Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Få isär tiltcylinder

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

luddovitch (trådstartaren)

#1 » 07:23:34, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har lite strul att få isär en tiltcylinder till en Rototilt R3. Är det någon som har haft isär o kanske har lite tips? Låsringen har jag lyckats gänga upp men delen som sitter under, som jag antar också är gängad vill inte röra sig. Cylindern ska isär för riktning/byte av kolvstång.

Jag länkar en sprängskiss samt bild på cylindern:

https://parts.rototilt.com/AssertWeb/sv/Rototilt/PartAssembly/10337?asset-id=153

https://ibb.co/ZXwcDqC
luddovitch
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:37, 15-11-2022



Sparrow

#2 » 12:02:00, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl kolvstyrningen som sitter under, brukar inte va gängad. Kräver nog en del kraft att dra ut den, sätt fast cylindern o försök dra i kolvstången med nåt block lr liknande.
Senast redigerad av Sparrow 15:39:49, 05-04-2023, redigerad totalt 1 gång.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

mats k

#3 » 12:47:01, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft isär min på en RT20B, förmodligen samma.
Om jag minns rätt så sitter det en låsring som sitter i ett spår måste pillas bort, syns dåligt på sprängskisserna.
mats k
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:20, 15-03-2011
Ort: Getinge, Halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: New Holland 6640 -98
Volvo EC 55C - 08
John Deere LT 190 -08
BM Victor 230 - 56

luddovitch (trådstartaren)

#4 » 14:43:12, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats k skrev:Haft isär min på en RT20B, förmodligen samma.
Om jag minns rätt så sitter det en låsring som sitter i ett spår måste pillas bort, syns dåligt på sprängskisserna.


Hmm.. Ja ser ut att vara samma princip på en RT20B när jag jämför sprängskisser. Men någon låsring lyckas jag inte hitta, vart skulle den sitta isåfall? Jag har som sagt bara lyckats gänga upp låsringen lite: https://ibb.co/h7GP77Q
luddovitch
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:37, 15-11-2022

akkamaan

#5 » 15:05:13, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

luddovitch skrev:
mats k skrev:Men någon låsring lyckas jag inte hitta, vart skulle den sitta isåfall? Jag har som sagt bara lyckats gänga upp låsringen lite: https://ibb.co/h7GP77Q

Försöker vara kreativ här. Har så klart ingen erfarenhat av just den här typen av cyliinder med mantel-oket på cylinderlocket.
Låsringen ser ut att fungera som en kontramutter och då behöver den ju bara lossas nåt kvartsvarv. Och med kontramutter så lär det ju inte behövas/vara nån annan låsning och det borde ju bara vara att skruva av cylinderlocket, eller bättre, skruva ur cylindern ur locket med en kedjetång ute i änden (??)
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#6 » 15:12:30, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att låsa fast cylinderröret i ett skruvstycke som jag ser att du gjort på en av bilderna är inte nåt jag skulle rekommendera då det lätt kan ge permanenta skador och orsaka att inte kolven går fritt eller att en lätt nästan osynlig ovalitet på på cylinderröret gör att inte kolvtätningen tätar som den ska
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

luddovitch (trådstartaren)

#7 » 13:58:34, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
luddovitch skrev:
mats k skrev:Men någon låsring lyckas jag inte hitta, vart skulle den sitta isåfall? Jag har som sagt bara lyckats gänga upp låsringen lite: https://ibb.co/h7GP77Q

Försöker vara kreativ här. Har så klart ingen erfarenhat av just den här typen av cyliinder med mantel-oket på cylinderlocket.
Låsringen ser ut att fungera som en kontramutter och då behöver den ju bara lossas nåt kvartsvarv. Och med kontramutter så lär det ju inte behövas/vara nån annan låsning och det borde ju bara vara att skruva av cylinderlocket, eller bättre, skruva ur cylindern ur locket med en kedjetång ute i änden (??)
Bild


Det känns ju logiskt att den ska ut på det viset, dvs skruvas ut. Jag har försökt skruva ut den med kedjetång nu med rejält med kraft, även värmt locket ordentligt om det skulle sitta loctite på gängorna men utan att lyckas. Den jag provar att ta isär är en tiltcylinder som vi redan bytt mot en ny tidigare så denna kan jag vålda rejält på. Men lutar nog åt att köpa en ny denna gången också... Men tack för tipsen iaf :smile:

1 person gillar det här inlägget.
luddovitch
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:37, 15-11-2022

Michael Meier

#8 » 06:33:51, 06-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är tätning och arbetstid så kostsamt idag att man överlag lättare väljer kartongny hydraulcylinder?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se