Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Avbruten tjälkrok + byte fäste till b20

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Källeboda (trådstartaren)

#1 » 12:58:51, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena jag fick en avbruten tjälkrok av en som jag tänkte göra vid och byta fästet till b20.
Satt ett s fäste på den om de kan ha varit ett s80?
Tror kroken har suttit på en 30 Tons maskin.

Lite omlastning hos brorsan för han har truck. Kroken lastades först i jumpyn som står bak trucken men ja behövde kunna lyfta av den men skogsvagnen så fick lasta den på släpet.
Bild
Bild

Började med att skära bort de gamla fästet för de ville han som hade den ha tillbaka.
Typ första gången ja skär med gas och de kan ja ju säga att ja inte tyckte var lätt iaf :huh:
Tror materialet var 40mm tjockt.
Fick ju väck de iaf men när man inte kan så är gas dyrt att skära med har ja lärt mig :uupps:

Bild
Bild
Bild

Utskärt och upppunktat ja följde sprickorna i materialet så gott jag kunde därför "v fogen" ser ut som den gör.
Blev typ idiotförklarad av en för att ja gjort så men man är ju bara lekman och har typ bara svetsat bilplåt innan :grin:
Försöker att förvärma så gott de går med gasen innan och sen börjar ja stränga lite uppepå så ja får lite värme i de.
Allt svetsas med Elga p48m för ja har en j*vla massa sånna :thummar:
Sen vad jag har kunnat googla och fråga mig fram så ska den vara elgas motsvarighet på esabs OK 48.05 som ska vara en elektrod som har ett högt sprickmotstånd?
Ja älskar å svetsa i alla dess former så ja ser de som ren avkoppling att stå där och smälta pinnat :thummar:


Bild
Bild

Axlen till fästet har ja varit och hämtat ska räcka till ett fäste till :thumme:
Ska så småningom bygga en gallerskopa också :grin:
Bild

Slaggresning gillat väl alla :rock_on:
Bild

Lite mer material till fästet
Bild

Sen lite svetsbilder :grin:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen ska de förstärkas med 10mm plåtar på båda sidorna :grin:

PS någon får gärna rotera bilderna ja lyckades inte med de :huh:

9 personer gillar det här inlägget.
Källeboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:09, 03-09-2016
Ort: Olofströms kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650
Åkerman H10blc
Bm 218 TD
IH 444




Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se