Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Egenbyggd grävaggregat, trepunktslyft?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera grävredskap och -fästen här

fretchi

#16 » 15:33:18, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Far min köpte ett sånt här aggregat. http://cgnord.se/entreprenad/gravaggreg ... nad/moris/

Känns rejält, rätt starkt i förhållande till storleken. 2-spakssystem med hyfsat bra avvägda grävrörelser (enkelpump blir ju alltid lite av en kompromiss). Givetvis behäftat med grävaggregatens tillkortakommanden så som kort räckvidd, jobbig att flytta osv. Men den gräver generellt rätt bra.
Frågan är hur mycket billigare man gör ett aggregat själv? Måste man köpa komponenter nytt så blir det nog rätt kostsamt. Att få massa begagnade komponenter att lira ihop kan bli rätt tidsödande.

Tycker du det är kul att bygga, så kör på :thumme: , men försök snegla på befintliga grävagg och se hur geometrierna ser ut och cylinderstorlekar osv, så slipper du uppfinna hela hjulet igen.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



SKALLEPÄR

#17 » 15:56:19, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som jag själ tråden men detta var det jag monterade på min maskin mara 1050 med grävelegans gjorde en fast montering dvs ej på 3punkten,agg går att köpa beg har sett allt från 15000 och uppåt :thummar:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

Bacon

#18 » 17:40:21, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fourdoor byggde väll ett aggregat till en liknande traktor? Men jag hittar inte tråden nu. Någon som minns?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Gurra81 (trådstartaren)

#19 » 21:35:58, 03-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag prioriterar är att bygga och konstruera och att bygga något som jag har användning av är extra tillfredsställande!
Hittade växellåda och hydraulpump på Weimer.se
Nu återstår det att fixa lite material att bygga av innan jag kan avgöra vilka cylindrar jag behöver.
Och ja, aggregatet kommer att bultar till traktorn.

1 person gillar det här inlägget.
Gurra81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:37, 20-02-2021
Ort: Karlholmsbruk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990

Gurra81 (trådstartaren)

#20 » 09:47:57, 06-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Storleken uppskattad. Bomen byggs med vinkel, likt en minigrävares bom. Gissar att jag kan gräva djupare med en sådan bom. Någon som vet varför de är vinklade på grävare? Grävaggregat till traktorer upplever jag som oftast att bomen är "rak".
Bild
Gurra81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:37, 20-02-2021
Ort: Karlholmsbruk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se