Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Ritar S40 snabbfäste

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

caltex (trådstartaren)

#1 » 09:50:18, 07-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har ritat lite på ett halvautomatiskt S40, just detta är tänkt till ett grävaggregat för jordbrukstraktor.
Har tänkt rita ett hydrauliskt, men jag har ingen Cylinder att rita efter.. så det får väl bli när det blir.

Hursomhaver så vill jag be om lite tips och råd på förbättringar innan det blir gjort ett provexemplar :grin:


Bild



Bild



Bild



Bild
caltex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:27, 27-11-2005
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218



Rille

#2 » 10:01:35, 07-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt! En liten nedsänkning mellan tapparna för att få en fin form skulle sitta fint!
Rak och trist form på den, men annars ser det ju fin fint ut det där!
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#3 » 10:05:32, 07-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du nu ändå ska göra fyrkantiga låsplunchar så kan du lika gärna göra en riktig kil så håller fästet också.

Dessutom undrar jag om man får ha fästet så där? Det finns ju ingen mer låsning än just fjädern. Dvs inget som rent mekaniskt låser fast redskapet.
Jämför met ett hydrauliskt fäste där man i alla fall har ett låstryck i hydraulcylindern.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

stegmaster

#4 » 11:11:49, 07-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Dessutom undrar jag om man får ha fästet så där? Det finns ju ingen mer låsning än just fjädern. Dvs inget som rent mekaniskt låser fast redskapet.
Jämför met ett hydrauliskt fäste där man i alla fall har ett låstryck i hydraulcylindern.

Det måste vel duga(juridiskt), då dom fleste tillverkare har ju dom i sitt sortiment. Det er ju trots alt lite trykk i dom 2 fjädrana ochså.
Men hur et eget tillverkat fäste står sig, er vel en annen fråga oavsett type??
Har själv SMP fäste av denna typen sen ca 4 år tilbaka , och alldrig varit något problem med det, förutom at det börjar bli lite gläpp i låspluncharna nu, så en riktig kil er nog at föredra som du säger.
(gläpp mellan plunchen och själva slidan dom rör sig i.)

Någon som kan förklara varför man ska smörja med fett her? :???:
Det funkar ju fint i ca 1 min. , sen er det ju bara salig blanding av fett och sand/grus som fungerar som slipmedel. :x
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Robban_C

#5 » 14:39:22, 07-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Det måste vel duga(juridiskt), då dom fleste tillverkare har ju dom i sitt sortiment. ...

Men är det ingen mekanisk spärr förutom fjädrarna? Det trodde jag att det är.
Med enbart fjädrarna så känns det ju nästan som att en "negativ grävkraft" skulle kunna arbeta in kilen så att man tappar redskapet?


Ang fettet:
Tanken är väl att man ska smörja så att fettet trycker ut gruset ur lagringsytorna?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ptr

#6 » 16:13:04, 07-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt och läste i nån av trådarna om nåt skopprojekt, och tanken slog mig då när nån envistskrev om att grinden skulle sitta långt fram på skoptaket för att få bra rörelser.

Sen satt jag och läste i redskapsfästetrådarna, finns ett antal. där pratar man om att sänka bygghöjden så mycket som möjligt.

Detta borde väl gå att förena på så vis att man drar fram fästet för stickan i en krok förbi fästet på grinden och ner igen. Då skulle man få en ansats att lägga på axeln på grinden när man ska ta skopan.

Länken (för är det inte den andra biten som ni kallar hundbenet?) skulle då sitta emellan urtagen för grindarnas axlar.

Hur man sen ska få bröten att hålla eller för all del hur man ska få dit manövrering för låset, det får jag lämna till andra att klura på.

Hoppas att jag nu satt myrer i huvudet på nån eller några, det är meningen. För nog är det tråkigt när så många grejer blir likadana ihopakomna blir!

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

nabe

#7 » 22:28:29, 07-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

@caltex
Du har pm :grin:

Bygghöjden är nog normalt inget problem på ett vanligt fäste?
/nabe
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

caltex (trådstartaren)

#8 » 23:10:07, 07-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Om du nu ändå ska göra fyrkantiga låsplunchar så kan du lika gärna göra en riktig kil så håller fästet också.

Dessutom undrar jag om man får ha fästet så där? Det finns ju ingen mer låsning än just fjädern. Dvs inget som rent mekaniskt låser fast redskapet.
Jämför met ett hydrauliskt fäste där man i alla fall har ett låstryck i hydraulcylindern.


Det kändes rejälare med fyrkantiga , men om det fungerar bättre/sämre än runda vet jag inte?
Jag förstår varför man vill ha kil, det blir ju självjusterande så att säga.
Låsplunschen är ritad med 5 graders kil som övergår i en 45mm radie.
5 grader höftade jag, nån som vet vad det brukar vara?
Risken är ju att man får lite för bra låsning om man väljer för liten vinkel :x

Men är det ingen mekanisk spärr förutom fjädrarna? Det trodde jag att det är.
Med enbart fjädrarna så känns det ju nästan som att en "negativ grävkraft" skulle kunna arbeta in kilen så att man tappar redskapet?


Har inte sett det på nått sånt här fäste, men det går ju göra en till fjäderbelastad spärr, som spärrar spärren.. :bira:

Snyggt! En liten nedsänkning mellan tapparna för att få en fin form skulle sitta fint!
Rak och trist form på den, men annars ser det ju fin fint ut det där!


Tackar, håller med om att det ser lite trist ut, och kanske lite onödigt tungt dessutom

Satt och läste i nån av trådarna om nåt skopprojekt, och tanken slog mig då när nån envistskrev om att grinden skulle sitta långt fram på skoptaket för att få bra rörelser.

Sen satt jag och läste i redskapsfästetrådarna, finns ett antal. där pratar man om att sänka bygghöjden så mycket som möjligt.

Detta borde väl gå att förena på så vis att man drar fram fästet för stickan i en krok förbi fästet på grinden och ner igen. Då skulle man få en ansats att lägga på axeln på grinden när man ska ta skopan.

Länken (för är det inte den andra biten som ni kallar hundbenet?) skulle då sitta emellan urtagen för grindarnas axlar.

Hur man sen ska få bröten att hålla eller för all del hur man ska få dit manövrering för låset, det får jag lämna till andra att klura på.

Hoppas att jag nu satt myrer i huvudet på nån eller några, det är meningen. För nog är det tråkigt när så många grejer blir likadana ihopakomna blir!

Ptr

Jag förstår din tanke,har funderat på det själv.
Det är lite svårt att kombinera den utformningen med nån slags automatik på redskapsfästet, men det går nog i vissa fall, beroende på hur det ser ut i maskinens infästningar.
Grävgeometrin får ju inte bli lidande heller
caltex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:27, 27-11-2005
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

Robban_C

#9 » 23:18:16, 07-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

caltex skrev:... Jag förstår varför man vill ha kil, det blir ju självjusterande så att säga. ...

Inte bara det. Kilen gör ju att det låser fast så att det blir glappfritt. Det är viktigt för livslängdens skull.

Ang fyrkantiga "plunschar":
Jag tror att dom håller längre eftersom det blir plana anliggsytor men det är mer jobb (dyrare) att tillverka.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

stegmaster

#10 » 00:51:56, 08-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Men är det ingen mekanisk spärr förutom fjädrarna? Det trodde jag att det är.
Med enbart fjädrarna så känns det ju nästan som att en "negativ grävkraft" skulle kunna arbeta in kilen så att man tappar redskapet?


Ang fettet:
Tanken är väl att man ska smörja så att fettet trycker ut gruset ur lagringsytorna?

Nei, ingen mekanisk spärr, endast fjrädrarna, så i prinsippet kan dom sjutas inn, men det krävs en del kraft, (man brukar ju 5dm arm för at låsa upp det).
Hur mycket kraft skulle et s40 hydaulisk hålla imot om man testade??
Er det inte ganske klen cylinder och lågt tryck som brukas her, eller er det högtryck??
Såg at det er endast s30/s40 som finns med halvaut, åtminstone hos SMP, altså ingen större.

Ang. fettet:
Ok, så er det kanske tenkt.
Har gått bort från vanligt fett numera, och brukar istället INTE klebrigt Mc fett på just dessa plunchar.
(vitt kedjefett på sprayburk)

Blir nog nåt hydraulisk fäste med riktig kil om man bytar maskin nån gång, men detta får duga på den har jag nu.
Er bra mycket smidigare en at stå och knacka bultar vid skopbyte åtminstone. :mrgreen:
Senast redigerad av stegmaster 00:52:43, 08-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Robban_C

#11 » 01:06:35, 08-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man "bara" servotryck som låstryck så skulle jag tro att man kan trycka in plunscharna om man ställer dom mot nån bergsklack och trycker med maskinen.
Men man trycker knappast undan dom med handkraft. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nabe

#12 » 01:25:27, 09-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte även backventil som håller emot?
/m
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

Robban_C

#13 » 08:45:38, 09-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på vad man köper för fäste. Ingen backventil i RF men i bl a SMP:s fäste sitter det en pilotstyrd backventil inbyggd i hydraulcylindern så att låstrycket bibehålls.
Jag har köpt lösa backventiler för montering i RF:s grejor. Ska bara hinna också. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

danneakerlund

#14 » 20:46:25, 03-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag går nu i tankarna att bygga mig ett eget snabbfäste likt det du gjorde. Är du nöjd och har du några tips som man ska tänka på?
danneakerlund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:11, 03-06-2021
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 320x


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se