Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Läckande tiltkolv rotor

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Lialfred (trådstartaren)

#1 » 13:49:58, 29-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, kom hem från lite ledighet i måndags och satte mig i grävmaskinen och körde i några timmar, skulle sedan gå och ta middag och upptäckte då att det läckte från vänstra tiltkolven på rotorn. Såg ut som den inte va helt tät från den yttre tätningen(?). Men nu till frågan hur svårt är det att få kolven tät, har aldrig tätat en kolv förut, är det något man kan fixa själv eller ska man be om hjälp?

MVH Alfred
Lialfred
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:32:35, 03-03-2016
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Doosan dx 180



Turbodiesel

#2 » 14:18:14, 29-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vad är det för rotor, och går det att se någon skada på kolvstången? På engcon skiljer det inte jättemycket i pris mellan stång & p-sats och en ny komplett cylinder, och ibland är de bortom räddning rostmässigt i gänggången.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Lialfred (trådstartaren)

#3 » 15:03:09, 29-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Och vad är det för rotor, och går det att se någon skada på kolvstången? På engcon skiljer det inte jättemycket i pris mellan stång & p-sats och en ny komplett cylinder, och ibland är de bortom räddning rostmässigt i gänggången.


Oj! kan va bra o nämna vad det är för rotor ja, Det är en engcon rotor från 2014, det går inte se något som helst på att kolvstången är skadad
Lialfred
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:32:35, 03-03-2016
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Doosan dx 180

ja-bond77

#4 » 15:13:27, 29-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyckeln i denna fråga är som TD säger gällande engcon, får man upp gängan på cylinderröret eller ej? Jag har hamrat med släggan på gängvaggan på städet, låst cylindern i skruvstädet, haft på ett 1,5m rörskaft på typ rörtången eller vad det var, värmt i fem minuter med gasen och största munstycket, på med ett stycke bonde på momentarmen... Nejfan det släppte heller! I bingen med skiten... Bästa lösningen även med tanke på blodtrycket... Helt otroligt hur det kan rosta fast, aldrig stött på nått så hårt... Känns som att det borde gå att lägga på nån smet i gängan så att den blir vattentät inför framtida öppningsbehov - ifall man alls får upp den vill säga. :klia:

Tror det enda som skulle kanske hjälpt för mig var en grävmaskin... vid 6:35:

Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Turbodiesel

#5 » 15:22:50, 29-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte säker på att cylinderröret är gängat i pivothuvudet på en såpass ny. Kanske delas den nedåt istället, som andra normala cylindrar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Lialfred (trådstartaren)

#6 » 15:26:41, 29-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ingen ''sålänge'' lösning? maskinen kommer att stå still framåt jultider så tänkte om man kunde få det tätt på något sett sedan fixa det när maskinen står still!
Lialfred
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:32:35, 03-03-2016
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Doosan dx 180

Turbodiesel

#7 » 15:37:48, 29-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det finns någon sådan lösning, ofta beror läckage där på att stången blivit böjd och smetar ut packningsläget & klämmer fast packningen. Den kan då inte röra sig och kan inte täta.

U-manschetten (kolvstångstätningen) finns nog lokalt om du plockar isär cylindern, de andra tätningarna är troligen friska. Men som sagt; kolla efter minsta böj på kolvstången.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se