Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Hur kopplar man ihop grävaggregatet och traktorn?

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera grävredskap och -fästen här

Medelsnotr (trådstartaren)

#1 » 10:54:29, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har en Volvo T24 och ett grävaggregat vid namn BHSM 175. Det har suttit på en modernare traktor innan, så infästningen ser inte bekant ut för mig.

1. På bilden sticker det ut två plåtar med hål i, och jag vet inte hur man ska fästa de i dragarmarna. Det verkar sita "klykor" längst in på aggregatets balk som de ser ut att passa mycket bättre i, men jag vet inte om jag bör skruva bort "ramen" som sitter där nu. De svarta stöttorna verkar gå att montera där bredvid, men hydraulpumpen har inget fäste längre in.

2. Vikten typ av tapp eller sprint behöver jag i så fall?

3. Någon sa att man kan sätta hydraulpumpen direkt på kraftuttaget istället, och det vore skönt att slippa sitta precis ovanför en roterande axel, men jag förstår inte hur man gör en sån montering, när det är hane-hane.




Bild

Bild
Medelsnotr
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:42, 18-08-2023
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24 -1954



magloman

#2 » 11:58:53, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är grävaggregatet gjord för att sitta i trepunkten så ska det ju passa direkt.

I annat fall får du ju konstruera något. Beroende på hur kraftigt det är så kanske man ska göra en ram under hela traktorn att sätta det i. Så är alla tidiga rövhackor uppbyggda. Kräver ju lite verktyg och material.

Vad väger aggregatet och vad lyfter traktorn i trepunkten?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#3 » 12:15:38, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det inte vanligt 3 punkt fäste på själv aggregatet om man tar bort den svarta armen som sticker ut och 2 röda plåtar i nederkant fast pumpen verkar sitta på den delen också.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Medelsnotr (trådstartaren)

#4 » 12:33:46, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det verkar vara ett vanligt trepunktsfäste längst in. Men fästet till pumpen ser ut att bli i vägen för dragarmarna

Bild

De svarta stängerna kanske är den "subframe" som den här varningen avser

Bild
Medelsnotr
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:42, 18-08-2023
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24 -1954

mccormic

#5 » 12:52:35, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du monterar bort den svarta delen & den röda ramen med 3 bultar på var sida där hydraulpumpen sitter.
Borde det inte då passa?
Dock måste du hitta på en lösning för hydraulpumpen.

Skickat från min 21081111RG via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

magloman

#6 » 13:44:42, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Weimer har nog grejer så du kan få pumpen att sitta på ditt kraftuttag sen.

Men försök få själva aggregatet monterat på traktorn först. Ta bort pumpen så den inte är i vägen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#7 » 15:10:46, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vart aggregatet är i från men många kina traktorer har 1000 varvs kraftuttag så du bör kanske kolla upp vilken hastighet det är tänkt att snurra annars finns ju växellådor men då blir det inte lika enkelt och billigt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#8 » 15:41:45, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för diameter på hålet där kroken till spännbandet sitter? Möjligen skulle du kunna köra igenom ett rundjärn där att sätta dragarmarna på. I så fall kan du få det monterat men en annan sak är om traktorn orkar lyfta. Det är ingen märkvärdig lyftkraft på den där så du kan få problem, även om du rensar bort det där extra joxet och får den lite närmre.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Toost

#9 » 15:42:21, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

de borde väl ha nån form av dokumentation ?
https://www.energishop.se/product/bakgr ... -cm-skopa-
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mikkel

#10 » 16:21:30, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte bara sätta två liknande denna i "tomma" hålen längst ut på röda armarna (där det sitter ett spännband)?
tex denna på Lantmännen Maskin för en hundring/st
https://shop.lantmannenmaskin.se/dragar ... at-2-s-203
denna på bilden är Kellfris till Balspjut.
Kolla hur stort hålet är och vad du har för dimension på hålen i traktorns lyftarmar, kat 1, kat 2, kat3 ?
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Göran Ekman

#11 » 17:54:25, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En t24 är en väldigt liten traktor,här finns det lite tekniska data.
https://konedata.net/traktorit/volvo-bm ... 5bm-24-25/
När man monterar grävaggregat som är anpassad för Valtras kryss traktor (X, Xm) då monteras det någon form av förstärkningsbalkar som grävagreggatet monteras fast i.
Det är en i mina ögon en väldigt klen trepunkts lyft på den traktorn.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

toker

#12 » 18:01:11, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kan egentligen hända menar du att det är så pass svagt att det kan gå sönder nått under förutsättning att lyften orkar lyfta aggregatet borde det väl funka hyffsat eller ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Medelsnotr (trådstartaren)

#13 » 18:59:51, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mccormic skrev:Om du monterar bort den svarta delen & den röda ramen med 3 bultar på var sida där hydraulpumpen sitter.
Borde det inte då passa?
Dock måste du hitta på en lösning för hydraulpumpen.

Skickat från min 21081111RG via Tapatalk


Jo, jag tänkte det först också, men det vore skönt om jag slapp borra nya hål till hydraulpumpen osv som första alternativ. Fästena längst in har bara 20mm hål också, men man kanske får använda samma sprint som till tryckstångsfästet isf?

toker skrev:Vet inte vart aggregatet är i från men många kina traktorer har 1000 varvs kraftuttag så du bör kanske kolla upp vilken hastighet det är tänkt att snurra annars finns ju växellådor men då blir det inte lika enkelt och billigt.


Ja, det vore jobbigt. Är det enda som händer att den gräver långsammare annars?

Bygert skrev:Vad är det för diameter på hålet där kroken till spännbandet sitter? Möjligen skulle du kunna köra igenom ett rundjärn där att sätta dragarmarna på. I så fall kan du få det monterat men en annan sak är om traktorn orkar lyfta. Det är ingen märkvärdig lyftkraft på den där så du kan få problem, även om du rensar bort det där extra joxet och får den lite närmre.


Det verkar vara 28mm. Det står en stor varning att man inte får försöka lyfta aggregatet, utan det ska bara "hänga". Blir det problem ändå tro?

Toost skrev:de borde väl ha nån form av dokumentation ?
https://www.energishop.se/product/bakgr ... -cm-skopa-


Jag har en manual, men fästet ser helt annorlunda ut i den. Och det enda som står är typ "anslut dragarmarna till grävaggregatets fästen". Men jag såg nu att han i den här filmen har monterat de svarta armarna ett hål ovanför, och satt dragarmarna i de hålen nedanför istället (också bara 20mm på min): https://youtu.be/mK1ALUzLw28 Fästet ser "bara lite" annorlunda ut där, jämfört med manualen.

Mikkel skrev:Kan du inte bara sätta två liknande denna i "tomma" hålen längst ut på röda armarna (där det sitter ett spännband)?
tex denna på Lantmännen Maskin för en hundring/st
https://shop.lantmannenmaskin.se/dragar ... at-2-s-203
denna på bilden är Kellfris till Balspjut.
Kolla hur stort hålet är och vad du har för dimension på hålen i traktorns lyftarmar, kat 1, kat 2, kat3 ?


Det här verkar vara en smidig lösning! Lyftarmarna har 22mm och hålen är 28mm. Vet du om det finns såna adaptrar?

Göran Ekman skrev:En t24 är en väldigt liten traktor,här finns det lite tekniska data.
https://konedata.net/traktorit/volvo-bm ... 5bm-24-25/
När man monterar grävaggregat som är anpassad för Valtras kryss traktor (X, Xm) då monteras det någon form av förstärkningsbalkar som grävagreggatet monteras fast i.
Det är en i mina ögon en väldigt klen trepunkts lyft på den traktorn.
Göran i Norråmyra


Jo, det hade känts bra att förstärka traktorn på sikt, oavsett. Men det är lite tids- och penningbrist just nu. Det borde väl vara mest på tryckstången som påfrestningen hamnar, när aggregatet väl står på egna ben?
Medelsnotr
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:42, 18-08-2023
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24 -1954

mccormic

#14 » 20:03:17, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grundtanken med den uppsättning är nog att det sitter en typ av ram/fäste bak på traktor så att den blir stumt monterat?
Har sett det på typ mindre kubota, solis m,m på dom modellerna.

Skickat från min 21081111RG via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Göran Ekman

#15 » 20:56:00, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Vad kan egentligen hända menar du att det är så pass svagt att det kan gå sönder nått under förutsättning att lyften orkar lyfta aggregatet borde det väl funka hyffsat eller ?

Jag har inte klart för mig hur stor gräv aggregatet är och hur mycket belastning det blir på traktorn, när man flyttar det (aggregatet).
Traktorn kommer från en tid då det trepunktsbälte lyft var något nytt,undrar om det ens var standard på traktorn.
Hur mycket tål traktorkroppen?
Hur mycket tål toppstångs infästningen?
Är man medveten om att det man kör med ligger strax utanför det som är sprängsäkert, kan man ta det lite försiktigt.
Det var inga jätte prylar som hängdes bak på små traktorerna på den tiden.
Det kommer förhoppnings vis att växa fram en bild av hur är smartast att lösa det, tråden liksom mognar över tid på något vis.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se