Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Grip med snabbfäste, kanske rotation och genomföring?

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera grävredskap och -fästen här

prosten (trådstartaren)

#31 » 23:11:01, 29-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Vad är det du tänkt dig hantera mest med gripen?


Nu kommer jag mest att hantera sly/ris samt mindre träd. Både sådant som redan "ligger ner" och en del som står på rot.
Men har inte nu några "större områden" att hantera utan det hela får nog i detta läge ses som ett hobbyprojekt med liten budget.
Är dock grymt sugen på att få köra lite... ;-)
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07



prosten (trådstartaren)

#32 » 22:16:22, 26-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att uppdatera en gammal tråd!

Jag beställde till slut ett kryss (kors?) fäste. Valet föll på thorens i kil. Så här såg det ut när jag fick det:

Bild

Kan möjligen tycka att plåten borde varit lite större vilket framgår lite tydligare på bilden nedan. I så fall så att plåten fäster i bägge grindfästena. Men jag hoppas och tror det håller "thorens" verkar ju veta vad de gör och har goda rekomendationer.

Bild


Givetvis fick man prova att grinden satt stabilt i snabbfästet och det gjorde den!


Bild


Eftersom jag skall borra hål för att fästa in gripen själv så la jag gripen ovanpå fästet för att markera upp hålbilden:


Bild


....och så här blev resultatet.

Bild



I morgon skall det borras och förhoppningsvis provköras! :-)
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Turbodiesel

#33 » 22:46:58, 26-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, varför så liten plåt?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

prosten (trådstartaren)

#34 » 00:51:08, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte det var dags att uppdatera tråden med som började med mitt "gripfynd", då det hänt en del med min grip sedan senast.
Eftersom jag vet att alla på maskinisten älskar bilder så gödslar jag på med rejält med bilder nedan! :hurra:


Det var ganska länge sedan nu, men så här blev iaf resultatet med korsfäste och grip monterat. Nu när jag har kört ett tag så kan jag faktiskt ifrågasätta mitt val av att lägga ut extra för korsfäste. Den enda gång jag skulle ha behov av att vrida gripen ett halvt varv är ifall jag skall fälla/välta något större träd. Det kommer jag förvisso att göra framöver, men så här i efterhand kan jag nog tycka att det räckt med ett "enkelt" fäste.

Bild


Tyvärr blev lyckan kortvarig då det inte dröjde länge förän "staget" som satt parallet med cylindern gick av. Möjligen var det slitet, möjligen var det jag som var för "våldsam" med tanke på att gripen nu sitter på en grävmaskin.
Bild

Ser man på brottet (på bilden nedan har det blivit lite demolerat efter brottet) så verkar det som om staget "dragits isär"...
Bild

Fick gå till en verkstad för att få det lagat. Köpte även en ny bussning då den var rejält sliten. Är faktiskt lite tveksam till hela konstruktionen då det blir stora sidokrafter och det märktes inte bara på bussningen, det var ganska mycket glapp i övriga delar och fästen för bussningar hade vridit sig lite de med. Fast det glapp som var/är i gripen var inget man märkte av när man körde.
Här är staget lagat och förberett för målning:
Bild

Grundmålad:
Bild
Gulmålad:
Bild
Monterad och redo för action!!!:
Bild



....och nu trodde jag att jag ÄNTLIGEN skulle få göra lite jobb, men det dröjde någon timme så small staget av direkt i svetsen:
Bild
....svetsen var helkass och hade inte "brunnit igenom".
...tillbaka till verkstaden där de konstaterade att det var deras fel. Han som gjort svetsen jobbade visst inte kvar längre... :uupps:
Men förutom att alltid göra rätt så är det näst bästa att fixa de fel man gjort och de gjorde en ny lagning där de tog bort gammla svettfogarna och dessutom svetsade dit ett plattjärn som extra förstärkning:
Bild
....utan kostnad. :thumme:


Måla igen, denna gång utomhus:
Bild
Bild

...och nu har jag kört riktigt försiktigt, men än så länge håller det ihop och jag måste säga att en grip är bra till mycket!

Bild
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

stegmaster

#35 » 02:07:13, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Usch, det var mycket eländet. :sad:
Har just beställt en grip själv av liknande type (inte risgrip), med vanlig s-40 fäste.(Kts minsta proffsmodell 0,25)
Min har fäste vriden 90 grader motsvarande din på bilden ovan, då jag ska lyfte stockar från horisontalt til vertikalt (mata stockar i tratten på en Igland vedprocessor).
Ville egentlig haft med rotor, men då blev det mer en dubbla priset, så det blev inget av det. :???:
Håller gripen för at svänga maskinen, med gripen i bakken(som man gör med en skopa)???



Bild
Originalets URL: http://finncdn.no/dynamic/480w/2013/4/vertical-3/22/4/405/528/14_1078739055.jpg
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

prosten (trådstartaren)

#36 » 02:30:22, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Usch, det var mycket eländet. :sad:

Håller gripen för at svänga maskinen, med gripen i bakken(som man gör med en skopa)???



Jo, när "staget" gick av andra gången efter lagning och målning, blev jag lite ledsen.... :aaargh:
Jag hade precis provkört lite och allt fungerade perfekt och jag skulle helt enkelt bara ställa ner gripen "på backen" i öppet läge för att gå hem för dagen och precis då small den av.... ingen bra avslutning på den dagen....
...fast nu har jag lärt mig att montera på och av det staget ganska snabbt... . :???:

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår frågan... Men det är inga problem att lägga maskinens vikt på gripen och ex. lyfta upp maskinen, om gripen är _stängd_.
När den är stängd så tas belastningen upp på ett annat vis än när den är öppen. På gripen jag har är det just staget som belastas när den är öppen och jag TROR att det borde gå bra att lägga full last på den även i öppet läge, men just nu väljer jag att köra försiktigt ett tag framöver...
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

stegmaster

#37 » 10:04:40, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

prosten skrev:
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår frågan... Men det är inga problem att lägga maskinens vikt på gripen och ex. lyfta upp maskinen, om gripen är _stängd_.
När den är stängd så tas belastningen upp på ett annat vis än när den är öppen. På gripen jag har är det just staget som belastas när den är öppen och jag TROR att det borde gå bra att lägga full last på den även i öppet läge, men just nu väljer jag att köra försiktigt ett tag framöver...

Ok, tack for det. :grin:
Det var just det jag undrade på. :thumme:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

prosten (trådstartaren)

#38 » 11:35:27, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får bumpa min gammla tråd efter 6 år! :)
(och säga hej till forumet efter ett litet uppehåll)

Blev en liten renovering av min gammla grip av två anledningar, dels så hade ett cylinderfäste lossnat (axeln som går igenom cylinderögla och grip) och dels så läckte cylindern lite för mycket. Det var riktigt jobbigt att hitta reservdelar, då jag fortfarande inte har lyckats få fram exakt modell, men i slutändan så visade det sig att verkstaden som hjälpte till att fixa cylindern hade rätt packningar i "lager".

Passade på att måla med tvåkomponentsfärg och så här blev resultatet:

Bild
Bild

Ett problem har dock uppstått!!!

Tidigare var det väldigt, väldigt små skador på kolven, dock ingen rost och jag hade redan tagit finaste smärgelduken och fått bort ev. "grader" så jag tyckte det inte var något större problem. Men på verkstaden som fixade hydraulkolven tyckte de att det var bäst att polera lite mer på dessa ställen och det har lett till att det nu finns små rostfläckar på kolven! :(
Antar att de körde på för mycket och tog bort allt krom...... Vad skall man göra, har inte lust att byta kolven då det blir en för kostsam historia för en sådan gammal grip.
Min "lösning" just nu är att se till att alltid lämna kolven inne i cylindern när jag ställer ifrån mig gripen, då borde det inte bli mer rost/fukt iaf....


Någon som har en ide på vad man kan göra med kolven/rosten?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Molnia

#39 » 13:24:53, 21-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt att du är tillbaka
Korsfästet funkade inte med rotortilten va?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

prosten (trådstartaren)

#40 » 00:00:13, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:Trevligt att du är tillbaka
Korsfästet funkade inte med rotortilten va?


Tack! :) Nä, det var bara att skära av "en halvan" av det...
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se