Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Profilskopa för dikning. Men vart tog vattnet vägen?

114 inlägg • Sida 8 av 8
Diskutera grävredskap och -fästen här

QV_ (trådstartaren)

#106 » 10:14:39, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diken är intressant.
Jag körde fast i leran i tisdags. Men grävde färdigt medans jag drogs loss. Resultat enligt bilderna i tidigare inlägg.

Jag har kollat "påfyllnaden" i diket eftersom det flödar en del vatten i marken. Det var ju en 1000m2 "obrukbar" mark på grund av blöt lera året om.

Det strömmar vatten och de första dm vattennivå kom rätt fort. Sen hände det inget mer. Vattnet rinner fortfarande men den tycks ha hittat ett gammalt dräneringsdike (eller nått) för vattennivån ökar inte längre. I vilken riktning som det gamla dräneringen går i kan jag inte riktigt räkna ut eftersom jag förra året grävde typ 1,5 meter djupt för VA ledningarna nedströms. Men det är väll bara att gräva färdigt diket de resterande 100 meterna så det är gjort ifall den "gamla dräneringen" blir full.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



QV_ (trådstartaren)

#107 » 00:49:30, 26-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävt och rensat diken denna vecka. Många timmar bakom spakarna (mest rishantering då) men dikena börjar bli rakare nu. Det är trevligt. Men massan jag gräver i är lera som är klar att dreja. Inte blöt, inte torr. Man får bara skrapa lite kanten så skopan blir 75% fylld. Tar man mera så måste man hacka ur en skottkärra med lera som klistrar sig fast på ALLT. Blöt lerjord är det och maskinen sjunker så fint. Änsålänge har jag kommit loss för egen maskin. Man blir bättre på det också. Detta dike är "klart" nu så vattnet kan börja rinna ut så marken blir förhoppningsvis körbar i höst. De kraftiga regnskurarna som har kommit de senaste åren har gjort lite urgröpningar i åkern så diket måste riktas upp på en 4-5 ställen så att den inte stjäl flera m2 mark för mig. Det är inte bara jag som skapar meanderformade diken även naturen gör det hemma hos mig.

Har en dryga 100m2 dunge att rensa nästa år. Sedan är åkern nästan klar. Änsålänge har denna drygt 1ha åkerplätt fått släppa ifrån sig 10m3 lövträd till min vedeldning. kommer nog bli en 5m3 till nästa år. Sedan är det dags för nästa åkersplätt. Inte rensad på +30 år

Diket i inlägget ovan har det inte hänt något med ännu. Får ta ut ledningskollen först, för jag skall passera en rikskabel...(en riskkabel alltså) Måste täta upp mitt slukhål som vattnet rinner ner i. Det blir mjukt i åkern ett tiotals meter nedanför. Inte alls som innan men inte som det skall vara. Får väll hämta lite blöt drejlera från det andra diket att slaska i botten på detta.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#108 » 13:47:36, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökte beställa 1 lass kattskallar men de sorterar inte fram sådant i min närhet. Så idag vart det 1½ skopa handplockat i stenhögen. Stenhögen vart förövrigt en gräsmatta. Så nu saknas det bara 3½ skoper tills jag har fått ihop 1m3. Det övriga från lasset hade gått till min backe (väg) som jag bygger mellan åkrarna.
Det är väll dags att börja införa några bilder i tråden snart....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#109 » 19:07:35, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
En gång ett stenupplag. Nu en gräsmatta
Bild
Det är hit alla stenar flyttar. Till min nya mindre branta backe mellan åkrarna
Bild
Vattnet som försvinner kommer fram här. Först så hade jag en tanke på att lägga infiltrationsrör hela vägen men eftersom det "bara" är här som vattnet kommer så blir det (nog) solida rör efter en 3 meters pipa med infiltrationsrör.
Bild
Här hoppas jag på att vattnet skall bli rostbrunt. Då är jag i alla fall i närheten av dräneringen från hälsobrunnen
Bild
en rostbrun fläck kommer fram mitt på dikessidan
Bild
Så här blir det med tiden
Bild
Stor mullvad går fram och stökar till det
Bild
längre ner längs diket kommer rosten fram
Bild
Planering av jordmassorna är påbörjad. Nu kan man nästan åka här utan att köra fast. Någon månad till så skall det nog bli bra även för en hjulare.
Bild
Nästa del är att dungen skall bort. Det är en 30-40 stubbar att ta upp. Sedan är åkern återställd till sin forna yta.
Dungen blir nästa års vedranson.

Bild
Backen sväljer en del sten. Hoppas på bra massor från grannen vid tillfälle. Får påminna i lämplig intervaller att jag är intresserad.
När backen blir "klar" så kommer den att breddas över den gamla. Men innan det händer så behöver jag ju en färdväg.
Bild
Årets trädgårdsfynd vart en bänk i granit. Den behöver man ju inte plocka in på hösten!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#110 » 18:45:16, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dungen är borta, årets vedranson. Nästa år kommer nog från grannen (dom det verkar)
Diket är färdigt så när som de sista 3 meterna.

72 meter rör och en stenkista på 1,5m3 har löst problemet. Var och kollade hur de rann förra veckan.
1 tekopp på 4 sekunder ~3 liter/min ~4m3/dygn som nu inte rinner ut på åkern.
Det gör skillnad.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jonnordvall

#111 » 20:33:38, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul tråd :) fortfarande :)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

QV_ (trådstartaren)

#112 » 22:39:57, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju tagit 3 årsförbrukningar ved ut diket så det tar tid att bli färdig.

Nu när dungen är borta så skall krattan bli färdig så man får bort rötterna, sedan skall diket urdikas igen, för det vart inte djupt nog första gången (tror jag)
Måste ju hitta utloppet från hälsobrunnen igen. Vet var det järnhaltiga vattnet kommer fram, det syns ju rätt tydligt. Men riset som leder vattnet har inte hittats. Inget rör som vart nedlagt 1935.

Jorden/leran från diket skall ut på åkern för att fylla upp svackor. Tar tid att återskapa det naturen har flyttat på.

Sen funderar man ju varför! Dikar ur, bygger väg, dränerar för någon ting man inte använder. Fast i slutänden så vill jag ha ett öppet landskap så det är väl därför.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

4 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#113 » 14:02:11, 22-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag vart det dags för att fixa till nedersta diket. Nu är det djupare...

Lite svårt att köra grävmaskinen bland de övervuxna jordhögarna sedan senaste utdikningen.... Att bygga farbar väg med profilskopa är ingen kul variant förövrigt.
Ser också att slyn och slånbuskarna är på väg tillbaka så krattan behövs i ett nytt försök att riva upp rötterna

Men orsaken till att det skrivs av mig i just denna tråd idag är att jag gillar faktiskt min profilskopa.
Det har ju uttalats en den negativt om profilskopor men som "klant" (har ju bara 600 timmar i maskinen) och utan rotor så tycker jag att profilskopan är rätt trevlig och i vis mån förlåtande när man gräver dike.
Man får inte flytta maskinen mer än 1 meter åt gången, men även då kommer man ju framåt!
Det var mycket trevligare att gräva denna gång, Behövde inte rensa skopan från lera någon gång. Fast just nu sitter det nog en ½ skottkärra fast i den :-)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#114 » 22:40:32, 22-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är en tråd utan bilder.

För många år sedan var det en plan att gräva fram hälsobrunnen på tomten, den vart övertäckt 1935 så jag kanske gör det om 14 år.
Dom påbörjade några meter. Men efter 1 dag så insåg de att dom var för gamla och avbröt jobbet. (folk från hembygdsgården)

Bild
Men nu fyllde jag igen diket.
Det är lermassor så att åka ut på dom denna månad eller nästa är ju ingen bra ide.
La på lite extra så den har och sjunka på.
Jag anser att källans dränering går djupare än vad de grävt.
Vi får se om det kommer fram järnhaltigt vatten till mitt nygrävda dike.
Det tar några veckor innan man ser rosten i dikeskanten.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se