Då har man kollat av läget lite.
ver 1 är den "lata"
ver 2 är den som verkar vanligast i dag. Där är skopcylindern i sitt starka läge
ver 3 är gjord så att skopcylindern alltid skall vara längst ut och då tappar man inte kranarmen.
Känns som jag kommer att köra på ver2. Men man måste nog provköra lite utan att ha folk omkring sig för emellanåt så "tappar" jag skopan när den är tungt lastad. Om samma sak skulle hända med last högt uppe på kranarmen så blir det inte kul. skall lyfta takstolar och armeringsmattor med kranarmen.
Hittade lite 60x100 Lprofil 5mm. Så konstruktionen blir
Fyrkantsprofil typ 50x100 3mm gods (kanske 4mm om alla skriker på mig.
2 Lprofil svetsas i änden så man får en yta för S40 fästet
bomänden jackas ur och pressas ihop (så den blir avsmalnad)
16mm armeringsjärn bockas till för att fästa schaklet till säkerhetskroken.
fann även en 100x4 plåtremsa som blir bra till förstärkning i ovankant
Med denna konstruktion behöver jag bara köpa fyrkantsprofilen. Denna köps samtidigt som Ljärnen 60x60x6 till maskinhallens platta.
Har inte räknat på längden ännu men typ 2 kanske 2,5meter.
Önskad lyftvikt är 100 kg.
/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.