Sida 2 av 3

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 22:10:57, 13-09-2017
av simon.dahlquist
:driver:

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 22:15:45, 13-09-2017
av simon.dahlquist
Är det på S30 det spricker eller har du större grindar?

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 09:27:46, 14-09-2017
av CountyBruff
Det är S 45 till en tidig Huddig 760.

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 12:10:40, 14-09-2017
av simon.dahlquist
Kanske kan vara på gränsen, att det hade varit bättre med S50 eller S60 på den.

Till min 1,5 tror jag S30 kommer att hålla bra. Men jag ska ta tipset till mig och svetsa rejält.

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 23:52:36, 14-09-2017
av wol
Axlarna på grinden är för korta det blir mycket starkare om man låter axeln gå igenom 10mm jämfört med en fasning och om svetsen skulle spricka då är risken mindre att axlen halkar ut ur gavelplåten.

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 03:22:23, 15-09-2017
av toker
Varför skulle det bli starkare jämfört med om man fasar ordentligt ? Håller med om att längre axlar är att föredra men just för att slippa fasa.

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 11:03:41, 15-09-2017
av ja-bond77
Först och främst får du längre svetsfog, mera kubikmillimeter svets som håller fast axlarna. Det har en väldigt stor betydelse, jag har aldrig haft nån grindaxel spricka lös som jag gjort så på. Mest alla köpis grindar som är fasade på axeln har spruckit. De har dessutom en reduktion i ändarna som man stryker grindgavlarna mot för att få rätt bredd på grinden. Där har man alltså fasat på en färdigt reducerad axelända! Fullständigt förkastligt, man får gå upp ett steg i fästesstorlek om man vill få sån konstruktion att hålla till maskinen.

Alltså grindar ska fasas i gavelplåtarna, helst med rotspalt(svetsjig behövs). Grindaxlarna är färdiga när de faller ur bandsågen(20mm överlånga), inte röra dom ändarna!

Det nästbästa alternativet är att inte fasa nånting alls och svetsa bara på axlarnas utstick, 10mm i vardera ändan.


Ovannämnda problem med köpisgrindar gäller främst övre axeln som är närmast brytleden. Den utsätts för betydligt större krafter än den nedre axeln som befinner sig längre ifrån skopleden. Momentarmen blir längre där för den givna cylinderkraften.

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 12:50:58, 15-09-2017
av toker
Håller med om att det låter dumt att krångla till det och reducera dimension och skulle jag bygga fästen skulle jag helt klart låtit axeln vara längre just för att det är enklare. Att köp gavlar spricker och ditt håller kan ju bero på att du är mycket bättre på att svetsa och gissar att köpis grindfästen går rätt fort att tillverka för det ska inte vara några problem att svetsa ett fäste som håller oavsett metod. I ts fall med 10 mm gavlar blir mängden svets i stort sett lika om man fasar axel och gavel jämfört med en ofasad gavel och 10 mm utstick må vara att svetsen bränner in nån mm i den ofasade men det lär inte göra så stor skillnad att ts grind fäste kommer rasa på grund av att det inte har utstick som man kan få intryck av.

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 21:35:49, 15-09-2017
av simon.dahlquist
Jag har ingen erfarenhet av spruckna grindar då jag är relativt oerfaren men om axeln sticker ut 10 mm och genombränningen är 5 mm i svetsen så fås 5 mm stumskarv plus 15 mm svetsfog i tvärsnitssytan vid kraftöverföringen från axel till gavel. Detta ger mer material att slita på men det känns som att 10 mm svetsfog bör räcka fast det innebär att fasningen ska vara 5 mm djup vid 5 mm genombränning av rotsvets. Fast jag kan ju ta dessa tips med mig och göra en extra hållbar svets när jag lägger fogen, alltså ett A-mått på några mm över slät yta som färdigt resultat.

Kan någon lägga upp bilder på grindar med utstick där fogarna har hållit samt gärna om ni har någon bild på grindar som spruckit.

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 21:40:36, 15-09-2017
av toker
Du kommer förstora planer skopan långt före grindfästet går sönder nästan oavsett hur dåligt du svetsar det den där skopan tål inte mycket misshandel det har jag praktisk erfarenhet av men den är lätt och det har sina fördelar på liten maskin.

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 22:07:36, 15-09-2017
av simon.dahlquist
Fast jag måste nästan säga att du gör skäl för ditt nick Toker. Jag ska så klart inte bara ha det grindfästet på planerskopan utan på alla andra redskap till grävaren också.

Det är väl vanliga grävskopan eller möjligen tjälkroken som kommer att misshandlas mest med tanke på krafterna på grindfästet.

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 22:16:41, 15-09-2017
av toker
Man gör så gott man kan :-) Det kommer hålla åt dom andra redskapen med bara du svetsar hyffsat det är inte så mycket kraft i en 1,5 tons maskin.

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 22:39:23, 15-09-2017
av toker
Du får ca 9 cm svets på ditt S30 fäste ett S40 fäste som sitter på mångdubbelt tyngre och starkare maskiner får ca 12 cm svets runt sin axel ändå finns det dom som hävdar att det inte kommer hålla undrar vem som är toker.

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 07:30:07, 16-09-2017
av simon.dahlquist
Ja, jag tror helt klart att det kommer att hålla på min lilla 1,5 tons. Du har helt rätt i de många gånger större krafter som ett S40 eller S45 utsätts för. Det verkar som många maskiner har S40 när det nog hade varit bra med ett snäpp större men som jag förstått det är det väldigt gott om redskap med S40.

Re: Byta från SMP4 till hydrauliskt S30-fäste

InläggPostat: 10:17:51, 17-09-2017
av hobbymekk
Om man fasar axeln när man gör grind, så kommer det bli sragspänning i svetsen när axen belastas så den flexar och böjer sig lite. Då hjälper det inte att man svetsat runt om, det blir dragbelastning på en punkt, och där kan den börja spricka. När väl svetsen börjat spricka så blir det utmattning och sprickan vandrar varvet runt tills axeln är loss. Går axeln ut 10 mm och man svetsar rakt av utan fogberedning så kommer svetsen istället pressas emot gaveln då tappen flexar. Svetsen kommer alltså ha en mycket mer gynnsam belastning och även om svetsen spricker loss så räcker det med att bara lite svets sitter kvar i axeln för att hindra den från att "ramla ur" så för min del är det solklart att axeln absolut inte får vara fasad. Hålet kan fasas om man vill ha slät utsida på grinden, men annars är det bara onödigt arbete. Får jag tid över någon gång kan jag göra FEM beräkning så jag kan visa med bilder vad som händer