Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Kranarm bygge. Kommentarer och idéer

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Klapaucius (trådstartaren)

#1 » 11:25:05, 03-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Jag har en åkerman h12b som jag skulle behöva lite mer räckvidd till och tänkte pyssla ihop (vara med och pyssla ihop?) en kranarm. Jag har hittat en hydraulisk yttersta del från en lastbilskran som jag kunde använda till detta.
Maskinen har ntp-20 fäste eller nåt mycket liknande,och tänkte därför plagiera idén från tråden här:
B20 Kranarm med grip

Så ett par frågor ifall nån har idéer.
Tänkte göra med samma mått, 10mm platta och 20mm plåtarna i mitten. Pinnen blir då 80mm
Jag är inte så bra på metallurgi, därför är jag den som fixar delarna, en kompis svetsar dem. Vad är det för sorts stål man borde inhandla? S355? Skall axeln vara av axelstål eller kan den vara av sk. vanligt stål?
Kroken tänkte jag köpa då den verkar inte vara löjligt dyr och jag vet inte hur jag skulle få 50mm hardox skuret. Hardox verkar ju alla andra använda också....

Dethär har jag läst nån diskussion om i nån tråd men kan inte hitta den. I vilken position lönar det sig att placera kranarmen i förhållande till skopcylindern? Jag tycker mig komma ihåg att man borde ha skopcylindern så ute som möjligt då man använder kranarm. Vad finns det för risker då man inte har skopcylindern ute?
Bild
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148



atlashjul

#2 » 11:40:11, 03-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt fast en planka på fästet tillfälligt om du vill se rörelsemönstret långt ut, enkelt.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

QV_

#3 » 18:11:44, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde en för att lyfta lätta saker långt ut, högt upp. Dock så är det svårt att utföra någo precition i rörelsen när skopcylindern är fullt ute. Det går fort då med 2,8 meter förlängning. Det är också problematiskt att lägga saker långt in, högt upp på ett tak som är högre än grävarmen.

Jag byggde enligt din mittenvariant, vilket så skall vara värdelöst om man vill lyfta tungt. Lyftbom/kranarm till Yanmar 4 tonare

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Klapaucius (trådstartaren)

#4 » 14:07:20, 20-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:...
Det är också problematiskt att lägga saker långt in, högt upp på ett tak som är högre än grävarmen.

Jag byggde enligt din mittenvariant, vilket så skall vara värdelöst om man vill lyfta tungt. Lyftbom/kranarm till Yanmar 4 tonare

/Jan


Okej det här är ju sån info jag är intresserad av!

Är det problematiskt på vilket sätt, på grund av brist på precision?
Jag a skaffade ju ett fäste förra veckan samt en hydraulisk fyrdelad bom. Den blir ju j*vla lång även om den sista biten inte skulle användas då en av cylindrarna är sönder. Så utdragen blir det ingen massiv lyftkraft men jag satsar ju på att flytta mindre massor åt gången.

Är det så att skopcylindern inte klarar av att lyfta tungt och man måste använda bommens och stickans cylindrar? Jag har en minnesbild av att skopcylindern inte skulle rekommenderas att användas vid användning av kranarm?

Jag har en feeling att kranarmen blir j*vla bra bara jag får den ihopsvetsad! Mitt redskapsfäste har redan hål i sig så tänker bygga den så att den kan skruvas isär. Kompisen har tians fäste och jag har tjugo. Då kan han också använda den...

Jag har ju en lite större maskin då den är 23 ton vilket innebär att alla krafter är större. Vill ju att inget eller ingen skadar sig i projektet :)
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148

Klapaucius (trådstartaren)

#5 » 00:30:12, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170120/2bac190853c15fa2ded992a7b2f48726.jpg


Så det börjar urarta sig. Jag hade folk och svetsa. Lite till stöd och sedan fixa hydrauliken.
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148

Mattias Petterson

#6 » 10:55:47, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är skeptisk till bultat fäste, det är rejäla krafter du bryter med, du kommer garanterat lyfta så mycket maskinen orkar förr eller senare!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Orsa

#7 » 11:23:32, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bygger ju ett lyftdon och då finns det normer.
Ska du vara ensam på arbetsplatsen och stå för eventuella egendomsskador själv (försäkringsbolaget backar undan långt vid olyckor pga skador orsakade av hembygge),ja då så kan du bygga som du vill.
Annars förväntas det att du vet vad du gör, har ett "produktansvar", har en märkt och dokumenterad (beräknad) maxlast samt att lyftdonet har provbelastats med normenlig överbelastning. Kanske en lyftbom till en grävare är besiktningspliktig också, det vet inte jag. Folk kan dö och du kan braka genom ett tak eller vadsomhelst.

Brytmomentet och påkänningen i stålet på en infästning för en lasbom ökar beräkningsmässigt med ett kvadratiskt förhållande till utligget, menar jag. Så att göra nåt väldigt långt utifrån skopfästet är inte bra. Sen kommer du få dynamisk last som ökar snabbt med långt utligg. Det betyder att när du kör kommer lasten att rycka, gunga och slänga och då blir det obehagliga lastchocker i bommen. Ju längre bom med många utskjut dess större egenvikt också.

Ska du bygga själv så ska du inte alls göra nåt som är större, längre eller värre än något du "kopiera" som kan köpas på marknaden. Håll dej i underkant. Tänk också på att köpta grejor är svetsade under kontrollerade förhållanden. Många "kranstål" kräver/rekommenderar förvärmning för fullgoda svetsar i kritiska lägen. Ute i kylan lägger man inga premiumsvetsar.

Gör som du vill men ta i alla fall och stresstesta din bom rejält med "överlast" innan du börjar lyfta på riktigt. Annars har du satt en riktig dumbom på maskinen...
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Martin.Eriksson

#8 » 13:16:39, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spelar ingen roll hur grov du bygger du lyfter alltid med låskilen i snabbfästet vilket är tvärtom vad den är tänkt...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Klapaucius (trådstartaren)

#9 » 12:00:33, 23-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra kommentarer och saker som jag funderat på.
Angående svetsningar har jag haft ett proffs och svetsa så dem har jag mest tillit på. Inklusive förväntning.

Men tanken är att köra försiktigt med kranarmen. Jag är försiktig i alla fordon så linjen kommer nog att hålla.

Låskilen är ju jobbigast (svagast).
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se