Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Vad göra med 1100L Djupgrävskopa? Det blev en gallerskopa till slut.

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera grävredskap och -fästen här

Myckleby

#16 » 07:54:13, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den måste ju gå väldigt stabilt med tre axlar! :thumme:
Användarvisningsbild
Myckleby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:10, 30-12-2010
Ort: Orust i Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Torpöbo (trådstartaren)

#17 » 17:34:05, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framförallt så får man lasta runt 21-23 ton.

Lägger in lite fler bilder på svetsning av skopan.

Försök till rätning av skopbröstet med grävmaskinen var ingen hitt men med en "hilift" så gick det bättre. Spände hiliften mot skoptaket säkrade den så gott det gick så den inte skulle rubba på sig och förspände plåten lite innan svetsning.

Blev att använda vanliga ok48'or vid svetsning.
Bild

Bild

Bild




Ett mistag till som jag gjorde var att använda mig av 15 mm borox 500 slitstål skulle använt 20 mm istället men det får bli till nästa gång istället.
Resultatet av svetsningen blev iaf ganska rakt så rakt så att jag......
Bild



.......kunde utgå från det när jag började mäta ut för kamprofilstålen. Delningen på skopan blev 110 mm mellan slitstålet och första kamprofilen sen 130 mm öppning på resterande. punktade sedan fast stålen för att sedan ställa skopan upp och svetsa dom på plats utifrån.
Bild




Det blev lite knas när klockan närmade sig kvällning i fredags kväll, vilket slutade med att kamprofil nummer 2 hamnade i fel vinkel och på för stort avstånd (135 mm), detta rättade jag till i lördags morse så det blev lite mer uppvinklad. Så det följer skopbottens rundning ungefär vinkelrätt.
Bild


Fick dit några mer stål och kunde helsvetsa kommer bilder på skopans nuvarande form senare.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Mattias Petterson

#18 » 16:06:43, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

funkar skopan bra? tycker den har konstig form för en gallerskopa :???:
Senast redigerad av Mattias Petterson 16:07:49, 20-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Torpöbo (trådstartaren)

#19 » 17:02:09, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skopprojektet är vilande för tillfället, gasen tog tyvärr slut när jag skulle skära det sista. Det som återstår är att skära lite samt att lägga en förstärkning som följer skopans rundning till skäret samt skaffa en grävmaskin med B20fäste :D
Ingen grävmaskins finns än så därför är projektet lite vilande. Har tyvärr inte tagit några bilder men det ska komma när projektet kommer igång igen.

Vad tycker du är konstigt med formen på skopan?? Några idéer om vad som skulle kunna bli bättre?

Skopan är byggd för att nyodla med, det lilla jag nyodlat har jag använt mig av en vanlig djupgrävskopa med ganska långt bröst. Min teknik går ut på att hela tiden vända matgjordslagret och grässvålen emot mig och sorterar bort stenen i arbetsområdet som blir bakom, man kan säga att att det är som att plöja med grävmaskinen och samtidigt sortera bort stenen medan man är väldigt rädd om matjordslagret. Det som saknades på djupgrävskopan var bredden och en sållningsfunktion där jag på ett smidigt sätt blir av med jord när jag använder mig av ovanförklarade metod. Det är därför jag byggt om skopan enligt tråden.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Eriksson Niklas

#20 » 17:26:13, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog ha satt galler ända ner emot tanköttet på skopan
men det är jag det :bira:
Eriksson Niklas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:13:41, 14-11-2009
Ort: Östmark
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW150C,Volvo EC 230B,Volvo EW 160B,Hitachi ZX160W,DR860S

Torpöbo (trådstartaren)

#21 » 17:36:19, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att skära bort mer fram emot tänderna om man vill samtidigt vill jag ha lite bröst kvar. Jag har inte riktigt i huvudet varför det blev som det blev. Tror jag tänkte att man får en skopa där man kan lägga lite material på kvarvarande bröst ex när man sorterar samt vill gräva utan att det rinner igenom. :bira: :bira:
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Torpöbo (trådstartaren)

#22 » 10:37:09, 06-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skopbygget går framåt lite sakta, håller precis på att göra ritningar på en mittförstyvning som skall skäras ut på en mekanisk verkstad vilket betyder att de måste göras i Dxf-format.
Sen blev det inte bättre än så att vi bytte grävmaskin och tvingas byta fästet till s 70 vilket även det krävet lite tillskärning av detaljer. Här kommer lite bilder och Ritningsbilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

För att vara säker på att det blir rätt så kommer jag göra ritningen skriva ut den i 1:1 malla av på plyfa såga ut och passa in i skopan.
lampan i hålet på första bilden har jag använd för att kunna linjera kameran vinkelrätt mot skopan när bilderna togs.

Det gamla B20 fästet kommer att skäras bort för att spara vikt.
Senast redigerad av Torpöbo 10:37:49, 06-06-2013, redigerad totalt 1 gång.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Molnia

#23 » 19:35:37, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med detta projekt? :grin:
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Torpöbo (trådstartaren)

#24 » 21:53:14, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde skopan var klar och att den skulle funka i alla lägen. Men jag hade fel. Jag har börjat att se den som en prototyp.

Har nu hunnit provköra skopan i ca 2 -3 ha nyodling, och jag har upptäckt att skopan fungerar så länge den är hel, men att den är så underdimensionerad att minsta spricka eller svets som släpper påverkar hela konstruktionen och gör att allt spricker. Detta kan jämföras med samma problem som bland annat Ja-bond hade på sin första gallerskopa.

ja-bond77 @ Gallerskopa

Tillbaka till där förra bilden slutade.
Skopan blev enligt bilderna nedan till slut.

Bild
Bild[/quote]

Efter att svetsat klart skopan så har jag använt denna och kommit fram till några saker.

Vi börjar med felen jag har gjort med skopan.

1. Svetsa fast kamprofilstålen. Dessa skulle legat löst i hål utskurna efter profilen, med rundade hörn för att undvika sprickbildning.
2. Gjort för lite sållyta.
3. Underdimensionerat mittstödet.
4. jag borde ha lossat skäret och förlängt skopan ca 15 - 30 cm.
5. Hållit på och brutit med skopan, samt lyft och rullat för stora stenar. En gallerskopa har inte alls samma strukturella styrka som en djupgrävskopa.
6. bredden och höjden, hade jag byggt en skopa från grunden hade jag gjort den både högre ca 10 cm och något bredare ca 10 - 20 cm.

Detta är lite vad jag kommit fram till.

Mvh Aron C

2 personer gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se