Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Går det att använda utslitna vägstål/hyvelstål att lägga som remsor under en skopa?

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera grävredskap och -fästen här

ollenorell (trådstartaren)

#16 » 09:50:47, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar!
magloman skrev:Det där blir ju hur bra som helst :thumme:

Förvärme hjälper när det är hårt. Sen kan man svetsa med mjukare pinnar om man vill. Många kör med rostfria pinnar, dyrt men håller bättre om man inte är proffssvetsare. Men inte säkert det behövs heller.

Precis, OK48.00 är ju en av de starkaste olegerade elektroderna i brottgräns mätt.
Har funderat på rutila elektroder eller den där 7016 som är rutilbasisk med dubbelt hölje...

Man behöver ju inte ha ett extremt starkt svetsgods, utan hellre ett segt svetsgods med låg benägenhet att spricka.
Ett svagare svetsgods kan man ju också fås starkt genom att lägga mer svets om man vill...

Jag har faktiskt en nyköpt kartong rostfria 307-elektroder, de var rätt dyra...
De är köpta för att användas som buffertelektroder vid hårdpåläggning.
Det fina med dem är ju att de utgör ett spricksäkert och segt buffert-skikt innan hårdpåläggningselektroden.
Så 307:an eller 309:an skulle man nog kunna prova om man vill.

Har också hittat en sort "nabbar" som finns att köpa för att lägga i hörnen.
Men detta är nog tänkt till skopor som väger nästan lika mycket som den här grävmaskinen gissar jag...
Typ gruvskopor eller tung industri.
Men små sådana borde ju funka för kabelskopa...
Om det finns lättåtkomligt i Sverige, tveksamt...
Får kanske kolla med de där Borox om de har något...
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



busholle

#17 » 09:57:16, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådana klackar tillverkas i Sverige t.ex.https://combiwearparts.com/complementary-products/shrouds/for-excavators/ eller https://www.partrex.se/sv/skopskydd/

Hälskydd verkar vara rätt svensk benämning.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

ollenorell (trådstartaren)

#18 » 11:00:40, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var fina grejer!
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

RD350

#19 » 19:07:26, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som skopan får bekänna färg när röret från stuprännan ska grävas ner... :mrgreen:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

fretchi

#20 » 20:32:30, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ollenorell skrev:Precis, OK48.00 är ju en av de starkaste olegerade elektroderna i brottgräns mätt.

...

Man behöver ju inte ha ett extremt starkt svetsgods, utan hellre ett segt svetsgods med låg benägenhet att spricka.
Ett svagare svetsgods kan man ju också fås starkt genom att lägga mer svets om man vill...


Egentligen har det inte så mycket med tillsatsmaterialet att göra som det har med själva slitgodset du svetsar på. Fel material, ofta för hög kolhalt gör att den värmepåverkade delen av stålet du svetsar blir väldigt spröd. Huruvida rostfria trådar hjälper och varför vet jag inte, men det kan vara så att materialet närmast svetsen legeras upp av tillsatsmaterialet och gör den mindre härdningsbenägen.

Så det spelar liten till ingen roll att du har låg sträckgräns på tillsatsmaterialet skulle jag påstå, utan mer om legeringsämnen i plåt och pinne.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ludde eriksson

#21 » 21:22:09, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hälskydd på skopor som gick i bergtäkter på 45 o 60-tonsgrävare har jag varit med om en del.
Uttjänta borrstål till borriggar var det som användes, 25-30mm diam, svetsades fast bakom bröstet, värmdes o svetsades fast vartefter, tyvärr inget tacksamt jobb, skoporna kom tillbaka för renovering igen efter bara några månader.
Bröstet i 60mm hardox o slitplankor 15x100 mm tex.

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

ollenorell (trådstartaren)

#22 » 10:45:57, 12-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Egentligen har det inte så mycket med tillsatsmaterialet att göra som det har med själva slitgodset du svetsar på. Fel material, ofta för hög kolhalt gör att den värmepåverkade delen av stålet du svetsar blir väldigt spröd. Huruvida rostfria trådar hjälper och varför vet jag inte, men det kan vara så att materialet närmast svetsen legeras upp av tillsatsmaterialet och gör den mindre härdningsbenägen.

Så det spelar liten till ingen roll att du har låg sträckgräns på tillsatsmaterialet skulle jag påstå, utan mer om legeringsämnen i plåt och pinne.

Precis, jag tror du har rätt.
Om man svetsar med olegerad/låglegerad pinne typ OK48.00 eller helt vanlig MIG/MAG-tråd (ER70-s) i gjutgods blir ju fogen skör pga att den värmepåverkade zonen i gjutgodset närmast svetsen lokalhärdar av gjutgodset höga kolinnehåll.
Till och med svetsgodset blandas ju upp med lite kol från gjutgodset och kan bli påverkat negativt.
Det är ju därför man säger generellt till amatörer att de inte ska svetsa i gjutgods rent generellt, även om de hittat någon speciell elektrod osv osv...

Så finns det ju den enklare typen av verktygsstål, den äldre typen som inte är så legerade, utan man har blandat i några tiondels procent kol i och härdat, sedan anlöpt lagom så det inte blir som glas.
Då är man ju där igen, kolet har en tendens att vilja härda, och det är inte bra. Man kanske kan komma undan litegrann med förvärmning och långsam avsvalning eventuellt...

Sedan finns legerade verktygsstål där legeringarna kan beskrivas som kol-ekvivalenter, de får egenskaper liknande vad kolet har beträffande möjlighet till härdning osv...

Men skopstål typ Hardox, där är det ju någon sorts specialare som jag förstått det.
Hade de blandat i för mycket kol (som de gamla verktygsstålen) hade det ju inte varit så svetsbart som det är, utan skulle lokalhärda för mycket...
Och de är ju heller inte av den höglegerade verktygsståls-typen, för legering är ju dyrt...

En bekant som jobbat på SSAB säger att man måste redovisa innehållet när man tillverkar stål och det är inga hemligheter vad Hardox innehåller.
Det svåra är att få till en bra tillverkningsprocess kring det hela, det är väl mer det man är duktiga på kanske...

Men det kan ju vara så att hyvelstålen innehåller mer kol än skopstål, för de är tänkta att bultas fast, inte svetsas, medan skopstålen är anpassade för svetsning...
Man skulle ju kunna göra gnistprov på båda och se om det syns skillnad...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#23 » 10:55:08, 12-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Hälskydd på skopor som gick i bergtäkter på 45 o 60-tonsgrävare har jag varit med om en del.
Uttjänta borrstål till borriggar var det som användes, 25-30mm diam, svetsades fast bakom bröstet, värmdes o svetsades fast vartefter, tyvärr inget tacksamt jobb, skoporna kom tillbaka för renovering igen efter bara några månader.
Bröstet i 60mm hardox o slitplankor 15x100 mm tex.

Intressant!
Det är sådana där teleskop-borr eller vad man säger som förlängs genom att man gängar i nya sektioner hela tiden?
De är ihåliga va så man kan spola bort borrkax:et?

Jag har en handhållen bergborr, Pionjär, har testat att svetsa lite i slutkörda borrstänger, men det är som glas, troligtvis för mycket kolinnehåll.
Borrnacken är 7/8" alltså 22mm sexkant på dem, och sedan en lite större borrkrona längst ner.
Dessa borrstänger är härdade från fabrik och kan vara karburiserade, någon sorts process som får dem att hålla längre vid borrning tydligen, lite oklart vad det är exakt tycker jag...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#24 » 11:57:45, 12-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ser man när jag försökte svetsa i borrstång och det sprack, en av de nedre bilderna.
ollenorell @ Så har man blivit med bergborr
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Ludde eriksson

#25 » 12:36:35, 12-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa var ju borrstänger till nån slags rigg, ihåliga, ja, tror inte det var så farligt hård legering i själva stången.
Första svetsen var möjligen lite tveksam isf, men iom att man värmde ner stången vartefter så var det ju förvärmt hela vägen sedan.

Lite intressant att svetsa på nytt bröst o tänder på en sån skopa, o ändå få svetsa i mer än en dm nytt material mellan tänderna efter bara nån månad, skapligt slitage. :rock_on:

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

ollenorell (trådstartaren)

#26 » 08:42:41, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är mina 307:or (buffert) och UTP Dur 350 för hårdpåläggning.
Det fanns Dur 600 också, eller om den hette 650.
Jag fattade inte riktigt skillnaden.
Det är den legerade 307:an som är dyr, hårdpinnen var överkomlig.

Köpte lite 4,0mm OK 48.00 också, har skaffat en 200A-kapabel Fronius trefasare med bra intermittens.

Ja-bond77 skrev i någon av hans skop-trådar att folk säger att man inte kan svetsa ribbor med 4,0mm som första och enda sträng, men se det kan man visst det enligt Bond! :grin:
Tänkte testa lite...

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

fretchi

#27 » 11:48:51, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ollenorell skrev:Men skopstål typ Hardox, där är det ju någon sorts specialare som jag förstått det.
Hade de blandat i för mycket kol (som de gamla verktygsstålen) hade det ju inte varit så svetsbart som det är, utan skulle lokalhärda för mycket...
Och de är ju heller inte av den höglegerade verktygsståls-typen, för legering är ju dyrt...


Svetsbara slitstål brukar vara borstål, så här skriver Partrex:
Med endast 0,0035% bor, tillsatt i stålsmältan på rätt sätt, fås ett relativt låglegerat stål med god svetsbarhet och god härdbarhet till ett rimligt pris.


Gissningsvis ökar det härdbarheten utan att öka kolhalten, samtidigt kanske stållegeringen blir mindre benägen att överhärdas med bor inblandat. Men nu är jag ute på djupt vatten :grin:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ollenorell (trådstartaren)

#28 » 21:57:44, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant, får googla lite på borstål!

När det kommer till skopor, och främst planerskopan blir hörnavrundningen på läppen lite tråkig, den slits ju mycket mer än mitten på läppen och hörnavrundningen kryper upp mot gaveln, det är inte bra för styrkan när det försvinner material där.

Finns det lösningar på det?

Byte av läpp är mycket jobb, och det gör man ju inte förrän den är helt slut.

Skulle man kunna lägga i en bit vägstål i hörnet och svetsa på ordentligt?
Värsta som kan hända är väl att det nöts ner alldeles för fort eller ramlar av?

Kan man minska slitaget på hörnen med någon sorts pålägg så skulle ju läppen slitas mer jämnt, alltså att slitaget på mitten kommer ifatt kanterna.

Gjorde en skiss för att visa hur jag tänker.
Detta svetsar man ju på enkelt utan för mycket jobb.
Är sugen att testa!

Att däremot bygga tillbaka hörnen med svets, det går ju inte.
Dessutom är ju svetsen mjukare än läppen, skulle bara slitas ner ju...

Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

fretchi

#29 » 08:26:29, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lägga något under skäret på en planerskopa lär ju göra dess planeringsegenskaper rätt skitdåliga. Hellre då skära ut och lägga ovanpå skäret.
Men vanligast brukar väl vara att man låter skopstålet sticka ut en bra bit utanför gaveln och svetsar ett slitstål på framkant skopgaveln också.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ludde eriksson

#30 » 09:12:33, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går nog att svetsa på skäret också, men ingen kallsvets där!
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se