Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Val av hammare?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 21:24:32, 07-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp. Fick just ett telefonsamtal som bekräftar rivning av ett garage och anläggning av undergrund till nya garaget. :thummar: Inget speciellt egentligen men rivningen består av att peta ikull väggar av tegel/lättbetong samt plocka bort plattan. Väggarna är en bagatell, de är så ruttna att jag antagligen river dom i alla fall.
Plattan är så gammal att den antagligen inte har någon armering men jag åker nog på att knacka sönder den i alla fall. Den har enstaka sprickor men delarna är i alla fall för stora för att hantera. Antagligen är det rätt snabbt gjort att knacka sönder plattan (och möjligen nedre delen av väggarna) med hammare.

Nu är frågan, vilket fabrikat rekommenderas?
Jag har varit i kontakt med Amas (http://www.amas-svenska.se/) och diskuterat Furukawa. Kommentarer?
Storlekarna F3 eller F4 rekommenderas till min maskin. Maskinen klarar dessa vikter utan problem även vid fullt utligg. Maskinen flödar runt 60 l/m på släntuttaget. Kommentarer om storlek?

Andra kommentarer?


nixs:
Jag diskuterade tryck och flöde med Amas. Slutsatsen av det är att man får inte ut fullt tryck och fullt flöde samtidigt. Precis som du sa. :thumme: :bira:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



håkan öhlund

#2 » 23:19:59, 07-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Robban!
Om plattan är så gammal så den inte ha någon armering så bruka det gå bra att få sönder den med bara tandskopan :mrgreen: Ifjol var jag och rev en gammal ladugård med guten allåda och när jag hade tagit bort all jord runt om så gick det som smöret att gräva sönder betongplattan och lådan som var bara 12-15 cm tjock :)

Men är det en rejäl armerad platta med en ricktig kantbalk runt om så tror jag du kommer få problem även med en hammare på så liten grävare som du ha :???:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Robban_C (trådstartaren)

#3 » 07:23:18, 08-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har haft tanken att enbart riva med tandskopan jag också. Plattan är så gammal att den med mycket stor säkerhet är oarmerad eller i alla fall har klent med armering.
Men dels är det skillnad på EC35 och H7 (även om en 35:a klarar förvånansvärt mycket). Dels vill jag inte komma dit och påbörja och sen få ta en veckas paus för att jag inte har utrustning som klarar jobbet.

Armerad kantbalk tror jag inte skulle vara nåt problem med hammare. Det jag själv kört med hammare (EC55) slog armerade plattor helt utan problem och så stor är inte skillnaden emellan dessa hammare. Och detta var ändå plattor som låg löst = svarar sämre än en platta på solid mark/undergrund.
Och jag har en kollega som slog storsten med gammal hammare på gammal B37:a. Han har dock sålt hammaren.


Har även funderat på beg hammare men det känns sisådär. En beg skopa kan jag alltid titta på och direkt bilda mig en uppfattning om skicket men en hammare? Går den sen inte ens att provslå i berg eller storsten så är ju risken stor att man köper ett krondyrt bojsänke.



Edit: Det finns en till sak att att ta hänsyn till också. Betongbitarna får inte vara större än 40x40 cm vid lämning på tippen, sen åker tippavgiften upp markant. Och tippavgifterna debiteras direkt på kunden och hon vill givetvis inte betala mer än nödvändigt för det.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#4 » 07:33:37, 08-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Och detta var ändå plattor som låg löst = svarar sämre än en platta på solid mark/undergrund.


Stämmer faktiskt detta? :klia: Tycker det brukar verka som att lösa betongblock är lättare att knäcka än de som ligger fast mot underlaget, främst eftersom det brukar finnas "luft" under de lösa bitarna.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C (trådstartaren)

#5 » 07:37:58, 08-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
Robban_C skrev:Och detta var ändå plattor som låg löst = svarar sämre än en platta på solid mark/undergrund.


Stämmer faktiskt detta? :klia: Tycker det brukar verka som att lösa betongblock är lättare att knäcka än de som ligger fast mot underlaget, främst eftersom det brukar finnas "luft" under de lösa bitarna.
Vet ej. Jag bara antog att det tar bättre när hammaren får motstånd, dvs då det svarar bättre. I mitt fall så slog inte hammaren av betongplattorna eftersom armeringen höll emot, den slog hål i dom. Flera hål på raken så vek sig plattorna. :grin:
Det tog emellertid flera dagar att knäcka en platta eftersom jag bara fick typ 15 sekunder på mig i taget. De som var på Volvodagarna och såg showen i år vet vad jag talar om.

Men jag kan mycket väl tänka mig att detta varierar med storlek på "lufthålet" under plattan, tjocklek, armering med mer.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Tomasb

#6 » 13:34:04, 08-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett billigare alternativ är en stor sten att lyfta och släppa flerra ggr om. Låter ju lite overkill för mig att köpa en dyr hammare bara för en liten garageplatta som troligen inte ens är armerad :klia:
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Robban_C (trådstartaren)

#7 » 13:52:54, 08-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stenen är ett hett alternativ. Och det ligger storsten där jag ska "igenom" med dräneringen från nya plattan så den lösningen kommer ju att finnas "lokalt". Det kanske slutar med bombning istället. Vi får se hur det blir. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#8 » 14:26:12, 08-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Jag skulle absolut ta chansen att vidga mitt förråd av maskiner och tillbehör. Har du ett jobb där du kan få en bit av hammaren betald, skulle jag absolut göra det, även fast det kanske går att lösa på billigare sätt.

När oddsen är betydligt sämre kommer du förmodligen inte alls att skaffa en hammare, tänkte jag. Frågan är väl egentligen inte ifall den pallar det utan snarare hur lång tid det tar? Eller?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C (trådstartaren)

#9 » 19:37:56, 08-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hammaren klarar jobbet, det behöver vi inte ens diskutera. :thumme:
Och det går antagligen fortare än genom bombning. Men samtidigt ska man komma ihåg att en hammare sliter på maskinen, alltså måste man ta mer betalt för hammarkörning eller göra jobbet till samma pris på kortare tid. Det är med andra ord ekonomiskt rätt att göra jobbet snabbare med hammare eller långsammare med annan metod. Båda varianterna är okej.

Att köpa hammare må vara intressant men å andra sidan så har jag klarat mig bra utan hitintills och det är i alla fall en hygglig utgift.
Men innehavet kanske ger ytterligare hammarjobb framöver men det vet man ju inte.
Och det är svårt att räkna hem köpet för ett jobb och eventuella framtida jobb.
Men jag skulle behöva knacka bort en del stenskallar hemma på tomten också. Så det finns ytterligare ett argument men det går även att lösa på annat sätt.

Normalt sett så brukar jag försöka lösa jobben med de redskap jag har och det brukar alltid lösa sig.



Åter till ursprungsfrågorna:
Duger Furukawa? Efter vad jag förstått är dessa bland de bättre av hammare?
Om nån med erfarenhet har lust att surfa lite och kolla på F3, F4, och F5 så vore jag tacksam. http://www.amas-svenska.se/
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bm1113

#10 » 15:16:05, 11-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej nu kanske det blir igen lite OT men tror kanske du även kan ha nytta av hammare till tjälen på vintern ni kanske inte har så mycket tjäle men när dom gräver vid VA läckor på vintern här uppe får dom ha hammare även på en Cat318M för att klara av tjälen och kunna gräva
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se