Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Tiltbar Planeringskratta S40

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

marcusw (trådstartaren)

#1 » 04:41:55, 11-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte göra en planeringskratta lagom till en sliten 2,8 tonnare.
Bild

Behöver ha möjlighet att kratta och planera ut mindre mängder massor.
Köpte en plåtbit i 10mm 355-material, fick bockningen på köpet, jag kan inte bocka 10mm tjockt och 1000 mm långt med min hobbyutrustning.


Bild
Borrar hål då jag tänkte skruva fast en mellandel som har en tiltfunktion, så att den kan ändras lite under utvecklingen och bytas ut enkelt


Men njae, helt plötsligt ångrade jag mig utan att ens göra klart prototypen.
Bild
Jag ville ha den här konstruktionen i stället.


Bild
Tänderna i hardox450.

Bild
72mm tandavstånd och 12mm tjocka tänder.


Bild
Jag kommer blanda vanligt 355 med ett roströgt axelstål S80-D , då använder jag ofta ER-312 som tillsatsmaterial och så gör jag alltid ett svetsprov med spillbitar såhär som jag testar med slägga och känner så det inte blir sprickbenäget vid last. Det här höll löjligt bra, denna gång.



Bild
Axelstålet sitter som en avlastning emellan kratta och balk. Vill ha så lite skrymmande som möjligt för sikten och då passar ett relativt starkt material i tunn stång bra.


Bild
Halvklar.



Bild
Lite möjlighet att styra massor sidledes med dessa plåtar längst fram i hardox450


Bild
Öra för hydraulkolven i hardox på S80-D, kör ER-307, den brukar vara bra mellan hardox och upplegerade material.


Bild
Bild

Ungefär såhär ser prototypen ut och den har fungerat riktigt bra, krattat av ogräs på 60m2 där det skall bli gräsmatta, tiltmellandelen är så slarvigt byggd att jag inte tog några bilder, dock visade den sig fungera över förväntan så jag kommer använda exakt de nuvarande måtten när jag gör en permanent tiltmellandel i hardox. Eller så får det här duga som det är till mina ytterst enkla behov någon gång om året då jag helt plötsligt vart intresserad av att bygga en planeringsbalk med rulle....
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

4 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



QV_

#2 » 17:53:57, 11-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör ju 150 i cc men då skall jag ner till trädens rötter och slita.
Att flytta massor med min planerbalk på 2 meter i bredd har jag get upp.
Är det för stora högar så byts det till planerskopa för att fördela högarna och sedan tillbaka till balken. Det går fortare.

Tilt är trevligt, har det på min balk. Man kan stå med maskin lite hur som helst då när man jobbar i en slänt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

marcusw (trådstartaren)

#3 » 20:26:46, 11-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Jag kör ju 150 i cc men då skall jag ner till trädens rötter och slita.
Att flytta massor med min planerbalk på 2 meter i bredd har jag get upp.
Är det för stora högar så byts det till planerskopa för att fördela högarna och sedan tillbaka till balken. Det går fortare.

Tilt är trevligt, har det på min balk. Man kan stå med maskin lite hur som helst då när man jobbar i en slänt.


Mina enkla leksaker är för klena för att nå ner till rötter på träd.
Då får jag gräva i timmar med kabelskopa eller hyra in en vanlig 16-tonnare som gör jobbet på 10 minuter.

Det fungerar bra att flytta massor med denna planeringskratta, men naturligtvis små mängder, maskinen är gammal och bara på 2,8 ton. Som nu håller jag på och drar ut matjord på 60m2, då är det ungefär 100 liter per kvadrat jag drar ut i genomsnitt, och då fungerar det bra, bättre än skyffel iaf.

Jag har sett att en del har planeringsbalkar som är minst 160mm höga i bakkant samt har en extra plåt baktill så volymen de kan dra med sig blir riktigt stor på en 2 meters balk.


Bild
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

QV_

#4 » 22:28:45, 11-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade jag vetat hur värdelöst jag skulle komma att tycka om förmågan att flytta massor så skulle min konstruktion ha något av en plåt i sig.
Bild

Men det visste jag inte.
En rulle har man (troligen) för att pressa ner massorna, jag slår lite med balken.
I de flesta fall som jag använder balken är det för att dra ut massor som inte skall pressas ner (matjord) eller så är det en parkering som skall jämnas till och då är den rätt hård redan.
För mig var det svårt att motivera kosten för en rulle, men så har jag inte heller använt någon så jag vet inte vad jag missar.
Men tilt är bra.
Hade jag förstått det i tid så kanske jag köpt en tiltmellandel istället.
Jag har byggt en backe på 10-20 meter och där är det väl dags att åka ner igen och jämna av med balken, kanske skulle vara mindre efterjob med en rulle, men det är inget jag vet något om.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se