfäste. Finns det något billigt som är ok? Polaren har jobbat sin svetsare många år och kan säkerligen hjälpa till om det är något enklare som behöver moddas. Dock har han bara tillgång till svets och en del verktyg då han bytt karriär.

Vilka storlekar bör jag köpa?

Tänder eller inte på grävskopa?

Behov av smalskopa. Hur ofta använder ni som inte gräver yrkesmässigt den?

Gärna rekommendationer om ni ser något begagnar paket eller känner till någon kampanj med hyfsade priser. Jag har försökt läsa mig till olika skopor kvalitet men känns som alla tillverkare och återförsäljare vill hävda att de är bäst. Maskinen kostade inte alltför mycket pengar så jag absolut max lägga 10000-14000 kr.


Skickar med bilder och mått på skolornas infästning. Är osäker på hur det skall mätas

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Rookie Örebro
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:23, 24-03-2016
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Janson1

#2 » 06:55:06, 06-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, du är ungefär i samma läge som mig fast det ser ut att vara mer glapp. Jag skulle valt S30 snabbfäste. Du mäter upp avstånden och gör en skiss, sedan lämnar du detta till någon firma som tillverkar figurgjort med S30 snabbfäste. Sedan köper du lösa S30 grindar och svetsar fast på dina befintliga skopor eller köper en ny skopa med S30 grind färdigt. Nu syns ju inte storlek och skick på dina skopor... Men jag har till min lilla en 30 cm grävskopa (kort nos) slät utan tänder och en 100 cm planérskopa med eftermonterad tilt, ja det är ett "måste" på en planérskopa. Jag saknar egentligen inte nån mellanskopa men skall jag ha en mittemellan så får det bli utan tänder den med. Till min lite större har jag tre skopor, en smal (30 cm) kabelskopa med lång nos och en 110 cm planerskopa och en 50 cm grävskopa med 5 tänder som jag aldrig använder, den behövs liksom inte... inte än i alla fall.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#3 » 06:58:56, 06-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ser jag i en annan tråd din planérskopa, jag skulle kapa bort det som sticker ut på bägge sidor, det kan väl inte göra nåt annat än vara i vägen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se