Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Byte av ventilpaket

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Hylsan2 (trådstartaren)

#1 » 09:18:38, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Vill förvarna känsliga läsare om att jag är väldigt ny på hydralik, bara så ni vet utgångsläget :)

Har ett gammalt Scout-aggregat där ventilpaketet både läcker och är sladdrigt vilket gör jag går i tankarna på att byta ut hela klabbet.
Hittade detta "Ventilpaket, monoblock, 5-spoligt (50 l/min)" hos http://kts.nordicshops.com/product.html/ventilpaket

Kör Scouten på min 430:a för tillfället och den klarar 35l/min, är det något problem?
Förutom slangar mm, är det något annat jag behöver för att göra en swap? (det gamla paketet är väldigt mycket större än detta...)

Nån som kan ge mig lite tips o råd?
Tack på förhand!
Hylsan2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:57, 29-01-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM430



Jac

#2 » 20:49:11, 18-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det är flera lastbärande funktioner som ska samköras så bör ventilpaketet ha individuella lastbackventiler för bästa körbarhet, det har inte det ventilpaketet du länkar till.
Originalpaketet har väl 6 slider? Det du länkar till har bara 5.
Det flesta ventilpaket idag finns att få med joystick monterat direkt på ventilpaketet, det blir bra mycket trevligare att köra då.
Denna ventilen tror jag hade funkat fint: http://www.weimer.se/Shop/List/Manuella ... TR55/208/1

Bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Hylsan2 (trådstartaren)

#3 » 10:26:37, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips, i dagsläget så går det knappt att göra två manövrar samtidigt men trodde det berodde på att traktorn inte orkade med det. Tror du det blir bättre med detta paket?

Jag har bara 4 spakar idag plus en som jag inte använder. Aggregatet saknar tyvärr stödben, men kanske lika bra o köpa 7 sektioner så har man till framtida behov.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Hylsan2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:57, 29-01-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM430

fretchi

#4 » 11:26:32, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man lite för dåligt flöde kan det vara utmanande att köra flera funktioner samtidigt. Det märker jag av bara jag försöker köra grävmaskinen på tomgång. Men ett fräscht anpassat ventilpaket med lite bättre krypegenskaper gör säkert livet lättare.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se