Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Behövs pytsarventilen?

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera grävredskap och -fästen här

Alex (trådstartaren)

#1 » 14:48:28, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag sitter och funderar lite på mitt kommande projekt. Jag skall montera en Engcon EC204 på min Yanmar B37.
Nu lurar jag lite på pytsarventilen, vad är dess funktion egentligen?
Det sitter ju propventiler på rototilten, kan man då inte låsa slänt pedalen i "max" läge och styra allt med propventilerna?
Blir det varmgång i oljan då eller är det att det inte går att justera propventilerna så det går mjukt och fint?

/Alex
Alex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:32:33, 07-07-2006
Ort: Dösebacka



akkamaan

#2 » 16:56:31, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alex skrev:Nu lurar jag lite på pytsarventilen, vad är dess funktion egentligen?

Vet inte vad ni "grävarfolk" har för definition på "pytsarventil". Jag har sett uttrycket användas tidigare för det som på "hydraulikspråk" kallas "förstyrventil". Det är den ventil som omvandlar en viss reglageposition till ett mot positionen proportionellt hydraultryck. Ett hydraultryck (pilottryck eller "servotryck") som i sin tur proportionellt styr en riktningsventil för en hydraulisk funktion. I en hydrostat-transmission så kan det röra sig om ett reglerdon som reglerar pump eller motorflöde. Pilot eller servotrycket som förstyrventilen skickar ut jobbar eller balanserar i regel mot en fjäder på motsatt sida av riktningsventilen eller reglerdonet.
Det är vanligt att dessa "förstyrventiler" styrs av elektriska reglage. Då sitter det en magnetspole på förstyrventilen. Strömmen sk PWM ström (PulsWågModulerad), är då proportionell mot reglageutslaget vilket i sin tur gör förstyrventilen proportionell.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Anton

#3 » 17:01:56, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

”Pytsaren” är ett gammalt Lantmännen utryck.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Alex (trådstartaren)

#4 » 19:20:07, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren.
Kan man ersätta hela släntventilen med ytterligare en propventil och styra den via pyttsar utgången?

/Alex
Alex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:32:33, 07-07-2006
Ort: Dösebacka

RuneStone

#5 » 10:05:00, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pytsaren är en servoventil som används för att styra en mekanisk ventil med el. Pytsaren får en ström vilken styr ett pilottryck som sedan styr den mekaniska ventilen. Den brukar för övrigt vara billigare än en vanlig propventil.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

akkamaan

#6 » 17:51:59, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att ställa rätt frågor, eller att ställa frågorna rätt, när man inte har full systemförståelse. Det är också svårt att förklara detaljer i system som man inte i detalj har full förståelse för och detaljkunskap om. Grävare generellt har jag inte arbetat med, och i synnerhet inte "rototiltar" och styrningen av dessa.
Men principerna för normal proportionell styrning kan jag lite mera om i detalj för det har jag jobbat väldig nära med på skogsmaskiner.
Begreppet "proportionell" kan vara på flera olika sätt.
För en rörlig arbetskran, grävareaggregat, frontlastare etc så vill vi ha en "rörelse hastighet" som är "proportionell mot reglageutslaget". Rörelsen upphör när vi släpper spaken på grund av att reglaget återgår till ett neutralläge. Reglaget i en viss position är avsett att ge en viss "rörelsehastighet". När vi "flyttar reglaget" så "ändras rörelsehastigheten". Rörelse är alltså det viktiga i såna applikationer.

Sen har vi hydraulik som ställer olika saker i en viss "position". Här vill vi ha en "position" som är "proportionell mot reglageutslaget". Så här vill vi att reglaget ska stanna i en position som är proportionell mot applikationens position när vi släpper reglaget. Trepunktslyften på en jordbrukstraktor är ett bra exempel på en sån applikation. Proportionell positionsreglering är komplext då det kräver något som kallas "closed loop" vilket innebär att måste finnas nån typ av återkopplingssignal, mekaniska, elektrisk (eller visuell) från applikationen till den kontrollerande ventilstyrningen.

På rototilt eller tiltrotatorer spakar finns "rullar" (se pdf) som används för tiltpositionering av aggregatet. Dessa rullar är exempel på positioneringsreglage. Men huruvida dessa arbetar med "closed loop" vet jag inte, kanske det bara är förarens "visuella" closed-loop, men det är i alla fall logiskt att "pytsarventiler" är inblandade.
Är dessa rullar fjäderverkande så att rullem återgår till ett neutralläge när rullen släpps eller stannar rullen i en given position?

Generellt så fungerar hydraulisk pilotstyrning som följande två bilder nedan beskriver. Detta är med mekaniska hydarulservoreglage som är vanliga på grävare idag. Den lilla servoventilen fungerar som "pytsarventil" men mekaniskt styrd i stället för elektriskt.

Bild
Bild


När vi ersätter den mekaniska spaken med en -så har vi i princip den elektriska "pytsarventil" som finns på rototiltar. Magnetkraften är fjädrande och ersätter den mekaniska fjädern mellan spak och servoventil

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#7 » 19:39:18, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de få grävare jag har kört så är "rullarna" bara hastighetsreglage så att säga och ingen position.
Som jag uppfattar "pytsarventilen" så är det för att det ej ska cirkulera olja ut till rotortiltens egna ventilpaket och därmed göra åt flöde när det ej behövs.
Har ej tänkt på om den skickar på mer olja när man kör flera av rotortiltens funktioner samtidigt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan

#8 » 20:10:32, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Postade trådstartarens inlägg till en kompis på Engcon.
Så här svarade han.

Bild
Bild
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

nixs

#9 » 20:50:12, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är samma sak som en förstyrventil.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#10 » 21:10:27, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Det är samma sak som en förstyrventil.

Japp, det har vi ju också konstaterat tidigare...visste dock inte att det var pumpen som var "förstyrningsobjektet"...
Alltså ingen vanlig tryckkompensator som styr pumpen. Mera som en förstyrd hydrostatpump...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

nixs

#11 » 21:38:19, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, du styr riktningsventilen till slänthydrauliken.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#12 » 21:58:15, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Nä, du styr riktningsventilen till slänthydrauliken.

Det förstår jag att förstyrventiler används till, men "Patrik" marknadstekniker på Engcon pratar om styrning av pumpens utvinkling? I sitt svar. Är det nåt här som är strikt missuppfattat mellan Patrik och mig då?
Tänk om det fanns att hydraulschema på "hela härligheten"... :vissla:
Alex, kom det ingen dokumentation med din "EngCon"? :klia:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Henrik kullander

#13 » 22:28:11, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
nixs skrev:Nä, du styr riktningsventilen till slänthydrauliken.

Det förstår jag att förstyrventiler används till, men "Patrik" marknadstekniker på Engcon pratar om styrning av pumpens utvinkling? I sitt svar. Är det nåt här som är strikt missuppfattat mellan Patrik och mig då?
Tänk om det fanns att hydraulschema på "hela härligheten"... :vissla:
Alex, kom det ingen dokumentation med din "EngCon"? :klia:


Det fungerar som så att pytsaren/förstyrventilen genererar ett servotryck till sliden för slänthydrauliken och beroende på hur högt servotrycket blir (hur mycket man drar på rullen), ju högre tryck ut på servotrycket till den funktionen i ventilbordet med följden att sliden påverkas mer och mer ju mer man drar rullen.

Och när sliden påverkas så kallar den funktionen på mer olja från pumpen för att kunna bibehålla trycket och flödet som önskas av just den sliden ifråga. Detta gör att pumpen vinklar ut mer och levererar mer olja ut på ventilbordet. Och för varje funktion man drar i på grävmaskinen så ökar trycket i signallednigen (LSen) för att kompensera tryck/flödesfallet på pumpen, då vinklar pumpen ut mer och ger mer olja så att du ska kunna få en mjuk gång trots stora variationer i flödes behovet och allt detta för att spara diesel och inte fresta komponenterna mer än nödvändigt samtidigt som maskinen ska prestera fullt ut.

Inte helt lätt att försöka förklara ett så förhållandevis komplext system så att det blir lätt att förstå men jag hoppas det gav lite mer kött på benen :)
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

akkamaan

#14 » 22:52:57, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik kullander skrev:Det fungerar som så att pytsaren/förstyrventilen genererar ett servotryck till sliden för slänthydrauliken och beroende på hur högt servotrycket blir (hur mycket man drar på rullen), ju högre tryck ut på servotrycket till den funktionen i ventilbordet med följden att sliden påverkas mer och mer ju mer man drar rullen.

Och när sliden påverkas så kallar den funktionen på mer olja från pumpen för att kunna bibehålla trycket och flödet som önskas av just den sliden ifråga. Detta gör att pumpen vinklar ut mer och levererar mer olja ut på ventilbordet. Och för varje funktion man drar i på grävmaskinen så ökar trycket i signallednigen (LSen) för att kompensera tryck/flödesfallet på pumpen, då vinklar pumpen ut mer och ger mer olja så att du ska kunna få en mjuk gång trots stora variationer i flödes behovet och allt detta för att spara diesel och inte fresta komponenterna mer än nödvändigt samtidigt som maskinen ska prestera fullt ut.

Inte helt lätt att försöka förklara ett så förhållandevis komplext system så att det blir lätt att förstå men jag hoppas det gav lite mer kött på benen :)

Tack, jodå detta med LS och hela köret är helt klart för mig...

Här en förenklad principbild på hur pumpen får signal från riktningsventilen

Bild

Här en principbild över hur mekanisk förstyrning av riktningsventilen fungerar...

Bild

Och elektro-hydraulisk förstyrning...

Bild

Jag håller med om att det är komplicerat att förklara bara med ord, därför gillar jag att göra illustrationer... :coffee:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

nixs

#15 » 23:15:10, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så långt stämmer era slutsatser, går att köra på open centre hydraulik med.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se