Sida 1 av 1

Snabbfäste utan glapp

InläggPostat: 10:29:36, 26-06-2007
av Bosse_A
Hej!
Idag försågs maskinen med en ny axeltapp och nya bussningar för snabbfästet. Förut slängde planerinsskopan som en slänggunga, men nu rör det sig bara lite i tiltfunktionen.
Vi köpte axel av typ SS2142 som är Centerless-slipad axel ToI IT h8 280. Är detta ett lämpligt stål? Eller vilket stål använder ni i axeltappar för grävmaskiner?
Bussningarna är Kubota original.
Hälsningar
Bosse

Sv: Snabbfäste utan glapp

InläggPostat: 13:37:54, 26-06-2007
av dogen
Vad gick ingreppet på?

Mitt snabbfäste och planeringsskopa var nytt då jag fick maskinen, men jag tycker det slänger rätt bra ändå. Förmodligen är det bara jag som är ovan hur det brukar vara.

Re: Sv: Snabbfäste utan glapp

InläggPostat: 14:05:30, 26-06-2007
av Bosse_A
dogen skrev:Vad gick ingreppet på?
Mitt snabbfäste och planeringsskopa var nytt då jag fick maskinen, men jag tycker det slänger rätt bra ändå.

Axeln kostade ung 200 kr sågad. Sedan svarvade vi till ändarna så att de blev släta och ena axeländan fick en något rundad kant. Axelns andra ända försågs med Lennhoffs axelhållare genom svetsning. Bussningarna kostade 250:- st och är Kubota original.
Själva fästet och planeringsskopan var inget glapp i utan det var snabbfästets infästning på stickan som glappade (sliten axel och slitna bussningar).

Sv: Snabbfäste utan glapp

InläggPostat: 20:17:21, 28-06-2007
av Bosse_A
Igår grävde jag med det glappfira fästet och det var stoor skillnad mot förut. Att skaka ur skopan var ju en enkel match tidigare, men ny fanns inte någon skakfunktion längre. Efter det ihärdiga regnandet klabbade en leraktig massa sig fast i skopan och jag kunde inte tömma den ordentligt. Innan jag ställde undan maskinen fick jag spola av skopan invändigt så att den inte var halvfull med jord. Trots detta problem är jag mycket nöjd med den glappfria funktionen.

InläggPostat: 22:16:49, 28-06-2007
av Robban_C
Det ska inte vara helt glappfritt!
Men det behöver ju inte heller vara så att skopan slår frivolter.