Hej
Har renoverat några RT av olika fabrikat. Jag byter alla tätningar, lager och glidlager. Oftast finns det lite tjockare glidplattor att tillgå eller får man shimsa in glappet. Som tumregel kan man säga att det skall vara glappfritt (axiellt i centrumlagret)och man ska orka vrida snäckskruven med handkraft på ett vanligt spärrskaft. Ingen fara om det går tungt bara det går runt, efter ett par timmars arbete har ytorna slitit in sig.
Vid fettsmorda glidplattor skall men inte pressa in massor av fett direkt efter renovering.Detta kan leda till att man spräcker husdekarna eller att hela rotorn sätter sig. Lagom är bäst.
Brukar även passa på att vrida snäckhjul och underdel ca 90 grader så att "grävläget" inte hamnar på samma ställe. (I "grävläget får man ju för det mesta det största slitaget.)
Om man har en snäckskruv som är glappfri axiellt men fortfarande inte är nöjd med glappet i rotationen är det bara att plocka fram 20-25 tusingar och byta
skruv och snäckhjul.
När man gjort detta plockar man vackert av rotortilten vid tuffa jobb och smörjer lite oftare.
Obs! Mycket viktigt att använda rätt fett i rotorn eftersom belastningarna är mycket stora. Pris och kvalitet hänger ofta ihop.Duger inte med vanlig entreprenadgegga här om man vill ha livslängd. Kolla med rotortillverkaren vilket fett som rekomenderas.