Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Indexator RT60B

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera grävredskap och -fästen här

thomas24 (trådstartaren)

#1 » 19:20:54, 17-03-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Noen her som kjører en graver med Indexator RT60B rototilt, og som har hatt feil/problemer med den?
Användarvisningsbild
thomas24
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:10:23, 25-05-2004
Ort: Rælingen, Akershus, Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat



Anton

#2 » 21:06:20, 17-03-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Thomas!!

Jag gräver inte med indexator men jag har reparerad dom.Det finns underlag i form av reservdelskatalog och div. schemor. Om Du behöver hjälp så återkomm.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

thomas24 (trådstartaren)

#3 » 21:36:59, 17-03-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fikk ny rototilt i oktober og har kjørt ca 500 timer med den.
Etter ca 300 timer oppdaget jeg sprekker i topplaten :( , og denne uken oppdaget jeg at hele ventilblokken er i ferd med løsne :uupps:
Användarvisningsbild
thomas24
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:10:23, 25-05-2004
Ort: Rælingen, Akershus, Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat

Anton

#4 » 10:01:20, 18-03-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!!

Jag har haft samma fel engång och Indexator lämnar garanti för sprickor i över och underdel. Jag fick svar att det är svårt att svetsa själv utan att värma upp godset till en bestämmt temperatur.
Att ventilblocket lossnar berå kanske på slarvigt montering.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Marcus Atlas Kjellkvist

#5 » 19:20:04, 24-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu går jag in o robbar tråden. Men samma ämne. Jag rev isär min rototilt. Finns de några mått på vad differansen skall va på glidlagren eller va dom heter. De svängkransen ligger på? Alltså ifrån nya till utsletna.?
Tex ni som håller på med de dagligen att renovera o reparera rototilter. Va gör ni? Byter ni ut dom eller e de bara o köra på. O byta oringar o packboxar o glidringar. Min har gått nu ca 8500-9000 tim. Glappade lite o läckte ut all seg olja i rotordelen. Så nu tyckte jag de va dags att göra ett ryck med den innan de händer nått.

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Gick in i dennna tråden för den höll rätt titel o låg i rätt kategori o senast använd 2005.
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

nixs

#6 » 20:50:34, 24-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glidlagren vet jag inga toleranser på, det får man nog ringa Indexator om och kolla. I övrigt som du själv är inne på så byter man glidringar, packboxar och O-ringar? Det skall väl inte vara O-ringar på dessa numera? Det sitter en läpptätning som inte ger det läckage som en hel del påpekar som nackdel med Indexators Rototilt.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

thomas210b

#7 » 21:34:40, 24-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

thomas24 skrev:Fikk ny rototilt i oktober og har kjørt ca 500 timer med den.
Etter ca 300 timer oppdaget jeg sprekker i topplaten :( , og denne uken oppdaget jeg at hele ventilblokken er i ferd med løsne :uupps:


Är nog inga problem att få nya delar om den är så ny?
Men en rotortilt är inte något som skall sitta på jämnt och skall hanteras med lite försiktighet för att ha lång livslängd!
Vill man ha en ny snabbt så skall man bryta tjäle, lasta berg, hänga på långa kranbommar och gärna slå lite med den om det sticker upp lite berg i schaktbotten :mrgreen:

För mig blev också ventilpaketet löst...men det berodde på att bultarna var för långa så att maskinfästet tog i dem när gummi mellanläggen trycktes ihop
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Jevlar

#8 » 21:36:28, 24-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en lapp på jobbet med slitagegränserna, kan kika imorron.

Om den läckte mellan rotorhus och nederdel så är det säkert slitet ett spår där tätningen ligger emot och då måste du byta den delen också för o få ordning på den.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

nixs

#9 » 21:42:51, 24-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar, om det sitter oring nu och man sätter i läpptätning så kommer väl inte tätytan på samma ställe? OBS bara utifall det går att montera läpptätningen och att man inte redan har en sådan i!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#10 » 21:47:22, 24-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är läpptätning som sliter ett spår.

läpptätningen ska väl om allt är väl ha oljan på insidan och sen fräscht fett på utsidan och fettet hålls inne med oringen som man ser i skarven mellan rotorhus och underdel, sen slarvar folk med att trycka i fräscht fett där och det tränger in grus och sen går det sakta men säkert åt fanders.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

thomas210b

#11 » 21:48:01, 24-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att det inte går att få läpptätning på de gamla som har O-ring utan att det är fettfyllning som gäller?
Men det vet ni bättre än jag :)
Hursomhelst så är den nya läpptätningen mycket bättre än den gamla med bara o-ring
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

nixs

#12 » 21:52:11, 24-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på åldern på snurran misstänkte jag att det skulle sitta en oring i den, men det är bara en gissning. Den stora yttre oringen är ju precis som du nämner bara en dammtätning, skall hålla smuts ute från skarven.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Marcus Atlas Kjellkvist

#13 » 00:46:26, 25-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäktar mig lite. Jag hade gärna vatt med lite i diskutionen. Men jag fick sticka iväg o va på ett möte. Jag tackar för infot jag fått ifrån er. Då har jag lite pejl på läget. Tackar. :thummar: :buga:
För övrigt e de en -00. Glömde o skriva de. Visste de va nått. :slag:
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

Hittarp

#14 » 10:34:00, 25-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har renoverat några RT av olika fabrikat. Jag byter alla tätningar, lager och glidlager. Oftast finns det lite tjockare glidplattor att tillgå eller får man shimsa in glappet. Som tumregel kan man säga att det skall vara glappfritt (axiellt i centrumlagret)och man ska orka vrida snäckskruven med handkraft på ett vanligt spärrskaft. Ingen fara om det går tungt bara det går runt, efter ett par timmars arbete har ytorna slitit in sig.
Vid fettsmorda glidplattor skall men inte pressa in massor av fett direkt efter renovering.Detta kan leda till att man spräcker husdekarna eller att hela rotorn sätter sig. Lagom är bäst.

Brukar även passa på att vrida snäckhjul och underdel ca 90 grader så att "grävläget" inte hamnar på samma ställe. (I "grävläget får man ju för det mesta det största slitaget.)
Om man har en snäckskruv som är glappfri axiellt men fortfarande inte är nöjd med glappet i rotationen är det bara att plocka fram 20-25 tusingar och byta skruv och snäckhjul.
När man gjort detta plockar man vackert av rotortilten vid tuffa jobb och smörjer lite oftare.

Obs! Mycket viktigt att använda rätt fett i rotorn eftersom belastningarna är mycket stora. Pris och kvalitet hänger ofta ihop.Duger inte med vanlig entreprenadgegga här om man vill ha livslängd. Kolla med rotortillverkaren vilket fett som rekomenderas.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

jon anders olsson

#15 » 11:29:46, 25-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittarp skrev:Obs! Mycket viktigt att använda rätt fett i rotorn eftersom belastningarna är mycket stora. Pris och kvalitet hänger ofta ihop.Duger inte med vanlig entreprenadgegga här om man vill ha livslängd. Kolla med rotortillverkaren vilket fett som rekomenderas.
Jag fyllde min SMP rotator med swedol långtidsfett, var de bra eller dåligt tro?
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se