Sida 1 av 2

B20 tyngre än S60

InläggPostat: 17:01:59, 20-07-2017
av stenberg77
Hej,

Jag har fått tag i en EC15 med B20 uppe och nere i fint skick samt ett snabbfäste. Ska köra detta på en hitachi zx130 -06

Men jag börjar tycka B20 känns tungt. Bara snabbfästet väger 270kg, sett att det finns snabbfästen s60 som väger 120kg. Hur mycket mera väger då tilten med b20 uppe och nere jämfört med s60?

Tar jag med ett tyngre fäste på skopan också samt att det är griptillsats på den så kommer jag kanske flytta ett halvt ton i onödan fram och tillbaka när jag har tilt och skopa på?

Jag får lägga på 35tkr för att få motsvarande skick på tilt med s60, sedan 10tkr till i mellan för att ta snabbfäste s60 istället för b20. Dvs totalt 45tkr till för att gå till s60. Jag gräver nog bara 400h per år men jag tänker också på andrahandsvärdet.

Hur tänker ni?

Jag funderar starkt på sälja grejerna igen samt ta en med s60 och utan grip tillsats, det är sällan jag saknar det...
/Johan

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 19:48:10, 20-07-2017
av stefansmark
Är inte ett B20 fäste avsett för lite större maskiner? Själv har jag B20 på min Hitachi EX215.
Jag tror att ett S60 är mer lämpligt storleksmässigt, de kollegor jag känner som ersatt B20 har köpt S70 fästen.

Om du inte har några maskiner eller redskap sedan tidigare med B20 skulle jag råda dig att satsa på ett S70 fäste, enklare och billigare.

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 21:36:08, 20-07-2017
av stenberg77
Knepig komination att man satt b20 på en ec15. Kanske därför det var bra pris i förhållande till skick. Jag ska kolla om man kan byta över och underdel till en vettig peng.

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 21:44:46, 20-07-2017
av PerJohansson
Läste EC15 som grävmaskinen i fråga först, undrade lite hur man hade tänkt om man gjort det överhuvudtaget... :D

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 23:24:58, 20-07-2017
av stenberg77
Någon som gett sig på att byta underdel på engcon ec15? Är det en vettig ide? eller är det bättre och sälja tilten kanske.

Det är ganska typisk mig att jag vrider och vänder på saker för att optimera. I detta fallet reducera vikt, håla ner investeringskostnaden ect. Ganska jobbigt, varför är man aldrig nöjd, och leva i nuet..med en tung B20 lösning :-)

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 23:31:48, 20-07-2017
av Martin.Eriksson
Behåll tilten men köp större maskin :mrgreen:

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 23:50:33, 20-07-2017
av Stridis2
Jag har aldrig bytt, men väl varit inne och skruvat i underdelen på min EC15. Verkade inte vara svårt att byta, en bra laddning bultar bara. Får du tag på prisuppgift på vad en ny underdel med hydraulisk S60-fäste kostar så får du gärna dela med dig. Min är ganska sliten så jag går och velar om jag ska renovera eller byta.
Finns en del info om Engcon-prylar i Downloads, bl.a. verkstadsmanual:
downloads.php?view=search

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 05:38:03, 21-07-2017
av stefansmark
Rotortilten är billig därför att den är svårsåld.
En EC15 är för liten för en 20 tons maskin, ett B20 fäste är för stort för en 13 tons maskin.

Den som beställt den där rotortilten ny har säkert haft flera maskiner i 20 tons storleken och utökat med en 13 tons maskin. För att kunna använda de skopor och redskap han redan har blev det en specialare.

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 07:53:44, 21-07-2017
av stenberg77
byte av nedre och övre delen kostar 58tkr

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 08:35:27, 21-07-2017
av Stridis2
Tack för infon. Helt plötsligt har du gjort mig mycket mer motiverad att reparera mitt snabbfäste. :vissla: :mrgreen:

Om du byter fästen så borde du kunna sälja de gamla delarna för några tusenlappar och därmed förbättra ekvationen lite. Vill du smida själv så har bl.a. RF-system ibland begagnade saker att sälja, plus givetvis allting nytt, till riktigt bra pengar. Kunde du hitta något begagnat fäste att utgå ifrån borde det inte vara speciellt svårt att bygga om själv.

Har du S60 på maskinen nu? Att byta fästen på alla redskap man har är också en kostnad, plus tidskrävande. Jag inbillar mig att det är markant dyrare att köpa B20-fästen än S60-grindar.

Jag har själv en 12 tons Komatsu med EC15 och hydrauliska S60-fästen både på maskinen och snurran. Jag hade verkligen inte önskat ha flera hundra kilo dödvikt att flytta på hela tiden, så hade jag suttit i dina skor hade jag satsat på grindfäste istället för B20.

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 09:35:44, 21-07-2017
av stenberg77
Ja, det är ett s60 tiltbart snabbfäste. samt en nära ny engcon tandskopa och en smp planeringsskopa för rotortilt från 2015. Jag kan ju bygga om det tiltbara fästet till ett vanligt stelt snabbfäste. köpa beg nederdel och smida själv på överdelen. Kan beställa laserskuret tillbra pris, men nederdelen är nog bäst att hitta begnat. Nederdelen i b20 är mycket fin och har gripkasett.

Skulle ni behålla gripen? Jag har kört utan grip på min engcon ec05 på femtonnaren och inte saknat den jättemycket. Har haft en timmer grip med s40 fäste istället om jag ska plocka mycket saker, men man har den aldrig med när man kommer på attman behöver den.

jag ska försöka liva upp detta med lite bilder, men jag har slutat med smartphone så jag får leta fram digitalkameran

/Johan

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 10:03:45, 21-07-2017
av BM kråkan
Hej
Har B 20 på min Kobelco 130lc ser inga direkta fördelar med fästet direkt svårt att hitta så små redskap med B 20.
Hade det inte varit för att redskapen passar på Åkermanen hade jag byte till S 60.ä

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 17:42:17, 21-07-2017
av e_pettersson
Var och varannan 14 tonare tycker jag har B20. Har själv en med B20 rotortilt uppe och nere.
Ser ingen nackdel öser med fulla skopor, alla skopor blir stumma och fina.
Andrahandsvärdet påverkas inte ett dugg enligt mig.
Köp diesel för pengarna istället :mrgreen:

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 18:50:54, 21-07-2017
av stenberg77
Intressant! har du också ett smp snabbfäste på 270kg eller något smidigare?

Förstår att skoporna sitter bättre när det går att justera. man köper ju en del diesel för 58tkr, troligen räcker det till allt jag kommer köra upp innan jag byter maskin igen. Tänkvärt! Jag vet av erfarenhet att jag har svårt att släppa saker som jag stör mig på, tex extra vikten i detta fall. Jag kommer ha svårt att njuta av maskinen när jag vet att det inte är optimalt, men det kanske är dags för mig att köra upp diseln istället för att ständigt optimera saker ;-)

Re: B20 tyngre än S60

InläggPostat: 20:08:40, 21-07-2017
av e_pettersson
Ja ett smp. vikt tror 250?
Den har snart gått 10.000 tim. fortfarande stumt, monterat från ny. Tack vare justeringen som du säger. prova de med ett s60... runkar hit och dit... Skulle nog säga att de sänker andrahandsvärdet om du nu skulle mecka på de på en ny maskin, du körde 400 tim? Kommer nog aldrig få uppleva de.
Ska du tokösa, av med rotortilten om de nu skulle vara för tungt.
Själv kör jag emellanåt med rotorn på när jag "toköser" skoporna överfulla med råge ingen maskin som står på tå för de. (enligt mig enda begränsningen) Följdfrågan hur stora skopor jag har, kommer inte ihåg antal liter i huvudet men kan ta reda på de.
Sen säger vissa att man kan ha större skopor om man har S60, ja vi pratar ca 100 liter extra. Dessutom ännu fler tusenlappar som brinner.
Optimala är när arbetet blir gjort i tid på ett bra sätt, och maskinen inte står i verkstaden och verkmästaren sitter och funderar!
Jag vet det händer mig många gånger. Har lärt mig att ibland måste man gå på mer rock N roll linjen och köra.
Vrid på gasen och köp diesel, dumper, glädjeflicka eller något annat kul för dom pengarna istället :grin: :mrgreen: :cool: