Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Det här med Rototilt.. Hjälp en okunnig stackare!!

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Jaeger (trådstartaren)

#1 » 11:14:35, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Vill börja inlägget med att om jag lagt det i fel kategori så får admin gärna flytta det till rätt.

Nu till ämnet!
Det är såhär att jag går och fundera på att skaffa en rototilt till min grävmaskin, Schaeff hr 41 F -01.

Kollar främst efter begagnade men det här med styrsystem, propstyrd, ej propstyrd osv.
Vad menas med allt och vad passar min maskin? Hur vet jag vad för sorts styrning jag behöver eller ska ha?

Kan jag köpa vilket som och anpassa maskinen efter rototilten? Vad blir billigast och bäst?

Väldigt tacksam för svar!

Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jaeger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:55:46, 15-12-2016
Ort: Växjö
Sverige



Stridis2

#2 » 17:45:09, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för jag är expert, men lite kan jag kanske förklara.
Propstyrt betyder att du kan styra flödet steglöst mellan 0 - 100% . Annars har du ventiler av on/off-typ. I det första fallet brukar man ha rullar eller någon form av reglage som styr hur fort redskapet ska röra sig. I det andra fallet är det vanligt att man har en knapp på spaken som väljer vilken funktion man önskar (rotera höger, rotera vänster, tilta höger, tilta vänster). Då trycker man på en knapp samt styr hastigheten med en pedal. Man kan även ha en ratt där man ställer in hastigheten så när man trycker på en knapp så rör sig redskapet i inställd hastighet.

Propstyrning är mycket smidigare att använda men både ventiler och styrsystem är mycket dyrare än on/off-system

Vanligast (?) är att man har två slangar fram till RT:n och i denna sitter ett ventilpaket som styr ut oljeflödet till respektive funktion, men det går även att ha fyrslangssysten (två för rotation och två för tilt. Sedan ventiler för att styra övriga funktioner).

Vad du ska ha, vad som är billigast och vad som är bäst överlåter jag till kunnigare personer att bråka om. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#3 » 18:51:14, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bandare med knäckbom, den förtjänar propstyrt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jaeger (trådstartaren)

#4 » 22:01:14, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hur är det när man ska köpa begagnat då, till en propstyrd så behöver jag spakar och styrsystem?
Jaeger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:55:46, 15-12-2016
Ort: Växjö
Sverige

Janson1

#5 » 23:57:12, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kopplat in min rototilt via dels en pedal för tiltningen och en elväljarventil (6/2) som körs från högerspaken, höger vänster blir antingen skopa fyll/töm eller när knappen är intryckt rotera höger/vänster. Detta är långt ifrån optimalt men enkelt att koppla in och man kommer hyfsat långt i alla fall med denna lösning. SVAB är väl ett bättre system och dyrare. Att köra bara två slangar fram till R/T och sen dela upp allt där är ju bra om det finns olja tillräckligt utan att nåt annat segar sig/stannar. Detta beror på hur din maskin är skapt från början.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

nixs

#6 » 07:41:40, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spakar och styrsystem går att köpa separat, antingen nytt eller begagnat.
Jag har ett par styrsystem liggande.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jaeger (trådstartaren)

#7 » 15:54:06, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag har kopplat in min rototilt via dels en pedal för tiltningen och en elväljarventil (6/2) som körs från högerspaken, höger vänster blir antingen skopa fyll/töm eller när knappen är intryckt rotera höger/vänster. Detta är långt ifrån optimalt men enkelt att koppla in och man kommer hyfsat långt i alla fall med denna lösning. SVAB är väl ett bättre system och dyrare. Att köra bara två slangar fram till R/T och sen dela upp allt där är ju bra om det finns olja tillräckligt utan att nåt annat segar sig/stannar. Detta beror på hur din maskin är skapt från början.



Så du har fyra slangar till rototilten?

Om det är två slangar så är det automatisk propstyrd?

Hur gör man om man tex vill köra med grip på en icke propstyrd?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jaeger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:55:46, 15-12-2016
Ort: Växjö
Sverige

OLA56

#8 » 17:44:03, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första Generationens manöversystem (det Janson1 har):
Du har två slangar ut till rototilten + en elkabel (till 6/2 ventilen på rototilten). När du kör extrahydrauliken så kör du (normalt) tilten och när du trycker in en knapp så kör du rotering. Du kan bara köra en funktion åt gången.
Skall du köra grip, så kräv det en 6/2 ventil till och att det finns genomgångar i sviveln och uttag under. Finns inte genomgångar i sviveln, så kan man nog glömma grip.
Hydr. redskapslås kräver (vanligtvis) två extra slangar.

Nästa generation manöversystem:
Två slangar ut till rototilten + elkabel. Du ger ett flöde med foten ( normalt) och har fyra extra knappar på manöverspakarna. Två knappar för tilt och två för rotering. Är det yttre hydraulik på rototilten, så är det ytterligare två knappar.
Hydr. redskapslås kräver (vanligtvis) två extra slangar.

Propstyrning (kom -02)
Två slangar ut till rototilten + elkabel. Du har spakar med rullar (eller vippor).
När du tar i rullen, så öppnar en ventil på maskinen som ger flöde ut till rototilten. Du reglerar hastigheten med rullarna och kan köra rörelserna olika fort. I regel finns det genomgångar i sviveln för yttre hydraulik.
Ventil för hydr. redskapslås finns på rototilten (inga extra slangar).

Sedan har vi det som är vanligast på Huddig:
Sex slangar och en elkabel.Två slangar för tilt, två slangar för rotering, två slangar för redskapslås. Elkabel för att skifta från en rörelse till yttre hydraulik (grip).

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jaeger (trådstartaren)

#9 » 09:36:19, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OLA56 skrev:

Bra förklaring

OLA56


Tack Ola, så med andra ord kan jag sätta vilken rototilt som helst på min maskin? Det verka vara ungefär lika krabbigt oavsett.

Jag har inte speciellt bråttom så skulle jag försöka få ihop detta billigt begagnat ska jag titta efter en nyare rototilt än 02 om jag vill ha propstyrd då vilket verka vara en klar fördel.

Extra utag för hydraulik på rototilten
Spakar med rullar
Styrsystem

Hur ser ett styrsystem ut?
Är det själva dosan som sitter i hytten där man ställer "program" som folk kallar för swabben? Är det något mer än dosan man behöver?

Mvh





Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jaeger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:55:46, 15-12-2016
Ort: Växjö
Sverige

nixs

#10 » 13:11:59, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spakar, pytsareventil och kablage.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#11 » 13:16:47, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla vilka ventiler som sitter i. Efter 2002 behöver inte per automatik betyda propventiler. Min RT (Engcon Ec15) har on/off-ventiler. Den har bara två slangar men har ändå uttag för extra hydraulik och hydrauliskt redskapslås.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BGullb och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se