Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

"tumme" till grävare

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

backhoe89 (trådstartaren)

#1 » 11:16:29, 09-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå!

Tänkte kolla för nöjets skull hur (o?)vanligt denna lösning verkar vara. Av filmer från usa att döma verkar dessa sitta på var å varannan maskin. Jag skulle häromdagen plocka lite grundsten med min lilla maskin, storlekar från 100-600kg kanske och tyckte det tog tid och var bökigt. Så jag byggde min en dylik för ca 700kr och jäklarns vad elegant det går nu. Stenar, stockar, och ris är rena nöjet att flytta. Blev lite förbannad på mig själv att jag inte gjort detta tidigare, hade sparat mig många timmar/kr och en hel del raseri. Nu vill jag bara klargöra en sak för att slippa reta upp er proffs. Jag har få timmar bakom spakarna, begränsad ekonomi och "hobbykör" bara på fritiden mest på mitt eget tomtprojekt. Denna lösning är inget att jämföra med en grip och rototilt men för mig är den helt fantastisk, 700kr och 5timmar i verkstan var det utan tvivel värt. Så om det finns fler som jag därute så kör på! Just, det är ingen permanet montering, sitter med tre sprintar och tar ca 1min att koppla/ta loss
Bild
Bild
Bild
Bild

14 personer gillar det här inlägget.
backhoe89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:30, 11-01-2014
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo/åkerman ew200 -95



orion47

#2 » 13:05:29, 09-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Det är en bra lösning för enklare jobb.Har funderat på samma lösning till min Hydrovåg som jag har och krafsar på tomten med.Det blir till att få tummen ur och göra en nu.
Mvh Orion 47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

backhoe89 (trådstartaren)

#3 » 21:30:44, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte du kommer ångra dig, blev själv förvånad över hur fint det funkar.
Mvh
backhoe89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:30, 11-01-2014
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo/åkerman ew200 -95

orion47

#4 » 22:51:43, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Håller på att konstruera.Det är nästan varmgång i skallen.Det finns många amerikanska "bolt on kits" att köpa.Jag är inne på att använda deras lösningar.Men tillverka en själv.För jag vill inte svetsa i stickan.
Mvh Orion 47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

akkamaan

#5 » 23:47:59, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under mina 16 år i USA så kan jag bara komma ihåg att jag sett en grävare utan tumme (minigrävare oräknade, men de flesta av dem har också tumme), och den grävaren är en Volvo hjulgrävare med Roto-tilt som kummunen (county) runt stan äger....
Händigt och enkelt byggd stelopererad tumme på en schyyst budget. Det blir säkert en hydraulkolv istället för den fasta tryckstången när du kommer på att du både vill kunna gräva och plocka "sten" samtidigt...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

backhoe89 (trådstartaren)

#6 » 17:52:20, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

orion47 skrev:Hej.Håller på att konstruera.Det är nästan varmgång i skallen.Det finns många amerikanska "bolt on kits" att köpa.Jag är inne på att använda deras lösningar.Men tillverka en själv.För jag vill inte svetsa i stickan.
Mvh Orion 47

Då är du inne på samma spår som jag från början men jag insåg att det skulle ta alldeles för lång tid för min impulside.
Var också lite tveksam att svetsa i stickan men rådfråga min granne som jobbat som besiktningsingenjör åt smp som sa att det inte är några problem så länge det svetsas längs med stickan och inte helsvetsas. Nemas problemas, har bökat på sten som maskin inte rått på utan tendenser till brott. Snabbt och enkelt.
Mvh
backhoe89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:30, 11-01-2014
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo/åkerman ew200 -95

backhoe89 (trådstartaren)

#7 » 17:59:42, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Under mina 16 år i USA så kan jag bara komma ihåg att jag sett en grävare utan tumme (minigrävare oräknade, men de flesta av dem har också tumme), och den grävaren är en Volvo hjulgrävare med Roto-tilt som kummunen (county) runt stan äger....
Händigt och enkelt byggd stelopererad tumme på en schyyst budget. Det blir säkert en hydraulkolv istället för den fasta tryckstången när du kommer på att du både vill kunna gräva och plocka "sten" samtidigt...

tanken är redan tänkt men å andra sidan är det rätt skönt all kliva ur och sträcka på benen. Ett par timmars körning på ojämn mark med en skidsteer känns duktigt i ryggen, iallafall om man som jag bestyckats med en taskig sådan. Kul med lite input med erfarenhet från staterna, hydraulisk "tumme" tror jag inte är så dumt även för en yrkesförare.
Mvh
backhoe89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:30, 11-01-2014
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo/åkerman ew200 -95

backhoe89 (trådstartaren)

#8 » 10:30:18, 16-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt när stock är för stor för vedmaskin :grin:
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
backhoe89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:30, 11-01-2014
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo/åkerman ew200 -95


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se