Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Hydrauliskt snabbfäste

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Hydi (trådstartaren)

#1 » 13:27:04, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinglada! Har en fråga om hydrauliskt snabbfäste, förstår en del i hur det fungerar och har läst en del andra trådar här på forumet. Jag behöver byta snabbfäste på min minigrävlastare Veineri 1,33 B, sitter i dag ett mekaniskt s 40 som är alldeles för stort och tänker byta till s 30 / 180. Prisskillnaden är ju inte så stort mellan hydrauliskt och mekaniskt men naturligtvis mycket mer jobb och andra kostnader för ventiler och slangar etc. Har läst här i annan tråd att den lilla kolven i snabbfästet skall gå via servosystemet och det förstår jag på större maskiner som har detta. Min maskin samt många minigrävare har ju inte servohydraulik för spakarna. Hur kopplar man det då ? Via hydraulsystemet eller kanske med elhydrauliskt system ? Alla svar är tacksamma.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B



OLA56

#2 » 14:01:29, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkelt svar.
Det är tillverkaren (enligt CE) som har ansvar. Denne skall skicka med instruktion avseende montering, inkoppling och användning.
Frångår du dessa instruktioner, bär du själv ansvaret. Händer det en olycka, så kan det bli dyrt.
Kolla vad ventiler, slangar, rör, mm kostar. Uppskatta vad arbetskostnaden är för att montera.

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#3 » 15:16:46, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde ett eget hydrauliskt fäste men utgick från ett mekaniskt S30/150 fäste och jag satte en kolv som öppnar och stänger fästet men hålls på plats med hjälp av fjädrar skulle egentligen räckt med en kolv som öppnar fästet men kör med dubbelverkande ändå. Kör hydrauliken från slänt funktionen via 6/2 ventil och man får hålla inne en knapp + dra i spaken för att öppna eller stänga fästet vilket minskar risken för ofrivilligt öppnande. Min maskin är en gårdsmaskin så bryr mig inte om regler och nån CE märkning lär inte finnas på en så gammal maskin.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Hydi (trådstartaren)

#4 » 18:24:30, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Tack för svaren, angående ce-märkning och säkerhet kring hydrauliska snabbfästen så var jag ganska medveten om detta och det gör en ju mer tveksam även om jag som föregående som skrev inte ser det som ett jätteproblem då maskinen inte skall användas på större arbetsplatser eller med andra folk i närheten. I mitt fall så tvivlar jag på att tillverkaren ( Veineri ) tagit fram sådana anvisningar dels är maskinen mycket ovanlig i Sverige och tror knappast att de besvärat sig med att ta fram sådan dokumentation för så få användare det kan bli aktuellt för. Med tanke på besväret det ändå skulle medföra blir jag mer och mer tveksam och tror jag överger detta helt och satsar på ett mekaniskt s 30/180 möjligtvis som sisten här beskrev med egen lösning. I vilket fall som helst så skulle jag vilja ha tips på bästa tillverkaren av dessa snabbfästen efter att ha kollat runt en del på nätet- Jag tycker mekaniska fästen är krångliga och tröga att lossa vilket även en kompis intygar som har ett sådant fäste på sin Kubota 019. Det nuvarande mekaniska fästet är från Smp som jag tror gör bra grejer men även RF ger jag stort förtroende för. Har någon här på forumet erfarenhet av detta som de kan dela med sig av eller kanske hur man bäst underhåller sitt mekaniska grävfäste för bästa funktion och lätthet vid skopbyten.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

mathiast

#5 » 18:30:29, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt säker på att jag lagt ut en bild på hur man kopplar,du får söka
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Hydi (trådstartaren)

#6 » 18:44:04, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Tack för svar, sökte här på forumet med sökfunktionen men hittade inget om detta som du lagt ut.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

ogronas

#7 » 21:47:14, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har et hydraulisk s40 på min maskin, tror det er et RF-feste. Det er koblet inn på skuffehydraulikken over en elektrisk ventil som styres av bryter i armlenet med alarmbuzzer. For å åpne låsen trykker jeg på knappen og drar skuffen til meg (lukker skuffen) helt til skuffesylinderens endestopp. Oljen går da til låsen og åpner den. Selv når låsen er åpen sitter skuffen på plass siden skuffen er helt lukket. Da er det bare å åpne skuffen og sette den fra seg. Når knappen deaktiveres lukker skuffelåsen på fjærer. Låsesylinderen er også dobbeltvirkende og jeg tror(!) at låsen strammer hver gang man graver og lukker skuffen.

Jeg tror dette er «den rette måten» å gjøre det på, med lydalarm ved aktivering og at låsen åpner i en posisjon som ikke tillater at skuffen ramler av utilsikt.

1 person gillar det här inlägget.
ogronas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:09, 29-12-2016
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 2007 JCB 8025ZTS
Ford 3600

Hydi (trådstartaren)

#8 » 22:59:43, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Det blev ett mekaniskt s 30/180. Enklast, säkrast samt billigast. Avslutar denna tråd och fortsatt jobb och öden för maskinen finns att läsa under rubriken grävlastare allmänt, Venieri 1,33 B. Jag kommer att uppdatera under projektets gång och även lägga ut fler bilder. Tack för alla synpunkter.

1 person gillar det här inlägget.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron