Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Redskapshydraulik på bommen EC35

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 15:02:07, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den här tråden frågades det efter bilder på montering av ventilpaket på bommen på EC35:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 9&start=15

De flesta minigrävare saknar hydraulik för redskapsfäste. RF har en lösning i form av ett ventilpaket som monteras "ute" på deras redskapsfäste eller tilthuvud. Detta ventilpaket gör då att man får ut fungerande hydraulik till redskapsfäste utan att behöva göra avkall på slänthydrauliken. Ventilpaketet fungerar bra och uppfyller såvitt jag kan förstå alla säkerhetskrav men det har en nackdel och det är placeringen. Fördelen är ju den enkla monteringen men nackdelen är ju att det blir lite utsatt där ute. Rötter, stenar, vibrationer etc går hårt åt ventilpaketet. Jag tröttnade och flyttade ventilpaketet till bommen istället. Här kommer på begäran lite bilder.

Dom röda prickarna sitter på den ena släntslangen från hydrauliken och det ena släntröret som går upp på bommen. Dessa har alltså suttit ihop från början. Ventilpaketet är ju "injackat" på den ordinarie slänthydrauliken.
Bild

Bild

Bild


Här kommer två bilder från hytten till:
Röda pricken sitter nu på det rör som går ut till det ena släntröret upp på bommen, alltså motsvarande den ena röda pricken på de förra bilderna.
Till höger är motsvarande rör som går till andra sidan av bommen.
I hydraulrörsklammerna i botten av bilderna sitter de båda rör som kommer från maskinen. Det vänstra av dessa var rödprickat i de förra bilderna.
Ventilpaketet syns därinne liksom spolarna och kablarna.
Bild

Bild


Och så kommer ett par bilder av rördragningen på bom och sticka.

Här kommer alltså rören för redskapsfäste ut ur lådan som skyddar ventilpaketet.
Bild

Bomspetsen, det är alltså de båda klenare rören och slangarna som är till redskapsfästet.
Bild

Stickan, rören/slangarna innanför skopcylindern är till redskap.
Bild

Och så var vi vid resans mål.
Bild


Slänthydrauliken tas alltså fortfarande ut på ordinarie ställe på sidorna av stickan.
Inne i hytten sitter en säkerhetsströmbrytare som skiftar från slänt- till redskapshydraulik. Man slår om denna och sen trampar man åt ena hållet på pedalen för slänt så tappar man skopan.
I mitt fall fick jag lov att spegelvända ventilpaketet för att få ihop det men jag rekommenderar att man drar rören så att man kan montera paketet som det är istället, det är alltid lättare då.



I nedanstående tråd kommer det vartefter lite info om hur man kopplar in "riktig" redskapshydraulik utan att behöva snylta på slänthydrauliken.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9172
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17




Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se