Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

R/t-styrning för rookies

75 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera grävredskap och -fästen här

Holger

#16 » 09:56:00, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej killar, här är två-tre-fyra experter igång. En massa kunskap!
Tack för att ni lägger er tid på att förklara och diskutera här! :grin:

MEN: jag vill att ni respekterar varandra och varandras system/utvecklingar/kunskaper och lösningar. Lägg av att smutskasta och att dra ner de andra!

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

Nisse, det vore kanon om du började på en sådan lista!
Danke!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Ingvar

#17 » 10:49:55, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Denna tråden är svår att följa, tycker jag.

Svårt för oss Rookies alltså.


Det var väl att uttycka sig milt....
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C (trådstartaren)

#18 » 11:52:28, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har blitt en del groll i tråden, det tycker jag inte om. Men nu fokuserar vi framåt istället för att gräva ner oss i det som har varit.

Fortsättningsvis gäller följande:
Priser ska bara ses som riktmärken, alla vet vi att det skiljer mellan listpriser och det pris man förhandlar sig till av sin handlare.
Alla vet också att en del handlare har en utpräglad lågprisnivå, dvs ett pris som redan från början är mer eller mindre rabatterat. Att då jämföra ett sådant pris med ett annat fabrikats listpris blir snett! Äpplen och päron.

Vidare gäller att vi diskuterar olika fabrikat utan påhopp eller liknande. Jag känner flera av er mycket väl och jag har även träffat en del av er IRL och jag vet att ni klarar av att vara objektiva i diskussionerna.
Faktum är att jag ibland har hoppat av affärer/fabrikat/handlare enbart därför att dom inte klarar av att vara objektiva om andras varumärken.

Styrsystem:
Betänk det som jag skrivit tidigare, en del av styrsystemen är framtagna med något olika målgrupper och dom bör bedömas därefter. Kort sagt så kan ett styrsystem vara perfekt för oss som bor i ett land där mekarna och den allmänna kompetensen klarar av det.
Ett annat styrsystem kan vara perfekt i ett land där allt det här är helt nytt och ingen hitintills har sett bitarna ens på vykort.
Med detta menas att båda varianterna kan vara jättebra så jag vill inte höra att nån bara sågar det ena eller det andra genom att säga "det där är krondåligt system". Det är ok att säga "jag tycker inte att det där är bra därför att ..." om man gör det med en bra motivering men kom som sagt ihåg att med andra förutsättningar så kanske samma system är det självklara förstahandsvalet.

Slutligen:
Det är självklart att ett system som är under utveckling kan ha sina svagheter. Jag är övertygad om att även det ganska välkända SVAB hade det från början.
Sånt är naturligt och inget att skämmas över.
Sen är det en annan fråga hur mycket en potentiell kund vill betala för ett "färskt" system men det är en annan fråga.


Och så till frågan om att snygga upp tråden:
Att börja rensa ur inlägg och citat och i förekommande fall citat inuti citat är ett jättejobb. Jag ska visserligen hålla mig inne en stund till pga förkylningen men jag har den jätteroliga pappersexcersicen att hålla på med så jag har inte tid att greja hur mycket som helst med det här.
Men jag tänkte nog istället försöka skriva en generell sammanfattning om vad vi har kommit fram till så här långt. Tills dess ber jag alla att avvakta.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nisse

#19 » 14:29:03, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt sett så kan man skilja styrsystem på antalet slangar. 90% har antingen 2, 4. 6, 8 slangar fram till Tiltrotatorn. Dvs du behöver 1, 2, 3 eller 4 funktioner på maskinen.

2 slangade (engcon SS5, SS10, gamla SS8, gamla SS18) (Indexator ?... till dem som kan det här, fyll i dem betekningar till andra märken, då kan jag kompletera min sammanställning.)

Oljan körs i en riktning och matningen till alla funktioner sker centralt på ventilblocket. På ventilblocket sitter fyra till 5 riktningsventiler som styr dem olika funktioner:

engcon: EC02, EC05 (SS5, SS10)
Indexator:?

:)
4/3 onoffventil för Rotation
4/3 onoffventil för Tilt
4/3 onoffventil för Extra 1 eller integrerade gripen
4/2 onoffventil för Lås

:)
engcon: EC10. EC15. EC20 och EC30 (SS5, SS10, SS18, förut även SS8)
4/3 onoffventil för Rotation
4/3 onoffventil för Tilt
4/3 onoffventil för Extra 1
4/3 onoffventil för Extra 2 eller integrerade gripen
4/2 onoffventil för Lås

Standard levereras idag en Högflödesvariant. Ventil Extra 1 och Extra 2 öppnas samtidig, och sammanförs sedan i anslutningsblocket efter sviveln igen. När man däremot beställa integrerade gripen så får man dem isärkopplad och varje Ventil styrs av en separat knapp på handtaget. Förr i tiden, så fanns det att välja antingen SS5 eller SS8, antingen ett eller två Extraventiler monterade ifrån fabrik. Idag är allt SS8 kan man då säger.

Dem ventiler styrs av en så kallad elektroniklåda som man kan förenklat beskriva som en relädosa, även om det är inte relä i dem längre. Trycker maskinisten på knappen "rotation vänster" då öppnas reläet för rotation, och ena spolen av rotationsventilen matas med ström. Likadant för alla andra funktioner.

SS10 eller SS18 är samma som SS5 och SS8, men Rotations och Tiltventilen är proportionalventiler. Det behövs alltså någon proppstyrning på maskinen typ SVAB, Excidor, Micropropp, Proppplus mm.

Uppdateras och kompleteras senare.

Infogade korrigering. /ja-bond77
Senast redigerad av nisse 08:59:20, 25-03-2009, redigerad totalt 1 gång.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Robban_C (trådstartaren)

#20 » 14:29:37, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Denna tråden är svår att följa, tycker jag.

Svårt för oss Rookies alltså.
Håller helt med och jag ska därför försöka göra en sammanfattning. En fabrikatsoberoende sammanfattning till och med! I alla fall till att börja med.
Men först ska jag säga att några av våra medlemmar har ändrat i sina tidigare inlägg och tonat ner grollet så jag tror att vi kan se den delen som avslutad.
Tack för det!



Till ämnet:
Grädvisparna kan alltså styras på tre olika grundsätt. Alla tre får sin olja från slänthydraulik på ett eller annat sätt:
    1. Gammaldags med en knapp på ena spaken som skiftar mellan tilt och rotor. Hastighet och riktning styrs då av ordinarie släntpedal. Inte alls så dumt. Enkelt och billigt men man kan inte rotera och tilta samtidigt. Kräver ytterligare en knapp (och givetvis en till ventil) för att kunna använda ex vis grip. Kallas bl a SS1 (StyrSystem 1). Olika tillverkare har olika beteckningar på samma sak.

    2. Fyra knappar som styr riktning på tilt och/eller rotor. Hastighet ställs då med pedalen. Jag tycker inte om detta systemet. Kallas bl a SS5.

    3. Styrning med rullknappar. I resp spak sitter en rulle, med dessa kan man steglöst styra tilt och rotation. Kallas bl a SS10.


Sen ska det nämnas att (om jag inte misstar mig) det går att styra r/t från hammarhydraulik och en vanlig returledning också.


Tråden handlar än så länge främst om styrning med rullknappar, dvs alternativ 3 här ovan. Jag ser inget hinder i att avhandla andra styrsystem också så småningom men jag avser att behandla rullknappar här och nu. En sak i taget!


Ett rullknappsstyrt system fungerar grovt sett så här:
Signal från rullknappen går till en elektroniklåda som skickar en signal till en eller annan form av ställdon (ex vis en pyttsare) som påverkar den ordinarie ventilen till slänthydraulik så den börjar ge ut lite flöde.
Elektroniklådan skickar även en signal till en av ventilerna i r/t, den signalen och ventilen avgör vilken rörelse som avses och vilken riktning. Oljeflödet till r/t har alltså alltid samma riktning med mängden varierar.
I r/t avgörs sedan rätt riktning på rotation eller tilt.
Dessutom kan det finnas ventiler i r/t som styr redskapsfäste och extrafunktion (typ grip eller nåt sånt).
Det där tror jag var en riktigt snabb crash-course i r/t-styrning. :grin:

Då tar vi några av detaljerna:
Om man vill kunna köra ett tilthuvud eller nåt annat som ska kunna gå åt två håll utan att behöva innehålla en massa ventiler så måste man få ett dubbelverkande flöde ut från maskinens släntventil. Detta kan åstadkommas med en sk dubbelpytsare, dvs en eller annan form av reglering som kan påverka maskinens ventilslid åt båda hållen. En vanlig pyttsare (enkelpyttsare) kan alltså bara påverka åt ett håll, därav att den bara ger enkelverkande flöde.
Har man dubbelpyttsare (eller nåt liknande) så kan man alltså hänga av r/t och hänga dit andra "dubbelriktade" ventillösa redskap.

Maskinernas slänthydraulik kan vara mekansikt styrd från pedalen, ex vis i form av en vajer eller ett länkage. Då styrs alltså sliden direkt av denna vajer/länkage.
En del andra maskiner har servo till slänt precis som till spakarna. Då har man en liten ynka ventil under pedalen som styr olja till ena eller andra sidan av släntventilens slid.
På servomaskiner monteras alltså en pyttsare, en liten moj som omvandlar elektroniklådans signaler till servotryck som i sin tur påverkar släntventilens slid.
På maskiner som inte har servo får man göra lite annorlunda:
Antingen bygger man om till servo och gör som ovan. På Volvo är tydligen själva ventilblocken desamma så allt man gör är att köpa "servoändarna" lösa (har ingen aning om vad dom kostar).
Eller så styr man släntventilens slid med en elektromekanisk moj. Jag har ännu inte hunnit sätta mig in så mycket i den här delen.

Det var en sammanfattning så här långt i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

AntonNormark

#21 » 16:21:16, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, nu kastar jag mig in i diskussionen oxå.. :grin:

Vi har en ew180 med volvos "orginal r/t-utförande" vilket består i en 4-slangars snurra och en liten kontakt och rullspakar från fabrik, motför som det var på Ew200, 2 slangars och en rejäl tjeve kablar, och det var inte alls roligt..

Och min frågeställning är väl då vad ni anser om detta system?, i mina ögon är det helt klockrent!..bra hastighet och styrka, samt lite kabel som kan jäklas.. (sen blev det ju vinkelsensor på snurran, så det är ju hugget som stucket nu iofs..) men det är iallafall mindre kablar som kan jävlas till R/t´ns funktion..
Har hört folk som är väldigt negativa till 4-slangars system, men jag kan faktiskt inte se varför?..
Slangarna är ju inte ivägen, funktionen är kanonbra..
Snurran är Engcon, och det har aldrig varit några som helst trassel med ventiler och dylikt..

Har aldrig fått någon bra förklaring till varför det skulle vara sämre..

//Anton
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

VOLVO EC35

#22 » 17:27:55, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en rototilt indexator Rt20 på en Volvo Ec35
Det är Svab styrsystem med Rt controller
På rototilten sitter en on/off ventil till skoplås
Tilt / snurr / grip/extra sitter 3 stycken propventiler

Även samma på Encon Ec 05 som vi har på en Volvo Ec55
VOLVO EC35
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:52, 20-12-2005
Ort: Timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec35
Lundberg 6220

nisse

#23 » 17:29:47, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Folk som kör grip tycker att det är jobbig att växla mellan tilt och extra. Men har man inte simultankapacitet så gör det inget :mrgreen: skämtar bara. Sedan så är väl SVABen och andra lite mera finjusterbart. Jag har hört att C versionen blev sämre än B versionen, men kan själv inte ens kalla mig för grävmaskinist :driver: så jag skulle nog inte märka någon skyllnad. Det som är nog smidigast med ditt system är att Tilt och Rotation är helt oberoende av varandra. Det funkar också med SVAB, etc. men är nog en del jobb att ställa in rätt. Är det en importmaskin? Jag har för mig att Swecon importerade inte dessa och satsade på SVAB istället?
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

AntonNormark

#24 » 18:29:28, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:Folk som kör grip tycker att det är jobbig att växla mellan tilt och extra. Men har man inte simultankapacitet så gör det inget :mrgreen: skämtar bara. Sedan så är väl SVABen och andra lite mera finjusterbart. Jag har hört att C versionen blev sämre än B versionen, men kan själv inte ens kalla mig för grävmaskinist :driver: så jag skulle nog inte märka någon skyllnad. Det som är nog smidigast med ditt system är att Tilt och Rotation är helt oberoende av varandra. Det funkar också med SVAB, etc. men är nog en del jobb att ställa in rätt. Är det en importmaskin? Jag har för mig att Swecon importerade inte dessa och satsade på SVAB istället?


Jag tycker det är fantastiskt skönt att inte snurran påverkas av att man kör andra funktioner, det där med att skifta funktion blir ju när man kör grip som sagt, men det är ju inga större problem, har den knappen på avtryckarfingret, och inte mer gripkörning än det är så!..
Maskinen är inte mer importerad än att swecon fått den levererad från fabriken i tyskland?, så det är en svensksåld.. Och R/T-alternativet fanns på tillvalslistan, bara att bocka i..
Rotor och tiltfunktionen är väldigt harmoniska och följsamma, så det är väl egentligen inget jag skulle vilja justera heller..
Tror däremot bara att det erbjöds på Ew180 när det begav sig?.. (-06/-07)
Det var iallafall en "ny" grej då..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Robban_C (trådstartaren)

#25 » 20:00:29, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:... engcon: EC02, EC05 (endast SS5 möjlig)
...
Det där kan man tolka som att de båda minsta inte kan köras rullknappstyrda men är det verkligen sant?
Jag har en kollega som har EC05 på sin Volvo EC35:a och jag har för mig att han har rullknappar på sin maskin men det kanske är fel? :klia:

Och jag vet att jag har kört EC35C med nån av de där båda (troligen EC02?). Den var definitivt rullknappsstyrd men det kanske var en sån där med Volvos eget system av dubbel extrahydraulik, det minns jag inte.

Om det nu är så att EC02/05 inte kan fås med rullknappar, så undrar man varför?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nisse

#26 » 22:48:14, 24-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet


SS8 och SS18 hydraulschema eller SS5 och SS10 om man tänker sig bort gripen

Bild


SS4, samma som SS5 fast med egen låshydraulik på maskin

Bild

SS9

Bild

SS3 samma som SS9 fast med egen låshydraulik på maskin
Bild
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Robban_C (trådstartaren)

#27 » 23:42:03, 24-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack nisse!

Det lutar åt att det blir så här på min maskin:
SVAB med två st dubbelpyttsare. En på ordinarie slänt och en på ventilen till bladet. Den ventilen kommer då normalt sett att gå till rotor men via en 6/2 till bladet.
Denna lösning innebär att jag inte behöver några proppventiler i snurran. Det enda som behövs i snurran är en 6/2 om jag vill kunna använda hydrauluttaget.
Jag åker dit på att dra ut ett till par rör på bom/sticka men det löser sig bara jag hinner ta hem maskinen nån gång.

Återstår att få till det med S40 under rotorn. Överdelen är på gång att förvandlas från fast SMP till tiltande S40. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

cekstam

#28 » 23:55:19, 24-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då åker du på att servokonvertera de sliderna väl? Eller är schaktbladet redan servostyrt? Och kanske slänten också? Näe, den är det väl ändå kabelstyrning på?

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

Robban_C (trådstartaren)

#29 » 00:20:41, 25-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vajer på båda två. Och det är mycket möjligt att jag åker på att servokonvertera dom, så långt har jag inte kommit i mina planer än.
Som du vet så går det långsamt här emellanåt, det tar ett tag innan det blir nå´ resultat. :grin:
Men det brukar oftast bli rätt bra när det blir klart. :thumme: :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Sebastian

#30 » 17:38:05, 25-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där blir nog kanon Robban :thumme:
Nu väntar jag bara på en tråd med mycke bilder i :eat:
"Huddig - Vi har lagt grunden för en maskin utan begränsningar - Du utvecklar möjligheterna"
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ollenorell och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se