Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

3x hjemmelaget rotator S40

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

ogronas (trådstartaren)

#1 » 20:27:31, 28-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tenkte jeg skulle vise mine rotatorprosjekter. Jeg har lenge hatt lyst på rotator til tømmerkloen til gravemaskinen min.Å kjøpe en rotortilt eller tilsvarende er ikke aktuelt pga. pris, så da får man heller lage selv.. Jeg har nå laget 3 versjoner, hvor den siste har et mekanisk S40-feste på undersiden slik at den kan brukes på skuffene også..

Kina-kopi tømmerklo kjøpt hos wee trading.
Bild



VERSJON 1

Denne ble laget med et hjullager fra en Chevrolet Suburban. Boltsirkeren på chevy, dodge osv er nesten identisk med boltsirkelen på kloen, så denne var nesten bolt on. Måtte ha drivleddet montert i lageret for å holde det sammen... Denne rotatoren ble jeg veldig fornøyd med. Lav vekt, billig og enkel. Det store minuset var at kloen roterte helt fritt, så slangene levde svært farlig når man jobbet med store steiner.. Jeg måtte til slutt sette på en stropp som hindret rotatoren i å rotere mer enn 1,5 turn..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
ogronas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:09, 29-12-2016
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 2007 JCB 8025ZTS
Ford 3600



ogronas (trådstartaren)

#2 » 20:36:16, 28-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

VERSJON 2

Det ble fort klart at jeg måtte ha mulighet for å rotere kloen mer kontrollert.. Et lite alu-gir ble kjøpt på Ebay, egentlig et bomkjøp, men sånn ble det. Tanken var å sette det oppå hjullageret fra suburbanen, men byggehøyden ble for stor syns jeg, derfor måtte det lages en ny rotator. Den store begrensningen er var akseldiameteren gjennom giret som bare var 25mm.. Tenkte derfor å lage større lagerbukker over og under som skulle ta belastningene.. Dreide lagerbukker, aksling og andre deler på jobb. Motor ble kjøpt fra uk.

Denne rotatoren fungerte fint, men ved mye aksiell belastning bøyde jeg akslingen ned til kloa. "tilbake til tegnebordet"

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Video i lenken. Første prøvekjøring

https://www.youtube.com/watch?v=Sn6Y-9IRrSg&t=

2 personer gillar det här inlägget.
ogronas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:09, 29-12-2016
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 2007 JCB 8025ZTS
Ford 3600

ogronas (trådstartaren)

#3 » 20:48:02, 28-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

VERSJON 3

Ønsket å kunne rotere skuffa ble bare større og større. Jeg kom i kontakt med ITW her på forumet og han skaffet et mer solid gir som jeg skulle lage en fullverdig rotortilt på. En kompis hadde liggende et monster av et mekanisk S40-feste hvor ørene mot maskinen var sagd av på, så det var perfekt til å montere på undersiden. Dette var unødvendig tungt og solid, men prisen var så bra at det var bare å slå til. Jeg var i kontakt med et par leverandører i USA på hydraulisk svivler for å ha hydraulikk på undersiden..

Dette prosjektet fikk plutselig litt dårlig tid da husveggen i kjelleren begynte å komme inn sist vinter og når våren kom begynte vann å komme gjennom veggen, så det var tydelig at dreneringen måtte fikses fort. Pga. vekt, tidsklemme, økonomi og baby på vei (enda mer tidsklemme) så ble dette satt ihop i full fart, uten tilt og uten svivel.

Pga. boltsirkelen på undersiden av rotatoren kræsjet FULLSTENDIG med dimensjonene på S40-festet fikk jeg bare brukt 4 bolter til å holde dette sammen, og med mtp. at dette giret sikkert er laget av omsmeltet marsipan så var jeg spent på om gjengene kom til å holde.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
ogronas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:09, 29-12-2016
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 2007 JCB 8025ZTS
Ford 3600


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se