Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Planerbalk en eller två HEB balkar? Vart 2 med vattenpass

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 14:11:29, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu börjar behovet av en planerbalk bli lite akut och då måste man komma till skott.

Har en HEB balk 6 meter liggandes.
På de "riktiga" så har de två Hbalkar och en rulle.
Jag skall inte ha någon rulle utan bara balk.

Skall jag bygga med två balkar? eller blir det lika med 1 balk.
Tänkte slackta toppen på en planerskopa och ta hydrauldelen så balken blir tiltbar.

/Jan
nu skall jag riva några plankor på ladaväggen så jag kan dra ut balken. För med maskinhallen på plats så blir det marigt att få ut den....
Senast redigerad av QV_ 07:59:10, 06-10-2016, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Stridis2

#2 » 15:46:03, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst, jag är glad amatör när det gäller grävning, så min brist på fingertoppskänsla spelar kanske in på mina åsikter.
Jag har byggt en egen balk. Börjar på det i min grävmaskinstråd här:
Stridis2 @ [Grävmaskiner] Komatsu PC 120-6, (inköp, liv & leverne)
Bild

Någon rekommenderade att man skulle ha fästet en bit upp från balken så man inte fyllde det med grus om man tog för mycket. Jag säger, efter att ha kört med min, att jag skulle vilja ha balken så nära skopledpunkten som möjligt. Detta för att få så lite skillnad som möjligt om man inte har balken i perfekt våg.

Eftersom du skulle bygga på en tiltskopa misstänker jag att du inte har rototilt, men för de som har detta och ska bygga balk rekommenderar jag att man kollar upp fästets höjd. Min (Engcon) är olika höjd på främre och bakre fästet. Egentligen skulle jag ha placerat främre axeln i fästet 2 cm högre för att balken skulle rotera i våg.

Jag upplever det som att ju längre det är mellan balkarna desto lättare är det att hålla balken i våg och göra en jämn yta, men samtidigt blir det svårare att komma åt där det är ont om plats. Jag har även fått för mig att för tio år sedan körde många med enkel balk men det är ovanligt nuförtiden. Troligtvis tyder detta på att det är bättre med dubbel balk.

Finns flera trådar om balkar här på forumet. Sök efter dessa så får du säkert fler tips. Glöm nu inte en projekttråd med mycket bilder. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ehnebom

#3 » 20:05:45, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortsidorna sticker ju ut på båda sidorna. På ena långsidan, skulle man inte lämpligtvis kunna svetsa en plåt efter hela den sidan så får man en "skopa" där att dels flytta dels packa material med?
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_ (trådstartaren)

#4 » 20:11:27, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Första balken kapad. 2 meter vart den
Bild
Stora saker brukar kräva värme. Så vart det även denna gång
Bild
Nu är skopan rensad från hydraluliken
Bild
Ren skopa innan kapskiven sätt i den
Bild
Nu är det mörkt ute och det regnar.
Att jobba under bar himmen är härligt.

Balk 2 blir kapad imorgon tillsammans med distanserna

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#5 » 21:28:46, 30-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

så då är flaket lastat. Syrrans man är svetsare så han får äran att dra ihop detta.

Bild

Balkarna är alltså 2meter IHB 140mm balk
Distanserna som knappt syns i framkant av släpet är samma balk och ger ett avstånd på 25cm
två L jaärn 65x130x8 skall hålla fast tiltdelen i balkarna.

Avståndet på 25sm mellan balkarna kommer av djupet på tiltdelen.
Om allt stämmer skall tiltdelen led bli i nivå med balken.

Svetsning på söndag
Imorgon skall jag hällsa på broder så då blir det minimalt med job. (hemma)

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#6 » 20:32:58, 04-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Balk färdig.

2000x530mm c:a 200kg
S40 fäste
Tiltbar med enkelkolv

Vet inte hur mycket man behöver tiltdelen men några justeringar gjorde man under rakningen. Dock så är det inte fel med "glappet" då den följer ytan bättre. Nu har jag bara använt denna balk och inte försökt jämna till något större innan men den gjorde jobbet.

Bild
Bild
Två vyer av underverket.

Bild
Detta är ytan till maskinhallen som vart justerad.
Efter bilden togs så kördes det med paddan i någon timme innan det vart helt svart ute.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#7 » 20:42:06, 05-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frun kom med lysande idé.
Du behöver ett stort vattenpass med en rejäl libel så du ser när det är plant.
Nu har jag inget sort vattenpass men gick förbi ett litet som att magnetiskt på vertygsskåpet.
Kan ju alltid testa tänte jag.
La det på balken och backade några meter... man ser ju luftblåsan även om man inte ser riktlinjerna.

Bild
Så här ser det ut ifrån hytten
Bild
Närbild.

Fungerar kalas
Tilten använs flitigt till finjustering.
Planerar man i2 omgångar i 90 grader vinkel och checkar ytorna omkring så blir det riktigt plant!
Det vart kul att göra ytan plan.

Rekomenderas starkt.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

6 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#8 » 08:06:25, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår jämnade jag till några slänter runt arbetsplatsen. Att ha tillt underlättade arbetet eftersom man´kunde stå valfritt med grävaren och ändock få planerbalken jämt med marken.

Men till frågan
Att lyfta balken i bakkant (alltså längst bort i från hytten) så får jag omedelbar respons från spakrörelsen.
Att lyfta balken i framkant så tar det 2 sekunder innan balken lyfter efter det att jag har aktiverat spaken (lågt motorvarv)
Detta borde väl då vara luft i systemet eller?

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Oloof

#9 » 20:38:41, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste jag testa !

Jag var inne på det eller ett lod av något tungt typ en bit rundstål 50 mm och fyra rund järn så man ser när "pendeln " hänger snett .

Finns digitala vattenpass , men det känns lite krångligt ( sladdar o displayer ! )
Oloof
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:17:24, 24-12-2016
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo ec 140

QV_ (trådstartaren)

#10 » 21:34:47, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får se upp med att ta med för mycket massor om man har en grushög. Då tar gruset bort vattenpasset och den är svårfunnen i grus... har jag märkt.

Har märkt så här efteråt att ju planare det är ju mindre nytta har man av tiltfunktionen. Inte så konstigt men jag var ju nybörjare när jag byggde planerbalken.
Men när man jobbar med slänter så behöver man inte flytta maskinen "hela tiden" utan man tiltar balken istället

Har föresten efter en 300 timmar i maskinen kommit till ett läge där planerskopan börjar bli användbar för att göra jämt med.
Börjar också förstå komentarer i andra trådar.

Jag har ju "alltid" jämställt tilltryckning av marken och tillfixning av den jämna ytan som ett jobb.
Därav så har har pressat ner skopbotten i marken och dragit skopan åt mig (eller från mig) för att göra båda jobben samtidigt.
Som jag förstår det nu så är det två olika jobb som inte kombineras för det sliter för mycket på skopbotten.

Det är ju inte något praktiskt problem för mig då jag inte kommer att slita ut botten på min skopa.
Även med planerbalken har jag tryck och dragit fast då mest för att justera höjden .

Men luftblåsan sysns bra från hytten och är ju mycket lättare att se än några siffror på en display, om nu displayen sitter där frame samt att man slipper kablar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se