Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Vilket fabrikat på hyd S40-fäste till EC45?

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera grävredskap och -fästen här

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 18:17:33, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft ett RF S40-fäste på EC35:an men tycker inte riktigt om konstruktionen, plunscharna som låser fästet glappar upp med tiden. Det här är inget stort problem men eftersom jag på onsd ska beställa nytt fäste till 45:an så ........
Har vi nån som har provat nåt annat fäste med annan konstruktion? Nåt som känns gedignare? Mer långlivat? Bytbara slitdelar?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



nixs

#2 » 18:25:47, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Götene om man skall ha kvalité!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

micke holmberg

#3 » 18:26:58, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har engcon snabbfäste på min lännen 8800e. hadde även ett sådant fäste på min förra grävlastare. och det har fungerat mycket bra på båda maskinerna och dom är inte så farligt dyra har nu kört 2500timmar med det fästet på min nuvarande maskin glappar inte ett dugg ännu mvh micke :thummar:
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

AntonNormark

#4 » 18:44:04, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har goda erfarenheter av Både ABL och götene..

På 13Tonnaren sitter det ABL S45, och en många skulle nog säga att det är för litet, men trots hård körning så håller fästet bra, inget onödigt glapp och liknande..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

micke holmberg

#5 » 18:50:58, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

abl hade jag först på den förra maskinen sämre fäste behöver man inte leta efter det sitter en vengtil på det fästet som går i baklås ibland det tog inte så lång tid innan det började att glappa köp ENGCON
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Robban_C (trådstartaren)

#6 » 20:55:31, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Engcon har samma konstruktion som RF med runda låsplunchar. Känns sisådär. På RF blir det alltså glapp mellan plunscharna och fästet och det kan man inte åtgärda på ett enkelt sätt.

Götene har tyvärr ingen bild på hur dom är konstruerade.

ABL har bild:
http://www.abl.se/abl/repository/repid1055.gif
Och förklaring till bilden:
http://www.abl.se/abl/index.php?pageId= ... anguage=se
Ser ganska intressant ut. Dels därför att det i främre änden inte har "klor", det har ju fullbredd på fästet mot grinden så att säga. Dels därför att det är en annan konstruktion på låsningen med en hel platta i bakkant. Den är dessutom schimsningsbar (position 9 är schimset). Detta är såvitt jag kan bedöma det viktiga, främre ändens konstruktion är inga större problem på dom fästen jag haft.
Det är lite oklart hur postition 4 (låskilen) sitter fast men jag gissar att den löper i frästa spår på insidan av överdelen (position 11). Anton, har du koll på detta?



Micke, ventil i fästet? :klia:
Ja, nu såg jag, backventil kallar dom det för. Vad gör den för nytta? Är den avsedd att bibehålla låstrycket?
Öppnas den av upplåsningstrycket?
Skulle den krånga så går det ju att ta bort den helt enkelt. Hellre det än ett fäste som inte går att schimsa bort glappet i.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

AntonNormark

#7 » 21:57:09, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Det är lite oklart hur postition 4 (låskilen) sitter fast men jag gissar att den löper i frästa spår på insidan av överdelen (position 11). Anton, har du koll på detta?


Maskinen är inte tillgänglig just nu, och kan inte för allt i världen komma ihåg hur det där var gjort, det där med backventilen har jag hört nån annan ha problem med, dock aldrig själv erfarit något liknande, nu sitter ju snurran på för det mesta, men när den ska loss är det inga problem, och då sitter den ju långa perioder, så man tycker problemen skulle visa sig när det väl är dags, om ventilen nu skulle kärva.. Men då är det ju bara att göra som robban föreslår..
Att kunna schimsa är ju ganska smutt, har sett många som byter ut dom vanligare pluncharna med jämna mellanrum, och just det faktum att man har en större belastningsyta framtill ser jag som en fördel..

Sen det du nämner om att det blir glappt i godset kring pluncharna är ju ganska svår-åtgärdat, har sett ett klappslut ABL-fäste innan, där svetsade dom kilen bland annat, och det blev riktigt glappfritt, men det är ju inget att sikta på i längden..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Robban_C (trådstartaren)

#8 » 22:15:27, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

AntonNormark skrev:... Sen det du nämner om att det blir glappt i godset kring pluncharna är ju ganska svår-åtgärdat, har sett ett klappslut ABL-fäste innan, där svetsade dom kilen bland annat, och det blev riktigt glappfritt, men det är ju inget att sikta på i längden..
Nu vet ju inte jag om slitaget ligger i fästet eller i plunscharna men plunscharna är kromade eller nåt sånt så dom borde ju slitas mindre än fästet kan man tycka. Och ja, det är knöligt om det är fästet som är slitet. Borra ur och svetsa i hylsor är nog det som gäller men jag satsar för dagen på att svetsa i lite plåtbrickor ovanpå plunscharna (där dom ligger emot rundstången i grinden).
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

alcoa

#9 » 22:48:28, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men du robban, allvarligt talat, ett sånhäringa färste som sitter på denna maskinen då?
Det borde du inte få problemen med att det glappar iaf! :mrgreen:

Bild
Caterpillar 303.5 C CR
Caterpillar 312
Jcb 412s
Scania 124 Lvx
alcoa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:09:42, 01-01-2008
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C (trådstartaren)

#10 » 22:52:23, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där glappar också men det löser man enkelt med expanderaxlar. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

alcoa

#11 » 22:58:32, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ger mig! Du har då svar på allt! :slag:
:mrgreen:




:back_to:
Caterpillar 303.5 C CR
Caterpillar 312
Jcb 412s
Scania 124 Lvx
alcoa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:09:42, 01-01-2008
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

micke holmberg

#12 » 23:29:51, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

med engcons fäste så har du ca 10 mm kvar på kolvstången när den har gått ut i låst läge. det har inte abl ock det är då det börjar att glappa när den har gått ut i max läge. ock det funkar inte med dom där schimsen på abls fäste inte för mej i alla fall. ock det där med helt främre infästning är inte bra det heller du får mycket sneda krafter i ett fäste när du gräver så då är det bättre med en infästningspungt i vardera kant fram i fästet. (kom på att jag har ju haft 2 abl fäste på mina maskiner samma fel på dom båda) :thumme: ENGCON :thummar:
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Stefan D

#13 » 11:40:34, 06-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Abl är kvalite.
Användarvisningsbild
Stefan D
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:43, 25-03-2006
Ort: Landskrona
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: VOLVO EW180c

micke holmberg

#14 » 18:35:24, 08-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

robban nu är jag nyfiken vad blev det för något snabbfäste till maskinen :mrgreen: :mrgreen:
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Robban_C (trådstartaren)

#15 » 22:43:57, 08-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt, skulle ha skrivit redan igår kväll men jag är så sanslöst disträ!

Det blev varken eller.
Det blev ett SMP istället. Så här gick det till:
Jag var till min lokale Neusonhandlare i ett helt annat ärende, jag var faktiskt och provkörde en beg JCB 4-tonnare för en av våra österländska medlemmars räkning. Hursomhelst så började vi snacka fästen och det slutade med ett SMP för min del.
En av orsakerna är att SMP (enligt säljaren) är det fäste som har lägst bygghöjd. Vi tittade på lite andra fästen på maskiner i verkstan och det verkar stämma.

I övrigt kan sägas att det är rätt konstruerat:
*Cylindern tål 350 bar.
*Kilen är en riktig kil (med fullbredd!), dvs den kilar fast grinden ordentligt. Däremot är det inte schimbart men å andra sidan så borde det inte behövas schimsas om det inte glappar från början och om grinden kilas fast ordentligt.
*Cylindern har inbyggd pilotstyrd backventil, dvs låsningen förblir fastlåst ordentligt.
*Kilen sitter i frästa spår i sidostyckena, inte bara runda plunschar som på billigare fästen.

Ja, det känns som om det där är ett bra fäste och det får man väl hoppas med det priset. Över 17 flagg ska det kosta om man inte får några rabatter.
Det kan jämföras med att RF (utan backventil till cylindern!) kostar 9900:- och ABL kostar strax under 13 000:-!

Även om det inte blev ett av de fästen som diskuterats här så var era svar nyttiga eftersom jag lärde mig vad jag ska prioritera! Kanonbra boys! :thummar:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se