Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Hur kopplar man ihop grävaggregatet och traktorn?

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera grävredskap och -fästen här

Medelsnotr (trådstartaren)

#31 » 12:29:53, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Men har du inga stödben som den står på när du gräver?


Jorå, de åker ut rakt ner, så att man kan komma precis in till husväggen när man dränerar, tex

Stridis2 skrev:Att lyfta aggregatet är den snälla belastningen för traktorn. Även om det står på stödben så får man ett kraftigt drag i tryckstångsfästet när man försöker lyfta tungt (alltså när man gräver). Men jag tror att de mest elaka påkänningarna på traktorn får man när man gräver på sidan. Ju längre ut desto värre påkänningar. Då får man en nedåtgående kraft i ena lyftarmen medan en lyftande kraft i den andra, plus en kraftig sidobelastning på tryckstångsfästet.


Går det att gissa hur tungt man kan lyfta med skopan för att tryckstångsfästet ska hålla, eller blir det bara att leva på hoppet?

Mikkel skrev:Hittade denna video, verkar vara ungefär samma aggregat där ser man hur lyftarmarna är infästa och att det är hydrauliska stödben, se 2:45. Medelsnotr kan nog berätta om det är samma


Det är exakt samma! Förutom att trepunktsfästet ser annorlunda ut. Det är det som gjort mig förvirrad när jag letat efter bilder och manualer, för alla verkar ha "klykor" för lyftarmarna och inte utstickande plåtbitar som på min.

Provar youtube-funktionen för ett annat exempel:
Medelsnotr
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:42, 18-08-2023
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24 -1954



Berntson

#32 » 13:49:46, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med holkar att sticka in lyftarmarna i borde dem hjälpa till så att inte all belastning kommer
på toppstångsfästet.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

v240tic

#33 » 14:24:41, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

toker

#34 » 15:30:05, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur hållbart övre fästet är men min far hade nån äldre Fergusson dom körde hö med på hösvans och det hände rätt ofta att den lyfte framhjulen när dom lastat lite väl mycket men den höll i alla fall.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#35 » 15:33:28, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller toppstångs fästet skulle det gå att att göra en konstruktion som som skruvas i skruvarna som håller stolen ovanpå bakaxeln och i fästet till toppstången.
Bild
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

wol

#36 » 22:41:50, 25-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kan se så är det bara själva tappen där lyftarmen skall sitta som saknas det finns sådana tappar 22mm eller 28mm att köpa. Jag såg i ett tidigare inlägg att någon redan påpekat detta.
Om jag förstår konstruktionen rätt då är toppstången stumt monterad i grävaggregatet och lyftarmarna bara är till får att balansera upp det. Det känns som en farlig konstruksjon då all belastning blir i toppstångs fästet på traktorn och dessutom i alla riktningar. Det kommer ju att bli betydligt mer påkänningar i det fästet än dom tryck och dragbelastningar som det utsätts för vid användning av vanliga redskap till traktorn.
Det finns några gamla trådar där det har varit uppe lite olika förslag och sätt att montera ett grävaggregat på en traktor.
Egentligen finns det bara ett bra sätt att montera det på och det är att strunta i trepunktsfältet och bulta fast det direkt i traktorkroppen.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se