Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Bygga en "grip", alltså tumme?

38 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera grävredskap och -fästen här

The real CarMan (trådstartaren)

#1 » 22:53:10, 26-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev lite sugen på att bygga en grip till min 1,5 tons minigrävare.

Tänkte nått i stil med vad den här killen har på sin maskin.
http://youtu.be/edHAyWkLgRQ

Det ser inte allt för kompliserat ut att få till. Men jag inser att jag måste Svetsa dit nån form av föste på sticken för att få fast hydraulkolven.
Sen bör man kunna andvända samma infästning som för skoppan till att fästa själva gripen i, bara det att man behöver längre "bult"

Deom heter ju nåt annat än bult inser jag, vad heter dom o var köper jag sånna?
Även fästena jag ska svetsa dit, käns ju enklast om dom finns att köpa.


Ändrade till tydligare titel /ja-bond77
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
The real CarMan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:49, 23-08-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Taekuchi BT 014



Beirut

#2 » 23:02:57, 26-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en enklare mod utan rörlighet och cylinder: http://www.ebay.co.uk/itm/mini-digger-g ... 2a17d50687
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

The real CarMan (trådstartaren)

#3 » 23:09:46, 26-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte vad jag ska andvända den till, känds som en rolig grej att ha & bygga :-)

Den där enkla modellen funkar nog hyfsat, men jag är sugen på att bygga nått hydrauliskt.

på den enkla modellen så verkar man ha skruvet dit en hel enhet på sticken, men är det inte enklare att andvänca det fäste som finns, o sen svetsa dit ett för hydraulkolven? eller är det ig no no att svetsa i sticken?
The real CarMan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:49, 23-08-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Taekuchi BT 014

ErikPetersson

#4 » 23:16:54, 26-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns en del att läsa

Gripklo (eng: thumb)
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

The real CarMan (trådstartaren)

#5 » 18:25:52, 27-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för länken! Så det är tumme jag ska kalla den.

Jag har tänkt att "hitta" en begagnad hydraulcylinder, sen svetsa ihopp själva klon av lite spilvirke, jag har en bit av en lastbilsram, som nog blir lagom.

Men lag måste nog köpa själva infästningarna för hydraulcylinder & tumme, så det blir runda fina hål, sen axlar som passar i hålen. Var köper man detta?
The real CarMan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:49, 23-08-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Taekuchi BT 014

dogen

#6 » 22:49:40, 27-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erik hann före :) Tänkte just länka till min tråd jag startade en gång i tiden. Nu kan jag dock sammanfatta den med: Don't do it!

Visst var den lite kul och jag använde den en del, men nej. Den var för bökig att montera på och av och att ha den på hela tiden är idiotiskt. Gräver man tex vid en dränering så blir den dessutom rejält i vägen eftersom den sticker ut en hel del där man redan slickar jordkanten om stickan varit helt ren. Jag tror faktiskt att den stöp i marken vid fullt utsträckt aggregat. Här i sverge har man ju normalt ett snabbfäste, vilket dom där amerikanarna inte verkar köra med. Där verkar det vara vanligt med fast monterad skopa . Då funkar det säkert hyfsat. Jag kom fram till att den där tummen inte var i närheten av så användbar man kan tänka sig att den är då man har en fast skopa där. Geometrin blir tokig med snabbfäste på eftersom klon monteras på axeln som går genom stickan och snabbfästet. Har man direktinfäst skopa så roterar skopa och klo runt samma axel och då blir det ju varken över eller underbett oavsett hur du håller skopan. Jag fick tag på en bobcat originalklo. Den är TUNG. Hänger hellre på en rototilt (ungefär samma vikt på en maskin i den storleken iom att klon var överdimensionerad å det grövsta).

Edit: Om du ändå bestämmer dig för att bygga är det väl bara att ta något lämpligt rör som du borrar hål och svetsar fast mutter för fettnippel på. Den går ju inte så mycket så det borde väl inte krävas något märkvärdigt egentligen. Det håller garanterat tills du ledsnat på den :) och vill ta bort hela skiten :)
Senast redigerad av dogen 22:52:03, 27-01-2012, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#7 » 23:13:20, 27-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört med direktmonterad skopa och tumme (till och med på tid! :grin: ), hängande grip utan rotator (fri rotation), hängande grip med rotator, rotortilt med grip, rotortilt med gripkasset.
Jag rangordnar dom så här (om man ska hantera ex vis ved):
1. R/t med grip.
2. Hängande grip med rotator.
3. Hängande grip utan rotator.
4. R/t med gripkasset
5. Inget alls.
6. Inget alls.
7. Inget alls.
8. Tandskopa med tumme.
8. Tandskopa utan tumme. Dvs inte så mycket sämre än med tumme.

Är det ved som ska hanteras så är det alltså mångdubbelt bättre med en hängande grip, ev med rotator. Se bara till att ha en vettig länk, jag hade nåt hembygge och provade nog tio olika varianter innan jag fick det att hålla någorlunda.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#8 » 23:55:32, 27-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Jag tror att trådskaparen, precis som jag, blev väldigt imponerad över dessa filmer man kan hitta på nätet. Ser ju faktiskt mycket bra ut. I verkligheten är den bara dödvikt :) Håller med om att det inte är något att hantera ved med, fast jag skulle nog lagt det på någon av dom där tomma platserna i din lista :) Bättre än enbart skopa är det helt klart, men om man ser till helheten -Hur ofta man hanterar stockar eller annat som verkligen kräver grip, så skulle jag nog placera den efter skopa utan tumme. :D Provade någon gång att kapa upp ved med stockar i tummen. Det var rent livsfarligt eftersom det blev plockepinn då gripen inte stänger som en timmergrip.

Nej, jag ger den där tummen, tumme ned! :thummeNED:
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

arcticforever

#9 » 00:10:33, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: du måste ju då, naturligtvis , mena "ren" gripkörning?

Annars är rototilt med gripkasset helt överlägsen. Man har den alltid med och funkar nästan lika bra som vanlig grip, då med skopan borthängd ,det blir lite konstiga vinklar ibland bara :-)


F. Ö. Så har jag rivit ett antal ladugårdar och hus med enbart skopa och gripkasset. Det jag rev sist var ett fritidshus och det skulle sorteras.... Jobbigt noga..... Det gick smäll bra.

Men som sagt ska man använda gripen mkt så är en " vanlig" grip med rotator bäst.

Tummen är ju en total flopp!!
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Robban_C

#10 » 00:17:06, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:Robban: du måste ju då, naturligtvis , mena "ren" gripkörning? ...

Svar ja!
Som sagt, vedhantering. Där kan en r/t med kassett inte slå en riktig grip.


Arctic, vad tror du om r/t med sån där knipskopa för rivning?
Man får en skopa som klarar en hel del "våld" och man får en "grip" som är kraftigare än en vanlig grip.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

arcticforever

#11 » 00:24:34, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm det finns en splitt ny sån här http://www.engcon.se/svenska/produkter/ ... 35058.html istan. Den har rotator och rätt fäste. Priset är under halva " butiks" priset. Varje gång man river en byggnad , tänker man " skulle nog köpa den där .... Men ... Ähh de blir nog Inge mer rivning"
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Robban_C

#12 » 00:29:03, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha! Ja, så har jag också tänkt om både det ena och det andra. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

The real CarMan (trådstartaren)

#13 » 11:41:14, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, o tack för mycket bra rspons. Vist är det så att jag set en massa filmer där det ser ut som en grej man kan ha nytta av.

Ni har säker rätt i att den blir rätt mycke ivägen vid grävning & att det är ett tråkigt moment att demontera den.

Jag har ju bare en liten 1,5 tonare med liten sticka, så den blir nog ivägen när man gräver, o extra vkt vill man ju inte ha, då baskinen är lätt & klen.

Men jag har idat hdralik på sticken, som jag inte andvänder till nått, då vill man ju andvända den :mrgreen:

Sen har jag inte tänkt att ha maskinen mer en ett drygt år till, o jag tror att jag har lätare att sälja vidare maskinen till en annan amatör, om den har masa tillbehör, specielt om det är nått som de andra maskinerna inte har.

Så om jag hittar delar till nästan ingen kostnad alls, så blir det förmodligen ett bygge, men jag har inte tänkt att lägga massa pangar på det.
(ungefär som släpgärran jag byggde till maskinen för att kunna flytta den, den är byggd av spillbitar, med syftet att få maskinen lättsåld (släpet har kostat mgunder 2000:- inklusive soppa pengar)
The real CarMan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:49, 23-08-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Taekuchi BT 014

PerJohansson

#14 » 12:13:18, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde i somras en liten jibb på knappt två meter med S60-fäste. I andra änden hänger en hsp .040 i en rotator med länk. Kanon till att plocka ved och bråte med, länken gör att man kan vålda ganska mycket då den gör att det inte blir så mycket bryt i gripen.

Sitter på en 13-tonnare, så man får nog skala ner det rätt ordentligt till en 1,5'a.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

nixs

#15 » 12:27:02, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

The real CarMan skrev:Sen har jag inte tänkt att ha maskinen mer en ett drygt år till, o jag tror att jag har lätare att sälja vidare maskinen till en annan amatör, om den har masa tillbehör, specielt om det är nått som de andra maskinerna inte har.


Bluff och båg med andra ord då? :mrgreen: :thumme:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se