Förlåt, skulle ha skrivit redan igår kväll men jag är så sanslöst disträ!
Det blev varken eller.
Det blev ett SMP istället. Så här gick det till:
Jag var till min lokale Neusonhandlare i ett helt annat ärende, jag var faktiskt och provkörde en beg JCB 4-tonnare för en av våra österländska medlemmars räkning. Hursomhelst så började vi snacka fästen och det slutade med ett SMP för min del.
En av orsakerna är att SMP (enligt säljaren) är det
fäste som har lägst bygghöjd. Vi tittade på lite andra fästen på maskiner i verkstan och det verkar stämma.
I övrigt kan sägas att det är rätt konstruerat:
*Cylindern tål 350 bar.
*Kilen är en riktig
kil (med fullbredd!), dvs den kilar fast grinden ordentligt. Däremot är det inte schimbart men å andra sidan så borde det inte behövas schimsas om det inte glappar från början och om grinden kilas fast ordentligt.
*Cylindern har inbyggd
pilotstyrd backventil, dvs låsningen förblir fastlåst ordentligt.
*Kilen sitter i frästa spår i sidostyckena, inte bara runda plunschar som på billigare fästen.
Ja, det känns som om det där är ett bra fäste och det får man väl hoppas med det priset. Över 17 flagg ska det kosta om man inte får några rabatter.
Det kan jämföras med att RF (utan backventil till cylindern!) kostar 9900:- och ABL kostar strax under 13 000:-!
Även om det inte blev ett av de fästen som diskuterats här så var era svar nyttiga eftersom jag lärde mig vad jag ska prioritera! Kanonbra boys!