Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Montera grip på minigrävare

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera grävredskap och -fästen här

Janson1

#16 » 07:23:10, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har jag aldrig sett förut men den ser ju bra ut och vikten är ju tilltalande (30 kg). Skall du nu bara ha ett fällhuvud också så lär en 1,7 tons maskin orka med detta tycker jag. Vad väger fällkniv+grip? Är det ledat eller välter man trät med grävarn? Jag tänker på ev brytkrafter.
Jag kör lite i "skogen" med min Bobcatgrävare 2,3 ton och märker att det är mycket mer påfrestning på stickan/bommen än vid grävning. Träna fastnar i och ibland klappar dom till grejerna också vilket är ofrånkomligt då jag har kardanupphängning.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Goff

#17 » 12:31:16, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Den har jag aldrig sett förut men den ser ju bra ut och vikten är ju tilltalande (30 kg). Skall du nu bara ha ett fällhuvud också så lär en 1,7 tons maskin orka med detta tycker jag. Vad väger fällkniv+grip? Är det ledat eller välter man trät med grävarn? Jag tänker på ev brytkrafter.
Jag kör lite i "skogen" med min Bobcatgrävare 2,3 ton och märker att det är mycket mer påfrestning på stickan/bommen än vid grävning. Träna fastnar i och ibland klappar dom till grejerna också vilket är ofrånkomligt då jag har kardanupphängning.


Tänker mig en vanlig skogsgrip typ WE-14 (som är länkad till i början av tråden) monterad direkt på rotatorn, och rotatorn direkt i S30-fästet.
Har inte sett någon med kniv så det blir väl till att bulta dit något hemslipat.
Gripen väger 45kg vilket ger 70kg + kniv och S30-fäste, bör vara hanterbart i a f om man jobbar någorlunda nära sig.
När det gäller brytning så kanske man kan hitta någon liten fin justerbar chockventil att sätta på skopcylindern, om den inbyggda är för högt ställd.

Annars finns ju en frihängande trädklipp här: http://cgnord.se/skogsbruk/tradklippnin ... klipp.html
Är lite tveksam till den dock. Jag tror inte att den har någon direktstyrning av upptiltning, istället verkar det vara någon automagi som får stammen att alltid falla direkt efter klippet.
Detta passar inte mig, jag har ju tänkt mig att kunna gå rakt in i ett snår, kippa av och sedan snurra om med stammen fortfarande stående i gripen innan jag lägger ned den på vagnen bakom mig.

För övrigt så funderar jag på att bulta en vagnsmidja med två frihetsgrader (pendling + styrning) i fästet för frontbladet, och använda bladcylindern för styrning.
Detta för att ge stabilitet framförallt i längsled. "Hjalmar" har korta smala larver och är lite av en gungstol i terräng.
Vad tror du om detta upplägg?
Goff
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:55:36, 27-09-2016
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B17

Janson1

#18 » 14:23:11, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vagnsmidja, jag kanske förstår vad som menas men har du möjlighet till nån skiss eller så?
Att en liten grävare är vinglig i skogen, det vet jag förstås... Så kan du stabilisera upp den i längdled så är det ju bra.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Goff

#19 » 15:24:04, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Vagnsmidja, jag kanske förstår vad som menas men har du möjlighet till nån skiss eller så?
Att en liten grävare är vinglig i skogen, det vet jag förstås... Så kan du stabilisera upp den i längdled så är det ju bra.


Rita är ju inte riktigt min grej förstås men något sådant här i princip:

Bild
Goff
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:55:36, 27-09-2016
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B17

Janson1

#20 » 20:31:39, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är omöjligt för mig att läsa texten, skulle du kunna skriva den lite större?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ja-bond77

#21 » 20:48:25, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klicka upp bilden i normal storlek så ser du kanske lite bättre.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Janson1

#22 » 20:50:39, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lyckades hitta en förstoring så nu förstår jag hur du menar... Jag gissar på att du saknar flytläge på chaktbladet så det blir nog en del spänningar som man måste manuellt avlasta i princip hela tiden. Sen kan man ju inte höja eller sänka bladet om så skulle behövas utan kör man över en tex spetsig kulle och bladet går i så är det lite kört? Jag har 50 mm dragkulor i chaktbladet på bägge mina sen kör jag ner bladet i backen för att stabilisera vid kranarbetet/grävning och lastar sen på/av från kärran.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Roger Bälinge

#23 » 11:52:45, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

God morgon!

Tittade över "skrotavdelningen" hemmavid!
Det oreras om timmergripar på grävmaskiner...
:photograph: :photograph: ...bjuder på en bild hur dom billiga "skitgriparna" blir om man använder rototilt (Även den grövre röda är sned, vind och svetsad)! Jag vill påpeka att jag varit jätteförsiktig under användandet, men det har inte hjälp! :snow: :snow: :snow:
Nu väntar skroten för dessa....det är inte lönt att försöka rikta dom..har dom en gång blivit sneda, så vill dom gärna tillbaka dit igen! :vissla: :vissla:
Skall man inte använd gripen professionellt så duger dom väl, knappt...om man är försiktig! :vissla:
Bild

..skall man som jag använda gripen professionellt och rätt mycket, så är den här helt överlägsen och jag hyllar den villkorslöst! :buga:
Har en 025 grip som är helt felfri under 7-8 år. :thummar: :thummar:
Vi ställer mycket granitkantsten, staplar stenmurar/mothåll, lastar ris, stockar och stubbar m.m. Den har verkligen fått bekänna färg... :buga: :buga:
Det bästa är kolvackumulatorn som håller trycket på klorna, så du inte behöver tjuvhålla gripen... grymt bra redskap! :thummar: :thummar:
...men den är dyr! (Jag skulle snarare vilja kalla den klart prisvärd) :smile:
Bild

...kanske hamnade inlägget lite fel, då det står "minigrävare"... :klia: :klia: :klia:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Micc (trådstartaren)

#24 » 14:42:07, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goff skrev:Hur har det gått med projektet?
Jag har motsvarande funderingar för min Yanmar B17, jag har dock tänkt mig att montera grip med fällkniv för att kunna larva upp på skogen och förstagallra lite.
Då är det ju fast montage som gäller och jag har dreglat lite över denna rotator: http://www.intermercato.com/product/rmr-3/
Någon som vet något om den?

Hej Goff! Ursäkta, hade inte sett att Du ställt en fråga i min tråd!
Tyvärr så räcker ju aldrig tiden till...., så det som hänt är att jag passade på och köpte de först uppräknade grejerna inkl 6/2-ventil. Fick ju ett fördelaktigt pris i samband med att jag köpte minigrävaren. Därefter tyvärr ingenting, alltsammans står och väntar på att det blir tid över. Men jag tänker mig fortfarande att det blir en arm med lite teleskopfunktion och gripen hängande från den...

Exakt hur menar Du med "grip med fällkniv"? Låter intressant!
Micc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:34, 09-06-2016
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar SV17EX, årsmod 2013
Thwaites minidumper med 1-cyl Petter-diesel, årsmod ca 1962


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se