Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Hur kopplar man ihop grävaggregatet och traktorn?

36 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera grävredskap och -fästen här

toker

#16 » 21:29:10, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Medelsnotr skrev:
mccormic skrev:Om du monterar bort den svarta delen & den röda ramen med 3 bultar på var sida där hydraulpumpen sitter.
Borde det inte då passa?
Dock måste du hitta på en lösning för hydraulpumpen.

Skickat från min 21081111RG via Tapatalk


Jo, jag tänkte det först också, men det vore skönt om jag slapp borra nya hål till hydraulpumpen osv som första alternativ. Fästena längst in har bara 20mm hål också, men man kanske får använda samma sprint som till tryckstångsfästet isf?

toker skrev:Vet inte vart aggregatet är i från men många kina traktorer har 1000 varvs kraftuttag så du bör kanske kolla upp vilken hastighet det är tänkt att snurra annars finns ju växellådor men då blir det inte lika enkelt och billigt.


Ja, det vore jobbigt. Är det enda som händer att den gräver långsammare annars?

Bygert skrev:Vad är det för diameter på hålet där kroken till spännbandet sitter? Möjligen skulle du kunna köra igenom ett rundjärn där att sätta dragarmarna på. I så fall kan du få det monterat men en annan sak är om traktorn orkar lyfta. Det är ingen märkvärdig lyftkraft på den där så du kan få problem, även om du rensar bort det där extra joxet och får den lite närmre.


Det verkar vara 28mm. Det står en stor varning att man inte får försöka lyfta aggregatet, utan det ska bara "hänga". Blir det problem ändå tro?

Toost skrev:de borde väl ha nån form av dokumentation ?
https://www.energishop.se/product/bakgr ... -cm-skopa-


Jag har en manual, men fästet ser helt annorlunda ut i den. Och det enda som står är typ "anslut dragarmarna till grävaggregatets fästen". Men jag såg nu att han i den här filmen har monterat de svarta armarna ett hål ovanför, och satt dragarmarna i de hålen nedanför istället (också bara 20mm på min): https://youtu.be/mK1ALUzLw28 Fästet ser "bara lite" annorlunda ut där, jämfört med manualen.

Mikkel skrev:Kan du inte bara sätta två liknande denna i "tomma" hålen längst ut på röda armarna (där det sitter ett spännband)?
tex denna på Lantmännen Maskin för en hundring/st
https://shop.lantmannenmaskin.se/dragar ... at-2-s-203
denna på bilden är Kellfris till Balspjut.
Kolla hur stort hålet är och vad du har för dimension på hålen i traktorns lyftarmar, kat 1, kat 2, kat3 ?


Det här verkar vara en smidig lösning! Lyftarmarna har 22mm och hålen är 28mm. Vet du om det finns såna adaptrar?

Göran Ekman skrev:En t24 är en väldigt liten traktor,här finns det lite tekniska data.
https://konedata.net/traktorit/volvo-bm ... 5bm-24-25/
När man monterar grävaggregat som är anpassad för Valtras kryss traktor (X, Xm) då monteras det någon form av förstärkningsbalkar som grävagreggatet monteras fast i.
Det är en i mina ögon en väldigt klen trepunkts lyft på den traktorn.
Göran i Norråmyra


Jo, det hade känts bra att förstärka traktorn på sikt, oavsett. Men det är lite tids- och penningbrist just nu. Det borde väl vara mest på tryckstången som påfrestningen hamnar, när aggregatet väl står på egna ben?

En sån här kan kanske funka ev får du slipa av den lite. https://www.afsa.nu/product/lankbult-kat-8

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



Medelsnotr (trådstartaren)

#17 » 21:41:28, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mccormic skrev:Grundtanken med den uppsättning är nog att det sitter en typ av ram/fäste bak på traktor så att den blir stumt monterat?
Har sett det på typ mindre kubota, solis m,m på dom modellerna.

Skickat från min 21081111RG via Tapatalk


Ja, det kan nog stämma! Föregående ägare hade en typ kubota. Mindre än min traktor, så han trodde att den "skulle nog funka perfekt". Tänkte inte på att det kanske kunde finnas andra fästanordningar än trepunktslyft; annars hade jag frågat mer.

Göran Ekman skrev:Jag har inte klart för mig hur stor gräv aggregatet är


Det väger 450kg och kan gräva 2 meter djupt, så det blir ju en vis hävarm beroende på hur långt ut från traktorn det hänger

toker skrev:En sån här kan kanske funka ev får du slipa av den lite. https://www.afsa.nu/product/lankbult-kat-8


Tack, den ser ju nästintill perfekt ut! Ingen större ekonomisk förlust heller, om det skulle skita sig.
Medelsnotr
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:42, 18-08-2023
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24 -1954

toker

#18 » 21:50:10, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns lite väl tufft för den traktorn att lyfta 450 kg på lyftarmarna för som det ser ut så kommer vikten hamna långt bak vilket gör det ännu värre men går ju alltid prova med en lång järnstång typ 1 meter lång armering eller dylikt genom hålen du tänkt satta bulten i och samtidigt genom lyftarmarna på traktorn och sen nånting till den övre infästningen och sen prova lyfta lugnt och försiktigt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#19 » 22:01:18, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder på hela grävaggregatet skulle underlätta, men mitt råd till alla som funderar på att montera grävaggregat på jordbrukstraktorer är att lägga ner idén att ha de fritt hängande i dragarmarna, du kommer bara att bli olycklig!
Dels är traktorn inte byggd för att ta sådan belastning som ett grävaggregat kan generera. Kommer fortfarande ihåg när jag var en liten parvel och en granne skulle hjälpa till att dra in träd med en wirekran. Han knäckte locket över lyftarmarna.
Även om traktorn håller så är nästa problem mycket större, och det är att du får ingen vikt neråt på aggregatet. Så fort du försöker trycka ner skopan i backen så lyfts aggregatet.
Bästa lösningen (i mina ögon) är att sälja aggregatet och köp en runtsvängande grävmaskin! :djaevul:
Näst bästa lösningen är att montera aggregatet stumt i traktorn, förslagsvis med några balkar som skjuts in i holkar som är bultade under bakaxeln.
Tredje varianten (vilket jag tror du har) är att toppstången är fast så den inte kan leda upp och ner. Då överför du lyftkraften från skopan till hela traktorkroppen, inte bara aggregatets egenvikt som håller emot då.

En av krafterna du måste ta med i beräkningen är vridkrafter när du svänger ut skopan åt sidan. Det var dessa som knäckte den vinschande David Brown jag berättade om tidigare.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Medelsnotr (trådstartaren)

#20 » 22:44:05, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, drömmen hade ju vart en riktig grävmaskin såklart! :grin: Det är bara mellanskillnaden på 50 000 som saknas. Fick gräva en brunn med bara spade i höstas, så förhoppningsvis går den här snäppet lättare än det, i alla fall.

Här är det hopfällt i "transportläget":

Bild

Men jag hittade också en video på aggregatet med en som far och studsar med skopan utfälld: https://www.youtube.com/watch?v=HKwke4ULmCg
Riktigt så våldsam hade jag nog inte tänkt vara, men han svingar stora stockar och stenblock också, så jag hoppas att man kan gräva lite jord med min traktor åtminstone. Nån sa att man skulle låsa fast toppstången i dragöglan med en kätting, så man inte lyfter hela aggregatet när man tar ett skoptag. Men det verkar inte hända i någon av videorna, så jag undrar om de svarta armarna fungerar som låsning
Medelsnotr
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:42, 18-08-2023
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24 -1954

mccormic

#21 » 06:35:23, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

T24 har 650 kg lyftkraft i dragstängerna, så lyfta bör den göra.

Sen får man ta den för den är, använda sunt förnuft och inte vara för våldsam som med en riktig traktorgrävare, det kan man inte jämföra med Det funkar gräva för husbehov.

Skickat från min 21081111RG via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

johaniskogen

#22 » 08:41:35, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.ikh.se/sv/maskin-och-trakto ... LYQAvD_BwE

Med liknande hylsa så kan du montera hydralpumpen direkt på ptotappen.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mikkel

#23 » 12:01:42, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle börja med att testa med att köpta två sprintar/bultar som toker hittade och se hur aggregatet fungerar på din T24.
Då ser du
- om den orkar lyfta på armarna (vilket den förmodligen gör)
- om hastigheten på kraftuttaget räcker eller om du behöver växellåda
- om det finns annat som gör att du behöver modifiera den

Mät hålen noggrant med skjutmått så du vet, men det har du kanske redan gjort.

Med en "hobby"-traktor och ett "hobby"-grävaggregat kan du göra "hobby"-jobb på tomten/gården och efter några år kanske du är sugen på en riktig grävare när plånboken tillåter. :driver:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Bygert

#24 » 12:55:05, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha tittat igen, tanken är nog inte att lyfta aggregatet med lyftarmarna. I stället lyfter man med stödbenen och passar in den svarta armen i tryckstångsfästet. Aggregatet blir då låst i höjdled och dragarmarna behövs bara för att hålla ordning på det i längsled.

Det är ju inte så våldsamt stort vad det ser ut men det jag skulle bekymra mig för är om tryckstångsfästet håller. Både vid transport och vid grävning får det ta mycket belastning och frågan är vad det tål.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Medelsnotr (trådstartaren)

#25 » 19:23:57, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mccormic skrev:T24 har 650 kg lyftkraft i dragstängerna, så lyfta bör den göra.

Sen får man ta den för den är, använda sunt förnuft och inte vara för våldsam som med en riktig traktorgrävare, det kan man inte jämföra med Det funkar gräva för husbehov.

Skickat från min 21081111RG via Tapatalk



Ja, det låter klokt. Jag ska försöka behålla respekten för krafterna!

johaniskogen skrev:https://www.ikh.se/sv/maskin-och-traktortillbehor/kraftoverforingsaxlar-och-delar/splinsade-axlar-adapters/splineshylsor?gclid=CjwKCAjwloynBhBbEiwAGY25dP1rCKsEAdSEpMNKVbdgO51Mps3UZb-bPO3qiNrCRXcy93tltcdkrRoC6LYQAvD_BwE

Med liknande hylsa så kan du montera hydralpumpen direkt på ptotappen.


Tack! Tänk vad det finns grejer. Jag gissar att man får bygga någon slags hållare till pumpen

Mikkel skrev:Jag skulle börja med att testa med att köpta två sprintar/bultar som toker hittade och se hur aggregatet fungerar på din T24.
Då ser du
- om den orkar lyfta på armarna (vilket den förmodligen gör)
- om hastigheten på kraftuttaget räcker eller om du behöver växellåda
- om det finns annat som gör att du behöver modifiera den

Mät hålen noggrant med skjutmått så du vet, men det har du kanske redan gjort.

Med en "hobby"-traktor och ett "hobby"-grävaggregat kan du göra "hobby"-jobb på tomten/gården och efter några år kanske du är sugen på en riktig grävare när plånboken tillåter. :driver:


Det låter som en plan! :thumme: Förhoppningsvis blir det också mer "hobby"-njutning att gräva med aggregat istället för spade

Bygert skrev:Efter att ha tittat igen, tanken är nog inte att lyfta aggregatet med lyftarmarna. I stället lyfter man med stödbenen och passar in den svarta armen i tryckstångsfästet. Aggregatet blir då låst i höjdled och dragarmarna behövs bara för att hålla ordning på det i längsled.

Det är ju inte så våldsamt stort vad det ser ut men det jag skulle bekymra mig för är om tryckstångsfästet håller. Både vid transport och vid grävning får det ta mycket belastning och frågan är vad det tål.


Ja, det är jag lite rädd för också. Det ser inte jätte-överdimensionerat ut, och det blir nog en del påfrestning. Lagom roligt att sitta ovanpå om fästet smäller av, och hela aggregatet tippar ner i schaktet


Bild
Medelsnotr
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:42, 18-08-2023
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24 -1954

bert

#26 » 20:15:54, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men har du inga stödben som den står på när du gräver?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Stridis2

#27 » 22:21:49, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lyfta aggregatet är den snälla belastningen för traktorn. Även om det står på stödben så får man ett kraftigt drag i tryckstångsfästet när man försöker lyfta tungt (alltså när man gräver). Men jag tror att de mest elaka påkänningarna på traktorn får man när man gräver på sidan. Ju längre ut desto värre påkänningar. Då får man en nedåtgående kraft i ena lyftarmen medan en lyftande kraft i den andra, plus en kraftig sidobelastning på tryckstångsfästet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mikkel

#28 » 23:56:08, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade denna video, verkar vara ungefär samma aggregat där ser man hur lyftarmarna är infästa och att det är hydrauliska stödben, se 2:45. Medelsnotr kan nog berätta om det är samma
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

toker

#29 » 08:15:42, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vilja ha nått likande men ville nog ha aggregat så man når spakarna inifrån traktorn och då kan aggregatet placeras närmare traktorn då blir det lite smidigare och lättare att lyfta. Nackdelen att man får sitta vriden i stolen kan jag ta för kommer inte köra flera timmar utan mest ta bort nån sten som är i vägen och nått liknande och det funkar ju ok sitta bakvänd och köra skogskran.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

bert

#30 » 11:14:35, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får du nog göra som på skogsvagnen att du får ha ventilpaket löst och fästa på traktorn och förlänga slangarna sen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: daromer och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se