Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Byta styrning på engcon EC15

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

hafiack (trådstartaren)

#1 » 12:01:49, 06-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit och provkört en hjulare med en EC15 som knappstyrdes och farten reglerades med en fotpedal.

Går det att ändra till proppstyrt med rullspakar? Antar att man måste byta ut ventilerna i rototiltet? Behöver man ändra något på maskinen också, för med proppstyrt måste man väll ha konstant tryck ut vilket inte finns nu :???:

Hur mycket skulle en sådan här ändring tänkas kosta i runda slängar?
Tack på förhand!
Mikael Heurlin
Mickes Schakt

Hyr ut mig som maskinförare i Kalmar/Öland
hafiack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:11, 06-05-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW130-7 -06
Hitatchi ZX140W -10
Huddig 1260B



Jevlar

#2 » 17:51:59, 06-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på med precis detta nu på en bandare som haft 4 slangars system men ska få svab RTbox och propventiler istället.

RTboxen, nya handtag, pytsarventil och övrig el på maskinen drog jag dit på en dag utan stress och byta ventilerna på rototilten tar väl nån timme eller 2.

Det beror lite på hur gammal snurran är hur mycket som ska ändras men det räcker antagligen med 2 propventiler för rotering o tilt o de kostar väl typ 4-5000 styck.

Till maskinen köper du en RTsats från svab för typ 15000 med allt som behövs från handtag till maskinkabel.

SVAB grejerna är föredömligt gjorda med enkla anvisningar så det löser man även om man inte pysslat med det innan.

Vad är det för maskin?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

hafiack (trådstartaren)

#3 » 19:06:24, 06-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en Fiat-hitachi 130. år 98

Var ju iaf inte så dyrt som jag trodde det kunde bli :smile:
Jag skulle tro att det nu är styrsystem 5 om jag förstått de hela rätt.
Mikael Heurlin
Mickes Schakt

Hyr ut mig som maskinförare i Kalmar/Öland
hafiack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:11, 06-05-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW130-7 -06
Hitatchi ZX140W -10
Huddig 1260B

nixs

#4 » 19:29:17, 06-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En aning dyrare är det allt! En RT-sats kostar runt 25 tusen plus moms med box, handtag, pytsare, kablage och reläkort. Ett tips kan vara att köpa en GP-box istället, kostar ca 1500 kr extra men kan så mycket mer och helt enkelt ett bättre val! L8 spakarna tycker jag är mycket trevligare än Danfoss-spakarna även om de är jättebra.

En propventil kostar i runda slängar 5000 kr och jag skulle köpa från Indexator då deras ventil är aningen bättre än de övrigas. Ventilen är en standard NG6 proportionalventil om du skulle vilja kolla efter alternativ på andra håll.

Konstant tryck använder man sig inte av, men man monterar en ventil i maskinen som gör samma sak som du gör med fotpedalen fast denna får sin styrning elektriskt från SVABen och detta görs automatiskt utefter vilket utslag du har på rullen.

På maskinen sitter väl en 10 polers kontakt med 12 ledare i kabeln, den kan du återanvända så slipper du den i satsen och du slipper montera den på maskinen. Apropå kabeln så måste du byta den lilla svarta fyrkantiga dosan inuti rototilten mellan maskinkabeln och ventilerna, den är inte kompatibel mellan ss5 och ss10. Den kostar senast jag såg en uppgift om detta ungefär 2500 idag troligen runt 3000 kr,

Alla priser tillkommer moms på! Men den drar du väl av?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

hafiack (trådstartaren)

#5 » 19:59:19, 06-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon bra med information uppskattas :thummar:
Ingår ventilen du sätter i maskinen i en RT-sats?
Vet ej hur många poler det är i kontakten men skulle tro att det är som du säger. Har inte bestämt mig om jag ska ha maskinen men aldri fel att kolla möjligheterna. Är van vid proppstyrt å de e ju så najs :grin:

Det blir väll inte de första jag gör och byter styrsystem om de blir ett köp men kanske efter ett tag,nu vet jag ju i vilken prisklass de ligger på iaf! Tackar så mycket!
Mikael Heurlin
Mickes Schakt

Hyr ut mig som maskinförare i Kalmar/Öland
hafiack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:11, 06-05-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW130-7 -06
Hitatchi ZX140W -10
Huddig 1260B

Jevlar

#6 » 21:49:05, 06-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

kollade fakturan som en kund hade o det var knappt 15 papp men det var visst inte handtag med så plussa på nåra tusen för dom men 25 papp blir det ju inte.
O det var inga rabatter på den.

Får hålla med om L8 spakarna, de är sköna o rullarna är perfekt placerade, kompletterar man dom med en bygel som stöd för handen så man inte behöver hålla om spaken hela tiden är det perfekt.
Dyra dock, var väl drygt 5tusen styck tror jag.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Ronny Hallgren

#7 » 23:12:06, 06-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var hittar du L8 spakar för 5000:-?, senast jag såg ett pris på dom så kosta dom strax över 10000:-/styck och Danfoss strax över 6000:-.
Nu kör jag en Ew160D -12 med SPD-BM fäste, Engcon EC20B med grip och extra hydrauluttag, SVAB GP-Controller, SVAB L8-spakar, Möre dumpervagn -12
http://www.cj-lastmaskiner.se
Användarvisningsbild
Ronny Hallgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:00, 25-11-2006
Ort: Kungsängen
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ew 160D, Ew160C, Ew160B, L120F, L60F, L70D, Huddig 1160, 1160D, 1260, 1260B, Lundberg 6200

nixs

#8 » 12:32:44, 07-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Danfoss-spak kostar mig minst 5000 kr med mina rabatter! En L8-spak blir ungefär lika dyr/billig framförallt om du skall ha 2 rullar i varje spak då är L8 billigare då rullarna är billigare.

15 000 plus 2*5000 = ca 25 000 kr. Jag har precis kollat priser på en komplett sats så det vet jag stämmer.

Pytsarventilen ingår i satsen, den som skall sitta i maskinen!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

hafiack (trådstartaren)

#9 » 19:12:50, 07-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det här något man vågar ge sig på själv? tänker mest på byte av spakar och ändring av funktionerna. Då knäckbommen alltid ska köras av pedalerna istället som nu att man trycka på en knapp i höger spak. sen också någon annan ändring av befintligg funktion antagligen.

Har en elutbildning i grunden så lite koll har man ju men man har ju inte riktigt lekt med systemen i en grävmaskin :smile:

Fast de här ligger lång tid framåt om de blir köp så man har ju ett tag att gubbla på att :grin:
Mikael Heurlin
Mickes Schakt

Hyr ut mig som maskinförare i Kalmar/Öland
hafiack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:11, 06-05-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW130-7 -06
Hitatchi ZX140W -10
Huddig 1260B


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se