Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Skopval-dikning/rensning?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera grävredskap och -fästen här

hornet (trådstartaren)

#1 » 23:49:12, 10-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vilka skopor skulle ni rekommendera till nydikning/dikesrensning på åkermark resp skog?
Har lejt grävare för detta tidigare o han använde tandad planeringsskopa.Såg faktiskt lite knöligt ut att få till botten o slänter.
En begad profilskopa har införskaffats och där det går att grensla torde väl detta vara enklaste alternativet.Är denna skopa helt oanvändbar där dikesbredden omöjliggör grensling?Bör rotortilten plockas bort?
Hur grova stubbar klarar man med en profilskopa?
Har funderat på Abelcos största planeringsskopa med S60-fäste(måste byggas om till B20),men jag undrar om det finns bättre alternativ?

Skulle behöva en "dikning for dummies" men den titeln saknas i hyllan,så kanske någon skulle kunna bistå med lite råd i grävteknik?

Blev några frågetecken här och en del rätar säkert ut sig när man väl börjat,men fråga är ju gratis..

/Hornet
hornet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:37, 20-07-2007



Ingvar

#2 » 07:59:57, 11-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer säkert få många olika tips här framöver, men här är min reflektion.. Grävde 13 km öppna under ett år på åttiotalet, allt med profilskopa, helt slät utan tänder. Det blir ju kanonfina diken, släta och fina så det tar ett tag innan dom växer igen. Eftersom den saknade tänder så var den inget vidare till stubbar och sånt, är ju lite klena också, så man får nog sansa sig lite. Problemet när du inte kan grensla ett dike med en runtomsvängande grävare, blir ju att man försöker gräva med svängmotorn, och det orkar den inget vidare... och profilskopan funkar bäst när den får gå precis rakt som det är tänkt, körde sen en del med BM 646 och grävelegant, men redan den lilla vinklingen gjorde att man fick se upp lite mer tyckte jag för att få det snyggt. Så det bästa är ju som vanligt...rätt skopa till rätt ändamål... :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C

#3 » 08:04:10, 11-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

hornet skrev:... nydikning/dikesrensning ...

Dikesrensning:
Kan du stå parallellt med diket och gräva med vanlig planerskopa? Rätt vanlig metod för rensning.

Nydikning:
Kan du "grovgräva" med vanlig skopa och sen köra en resa till parallellt med planerskopan?
Kanske inte lika rationellt som en profilare men en profilare kostar en slant och kanske inte kan motiveras till ett mindre jobb. Jag vet ju inte hur mycket dikning du har att göra?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

hornet (trådstartaren)

#4 » 23:29:13, 11-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren! Det är mycket diken som borde åtgärdas.. Iaf mer än 13km,så det lär ju ta några år om det ska göras på fritiden.
Mest akut är igensatta åkerdiken och en profilskopa är inköpt.Ett antal nya trummor ska ned,så en gräv-eller planeringsskopa måste till hursomhelst.

Tänker faktiskt fuska och gräva nya diken bredvid de gamla,stubbfyllda(vilket man egentligen inte får).Tror det är både enklare o snabbare.Dessutom blir man av med lite massor i det gamla o slipper köra undan en massa uppbrutna stubbar.

Det kanske ger sig självt,men varför går det bra att stå parallellt med planerings-men uselt med profilskopa?

/Hornet
hornet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:37, 20-07-2007

Robban_C

#5 » 00:20:11, 12-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Parallellt:
Planerskopans botten är 1,5-2 meter. Alltså gräver du 1-1,5 löpmeter per cykel när du bara ska rensa.
Tänk dig själv att stå bredvid och gräva med profilen. Hur skulle det gå till?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ingvar

#6 » 08:41:25, 12-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så stora stubbar då? Tycker nog att din ide om att gräva nya diken bredvid är lite sådär :???: Dels så minskar du ju arealen, dels så blir det ju en nydikning i princip, och då är det ju genast rätt mycket massor som ska ösas. Om dom gamla är så igensatta så borde det ju gå bra att grensla, och då gräver du ju klart mest rationellt med profilen.
Och som sagt...varför det inte går bra att stå paralellt när du gräver med profilen...det kommer att ge sig ska du se.. :smile: :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

hornet (trådstartaren)

#7 » 22:02:21, 12-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arealförlust blir det bara tills man hunnit fräsa över det gamla diket.Då blir det åkermark igen.Med lite fibertillskott..
2,8 meters arbetsbredd och traktor på 360hk så tror jag det går snabbare än att bryta upp och köra undan stubbarna.
Fräsen drar ut massorna en del,så kanske blir det inte så mycket att köra bort.
Vet inte(ännu) hur besvärligt det är att bryta upp grova stubbar med mellanstor grävare och ovan chaffis.

/Hornet
hornet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:37, 20-07-2007

tomten

#8 » 20:51:36, 14-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu vet ju inte jag vad det är för typ av jord och hur blött det är där du tänker gräva men min erfarenhet av dyrlika övningar säger att i princip alla typrer av profilskopa jag sett är allderlnes för "vass" = dikeskanterna blir för branta och diket gäggar i hop mycket fortare än om man tägger ut brädden en bit i toppen så kanterna håller i hop. nu menar säkert många att man tappar så mycket areal på det sättet men i praktiken blir det inte så farligt, man vågar helt enkelt köra närmare dikeskanten om den håller i hop och är jämn istället för att vara mjuk och full med mini-raviner där kanten rasat ner i diket.

i princip all dikning jag varit inblandad i dom senaste åren har vi jort med planeringsskopa antingen från sidan eller genom att gränsla diketom det varit nog litet/tort men som sagt det har fungerat bäst hos oss på dom marker vi har och det behöver ju inte stämma i hela landet =)
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

hornet (trådstartaren)

#9 » 22:38:32, 14-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller helt med ang flacka dikeskanter,särskilt på större diken.Har ett par ställen där leran flytit ut o kanten rasat.Verkar besvärligt att få till dessutom.Trodde faktiskt de flesta profilskopor hade en profil lämplig för dikning.
Flera firmor erbjuder måttbyggda skopor vilket vore det bästa.Då får man en som passar.Lite dyrt dock..

Blir det inte besvärligare att gränsla o gräva med plan.skopa?

/Hornet
hornet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:37, 20-07-2007

Robban_C

#10 » 23:08:40, 14-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grenslandet förutsätter ju givetvis att planeringsskopan kan tiltas. I övrigt ser inte jag några problem i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ingvar

#11 » 23:20:03, 14-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag håller med om att många profilskopor ger för branta kanter..den jag använde var ca 90 grader, och det blev ganska lagom tycker jag.. :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

hornet (trådstartaren)

#12 » 23:55:25, 14-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

90 grader låter ganska brant, om det inte var täckdikning förstås.. :smile:

/Hornet
hornet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:37, 20-07-2007

Ingvar

#13 » 10:32:02, 15-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske uttryckte mig lite otydligt... :lmao: Ta en post-it lapp och håll framför dig...........så vrider du den lite så en spets är neråt...där har du profilen...så kapar du av lite längst ner så får du bottenbredden som var ca 30 cm.... :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

hornet (trådstartaren)

#14 » 15:55:25, 15-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo,jag förstod nog att du menade 45grader.Gjorde mig bara lite lustig.
Jag tror skopan jag köpt(osett) har lite flackare profil än 45.

/Hornet
hornet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:37, 20-07-2007

tomten

#15 » 20:26:06, 15-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo vi började mde en skopa som gav ca 45 graders lutning men det fungerade inte där vi var och grävde i vår enligt markägaren hadde dom provat det tidigare och med samma resultat så vi la ut brdden tills vi hadde nästan halva den vinkeln eller rättare sagt vi hade ca 25 grader. nu bör det ju sägas att det var extremt dålig mark på det stället och det såg helt vansinnigt ut när vi var färdiga. ca 4 meter brett och just över metern djupt så liknade diket mer en djup svacka än ett dike men det blev faktiskt helt perfekt i slutändan

nu var ju det som sagt ett extremfall men offtast så bör man nog försöka få flackare kanter än 45 grader om dom ska hålla och den lilla mark man förlorar är försummbar i dom flesta fall skulle jag tro

om det dessutom ska gå betande djur över dikena är det nog något i den stilen man får köra med för att dom inte ska bli igentrampade eventuelt ännu bredare fast då bör man ju nästan dika med bandtraktor...

jo jag menade en hydraulisk planeringsskopa alternativt rototilt och fast planeringsskopa, föresten så kan jag inte minnas att jag över huvudtaget sett nån använda en fast planeringsskopa utan rototilt.

går man från sidan duger ju en tandskopa att dika med om det är mycke sten och stubbar... iofs duger ju nästan vad som helst då... men hydraulhammare, pulveriserare, tjälkrok, pallgaflar mm kan ju vara lite olämpligt ur ren efekrivitetssynpungt... men gillar man att :driver: så kan det ju fungera de me...
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se